ארקין מאשש את האמון באקסלנז: ערב לאשראי בסך 10.5 מ' ש'

המוצר המוביל של החברה, המפתחת בדיקות לאבחון מחלות בדרכי העיכול, הניב לה ברבעון הראשון השנה הכנסות של 1.7 מיליון דולר

חברת אקסלנז , המפתחת בדיקות נשיפה לאבחון מחלות בדרכי העיכול, הודיעה על קבלת קו אשראי של 10.5 מיליון שקל מתאגיד בנקאי ששמו לא נמסר. בעל השליטה בחברה (77%), מורי ארקין, יהיה ערב אישי לאשראי.

זוהי הבעת אמון נוספת מצד ארקין בחברה, שבה השקיע לראשונה ב-2007. אקסלנז עברה תקופות לא פשוטות מבחינת מימון, ולעתים קרובות היה ארקין משקיע עיקרי או יחיד בחברה, ולמעשה "החזיק אותה מעל המים". בעלת מניות משמעותית נוספת בחברה היא מגדל, המחזיקה 6% מהחברה.

בשנה האחרונה המניה יותר מהכפילה את ערכה, אבל ב-3 השנים האחרונות איבדה 55% משוויה. בקופת החברה, נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה, היו כ-10 מיליון שקל. אקסלנז מסרה כי בכוונתה לנצל תחילה רק 3 מיליון שקל מהאשראי המוצע לה, שיספיקו לה עד סוף 2017.

הסכם בלעדי עם לאבקורפ

המוצר המוביל של אקסלנז, והיחיד המאושר לשיווק, הוא בדיקה לזיהוי הליקובקטר פילורי (חיידק שהוא הגורם המוביל לכיבי קיבה ועלול גם לגרום לסרטן הכבד). בדיקה זו הניבה לחברה ברבעון הראשון של 2017 הכנסות של 1.7 מיליון דולר - פי שניים מאשר ברבעון המקביל.

הצמיחה בהכנסות החברה באה על רקע אירוע משמעותי מאוד בחייה: חתימה על הסכם בלעדי עם מעבדות לאבקורפ - אחד משני השחקנים הראשיים בתחום בארה"ב - לשיווק מערכת חדשה של אקסלנז, המאפשרת בדיקות במעבדות (ולא רק בקליניקות של הרופאים). ההסכם נחתם בפברואר 2017, אבל ניתן לראות כי כבר השפיע על היקף ההכנסות של החברה ברבעון הראשון השנה.

אקסלנז מפתחת בדיקות נוספות לאבחון מחלות כבד, ופרסמה באחרונה את אסטרטגיית הפיתוח שלה בתחום, שבמסגרתה צמצמה את פעילותה לניסויים שיכולים להניב מוצר בר-מסחור בטווח של 3-5 השנים הקרובות. החברה כבר התקדמה בתחום של אבחון מחלות כבד, אחרי שוויתרה על התחום בתקופה של צמצום משאבים וחזרה אליו לאחר שמשאבי החברה גדלו מעט, וכן לאור העניין הגובר במחלת הכבד NASH (דלקת כבד הנגרמת בעקבות כבד שומני).

בהודעתה האחרונה הסבירה אקסלנז כי היא תעצור ניסויים עצמאיים בתחום אבחון ה-NASH (מתוך אוכלוסייה של בעלי כבד שומני) ובתחום אבחון סרטן הכבד, אבל תמשיך לערוך ניסויים של ניטור תגובת חולים לתרופות ל-NASH, הנערכים יחד עם חברות תרופות.

החברה תפנה ל-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית) כדי לבדוק אם המידע מהניסויים הנערכים עם חברות התרופות, יספיק לאישור המוצר. כמו כן, היא תסיים ניסוי באבחון שחמת הכבד ללא איתור הסיבה לשחמת.

אקסלנז מסרה כי כיום אין תרופה ל-NASH, אבל אם תיכנס תרופה כזו לשוק בעשור הקרוב, היא תהיה מוכנה עם בדיקה המאפשרת ניטור של החולים במקביל לשימוש בתרופה.

מניית אקסלנז קפצה כ-110% בשנה
 מניית אקסלנז קפצה כ-110% בשנה