פיצוי על עיכוב בטיסה: עוד פסיקה נגד אל-על בגין אפליה

ביהמ"ש בצרפת קבע לתובעת 400 אירו בגין העיכוב, בהתאם לחוק האירופי, ו-500 אירו פיצוי ■ האם כעת אל-על תעדכן את הנוהל, כפי שקובע החוק - או תמשיך לגרור לקוחות לביהמ"ש? ■ אל-על: "החברה פועלת עפ"י חוקי התעופה המקובלים בעולם"

שוב - בית משפט אירופי פסק כי אל-על אינה רשאית להפלות את הנוסעים הישראלים, וקבע כי חברת התעופה תפצה ב-900 אירו נוסעת ישראלית שטיסתה מפריז לתל-אביב עוכבה. הפעם מדובר בבית משפט בצרפת שדן בנושא, בעקבות תביעה שהגיש האתר Claim it בשם הנוסעת שאל-על סירבה לפצותה.

הנימוק שאל-על סיפקה לבית המשפט הוא שהיא פועלת לפי החוק הישראלי, המזכה בפיצוי רק מעיכוב של 8 שעות בטיסה. אין פלא שאל-על מעדיפה לדבוק בחוק הישראלי, משום שהחוק האירופי קובע פיצוי כבר בעיכוב של 3 שעות וחל גם על חברות זרות שממריאות מאירופה. התקנה האירופית קובעת פיצוי של 250-600 אירו, בהתאם למרחק הטיסה.

רוב חברות התעופה יעשו הכול כדי לחמוק מתשלום לנוסעים. התירוץ שבמקרים רבים מוריד את הנוסעים מדרישתם לפיצוי הוא כי העיכוב נגרם בעקבות "נסיבות מיוחדות", הגדרה שעל-פי חוק (גם באירופה וגם בישראל) פוטרת את החברה מתשלום.

גם בפסיקה הזאת ניסתה אל-על לטעון כי העיכוב לא היה בשליטתה, אף שכיום בתי המשפט נוטים לכבד מקרים העונים להגדרה הזאת ב-3 תרחישים בלבד: מלחמה או פיגוע טרור, מזג-אוויר קיצוני ושביתה בלתי מתוכננת.

באוקטובר התנהלה תביעה דומה בבית הדין בגרמניה שפסק לטובת הנוסעים הישראלים. לאחר מכן התקבלה פסיקה דומה בבית משפט בהולנד, וכעת ממשיך בית המשפט בצרפת אותו קו וקובע כי אל-על תצטרך לפצות גם את הנוסעים הישראלים לפי החוק האירופי. בכל 3 התביעות אל-על פיצתה את הנוסעים הזרים - אך לא את הישראלים.

פסיקת בית המשפט בפריז התייחסה לטיסת אל-על מספטמבר 2015. הטיסה המריאה מנמל התעופה שארל דה גול לנתב"ג ונחתה בעיכוב של יותר מ-3 שעות ומכאן דרישת הנוסעת לפיצוי. בהתאם לחוק האירופי מדובר בפיצוי בגובה של 400 אירו (לטיסות במרחק של עד 3,500 ק"מ).

אל-על ביקשה לדחות את התביעה, בטענה כי מדובר בטיסה הלוך ושוב תל-אביב-פריז הכפופה לחוק הישראלי, ואף דרשה כי הנוסעת תשלם 1,000 אירו הוצאות משפט.

בית המשפט דחה טענה זו, בקובעו כי העובדה שהמסע החל בתל-אביב, והעיכוב התרחש בדרך חזרה, לא פוטרת את אל-על מחובותיה בנמל תעופה על אדמת אירופה.

בית המשפט קבע כי אל-על תשלם לנוסעת 400 אירו בגין העיכוב וכן פיצוי של 500 אירו ותכסה את כל עלויות המשפט.

ראלף פאיס, מנכ"ל אתר Claim it - התובע פיצויים מחברות תעופה בתמורה לעמלה של 30% - משמיע טענות חמורות נגד אל-על. "אנחנו עובדים עם עשרות חברות תעופה בכל העולם, ומבחינתי אל-על מדורגת ראשונה בתואר המפוקפק של אי-כיבוד זכויות הנוסעים שלה. גם אחרי שתי הפסיקות הקודמות באירופה אל-על ממשיכה במדיניות האפליה שלה ומוכנה לשלם סכומי כסף רבים לעורכי דין המייצגים אותה באירופה נגד הנוסעים, במקום לכבד את החוק.

"אחת הטענות של אל-על בערכאות המשפטיות היו שהיא זכאית להישפט בפני בית משפט ישראלי בלבד - טענה שנדחתה, בנימוק שלכל נוסע הזכות היכן לקיים את הדיון המשפטי בדבר זכויותיו, כל עוד יש קשר למדינה שבה הוגשה התביעה".

פאיס מציין כי לאחר הפסיקות הקודמות אל-על שילמה לנוסעים כפי שקבע בית המשפט, אולם לא אימצה את הפסיקות כנוהל - אף שכך קובע החוק. עוד הוא ציין כי לאור המדיניות המפלה של אל-על הגישה החברה תביעות נגדה במדינות שונות, כמו קרואטיה, הונגריה ובולגריה.

"נמשיך לגרור את אל-על לבתי משפט, עד שהחברה תפנים שהיא לא רשאית להפלות את הנוסעים הישראלים", הוא אומר.

פאיס מעריך כי אל-על חייבת לנוסעים ישראלים שטיסתם עוכבה בהמראות מאירופה סכום של 300 מיליון שקל, אבל לפני שאתם רצים לתבוע את זכותכם, כדאי לחדד כי עיכוב נמדד לפי זמן הנחיתה ביחס ללול הזמנים המקורי, וכי ניתן לתבוע רטרואקטיבית בהתאם לרגולציה של המדינה הרלוונטית. כך, במרבית ארצות אירופה ניתן לתבוע שנתיים לאחור, ובבלגיה עד שנה.

תגובת אל-על: "אנו מוחים על הטענות שמעלה מנכ"ל Claim It ודוחים אותן על הסף". לעניין הפסיקה האמורה מסרה החברה כי "אל-על פועלת על-פי חוקי התעופה המקובלים בעולם".

יודגש כי בעקבות הפסיקה הקודמת, תגובת אל-על דבקה בגרסתה כי היא פועלת על-פי החוק הישראלי גם בטיסות מאירופה, אולם הפעם מסתמן שהיא משנה את עמדתה. לבקשת "גלובס" לפרט אם מדובר בשינוי מדיניות לטובת הנוסעים הישראלים - סירבו בחברה.