לקראת מהלומה נוספת: 10% ממניות טבע משתחררות מחסימה

אלרגן, המחזיקה כ-10% מטבע, תוכל למכור החל ממחר את המניות שקיבלה בעסקת אקטביס, עליהן היא מופסדת כ-2 מיליארד דולר "על הנייר"

ברנט סונדרס, מנכ"ל אלרגן / צילום: רויטרס
ברנט סונדרס, מנכ"ל אלרגן / צילום: רויטרס

האם המניה החבוטה של ענקית התרופות טבע עומדת לספוג מהלומה נוספת? לפני שנה בדיוק, ב-2 באוגוסט 2016, השלימה טבע את רכישתה של אקטביס ג'נריקס, חטיבת התרופות הגנריות של חברת הפארמה האמריקאית אלרגן, תמורת קרוב ל-40 מיליארד דולר. במועד השלמת העסקה קיבלה אלרגן 33.43 מיליארד דולר במזומן ועוד 100.3 מיליון מניות של טבע (9.9% מהחברה), והפכה לבעלת המניות הגדולה בחברה. מניות אלה הוגדרו כחסומות (כלומר, לא ניתנות למכירה) למשך 12 חודשים, עד 2 באוגוסט 2017 - כך שכעת עולה השאלה כיצד תבחר אלרגן לנהוג מחר, ביום שלאחר הסרת החסימה.

אלרגן עדיין לא סיפקה לכך תשובה רשמית, כך שכלל לא ברור אם היא תבחר להחזיק במניות טבע עוד זמן רב, או שדווקא תעדיף למכור אותן בזמן הקרוב. ואם יוחלט למכור, האם הדבר ייעשה במכירה אטית בשוק לאורך זמן, או דווקא במכירה מהירה של ההחזקה כולה למשקיע אחד או יותר? מה שבטוח הוא שאם תיבחר אפשרות המכירה בשוק, הרי שהיא עשויה להביא ללחץ מסוים על מחירה של מניית טבע, בעוד שאם תתבצע עסקה גדולה ומהירה, היא תביא כנראה ללחץ מהותי על מניית טבע והנהלתה.

אלרגן שמרה על שוויה בשוק

מבט על גרף המניות של שתי החברות מגלה כי מניית טבע איבדה כ-40% ממחירה בשנה האחרונה, בעוד שאלרגן רשמה גם היא ירידה בתחילת התקופה, אבל לאחריה הגיעה התאוששות, שהחזירה אותה בדיוק לרמה שבה שהתה בתחילת אוגוסט אשתקד. לפיכך, בעוד שטבע נסחרת כיום לפי שווי של 33 מיליארד דולר בלבד - כלומר, פחות ממחיר רכישתם של עסקי הגנריקה של אלרגן - הרי שאלרגן מקבלת עדיין מהמשקיעים בעולם שווי של 85 מיליארד דולר .

נתונים אלה מלמדים כי אם ביום השלמת העסקה החזיקה אלרגן במניות טבע בשווי של 5.3 מיליארד דולר, הרי שכעת שוות המניות שבידיה 3.2 מיליארד דולר בלבד (ירידת שווי של יותר מ-2 מיליארד דולר). כך שאם תחליט אלרגן כי האפשרות להתחיל כעת במכירת המניות טובה עבורה יותר מאשר החזקה בהן לטווח ארוך יותר, יהיה בכך קיבוע של ההפסד "על הנייר" של יותר מ-2 מיליארד דולר עבורה.

הנהלת אלרגן כבר הבהירה בעבר כי היא אינה רואה בהחזקה במניות טבע נכס אסטרטגי. עם זאת, החלטה שלה להתחיל במכירת מניות טבע כבר כעת, לאחר שאלה רשמו נפילה של 40% בתוך שנה, עלולה להיתפס בשוק כהכרזה על חוסר האמון של אלרגן בטבע, בתוכניותיה ובעתידה.

ביום חמישי תפרסם אלרגן את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של 2017, ותקיים את שיחת הוועידה הרבעונית עם המשקיעים והאנליסטים. במסגרת זו, עשויה הנהלתה לצאת בהכרזה רשמית על כוונותיה בנוגע להשקעה בטבע, ואם לא תעשה זאת, היא כנראה תישאל בנוגע לכך על ידי מי מהאנליסטים.

גם טבע  תפרסם ביום חמישי הקרוב את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני, וגם היא תקיים את שיחת הוועידה הרבעונית עם המשקיעים והאנליסטים. להנהלת טבע אין מידע רשמי בנוגע לתוכניותיה של אלרגן, ומשום כך היא גם אינה צפויה לפרסם הודעה בעניין. ואולם אם תישאל הנהלתה על כך בשיחת הוועידה, היא תפנה כנראה את המשתתפים לשיחת הוועידה המקבילה.

מניית טבע נפלה ב-55% מאז השיא שרשמה לפני שנתיים, כשהחברה דיווחה לראשונה על רכישת אקטביס. זמן קצר לאחר הרכישה היקרה של אקטביס (שמומנה בחוב שהיקפו כ-35 מיליארד דולר) הודיעה טבע גם על רכישת רימסה המקסיקנית - עסקה כושלת, שכיום מתבררת בבית המשפט בארה"ב, שבו טוענת טבע כי המוכרים רימו אותה. את שתי העסקאות האלה הוביל המנכ"ל הקודם של טבע, ארז ויגודמן, שנאלץ לעזוב את תפקידו בפברואר האחרון, כשברקע משבר אמון קשה מול שוק ההון.

מניות טבע מול אלרגן
 מניות טבע מול אלרגן