שני לוויינים שפיתחה התעשייה האווירית שוגרו הלילה לחלל

לוויין תצפית שפותח עבור משרד הביטחון האיטלקי והלוויין "ונוס" בשיתוף סוכנות החלל הישראלית והצרפתית שוגרו לקראת השעה 5:00 ■ "ונוס" ינטר 110 אתרי חקלאות בעזרת מצלמה שפותחה ברפא"ל

לוויין / צילום מאתר אריאנספייס
לוויין / צילום מאתר אריאנספייס

שני לוויינים שפותחו בתעשייה האווירית שוגרו לחלל לפנות בוקר (ד') מאתר השיגור קורו שבגיניאה הצרפתית. אחד הלוויינים 3000 OPTSAT הוא לוויין תצפית מתקדים המיועד לשימוש משרד הביטחון האיטלקי. הלוויין הנוסף, "ונוס", נבנה עבור סוכנות החלל הישראלית ומקבילתה הצרפתית CNES ונועד למטרות מחקר סביבתי ומעקב אחר מיזמים חקלאיים. שני הלוויינים שוגרו לחלל בשעה 4:58 (שעון ישראל).

מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס, מסר מאתר השידור כי "זהו אירוע מרגש עבור התעשייה האווירית בפרט ומדינת ישראל בכלל. יחד עם שותפינו באיטליה, צרפת וישראל, אנו גאים לראות את שני פרויקטי הדגל יוצאים לדרכם לאחר שנים של עשייה והיערכות".

3000 OPTSAT נרכש על ידי ממשלת איטליה בשנת 2012 כחלק מעסקת רכש הדדית בין המדינות, הלוויין הוא חלק מסדרה רחבה של לווייני תצפית אלקטרו-אופטיים המיוצרים בתעשייה האווירית, והוא בעל רזולוציה גבוהה המאפשרת אבחנה בפרטים קטנים על הקרקע. משקלו 368 קילוגרמים, גודלו 3.35 על 1.2 מטרים והוא צפוי להמשיך לשדר במשך שבע שנים.

"ונוס" הוא הלוויין הישראלי הראשון שנועד למטרות מחקר סביבתי וחקלאי, ונחשב לפרויקט דגל משותף של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה ושל סוכנות החלל הצרפתית. הוא נועד לעקוב אחר 110 אתרים שונים מהחלל, תוך ניטור מצב הקרקע, הצמחייה, יערות, איכות מקורות מים ושטחים חקלאיים. הלוויין מצויד במצלמה מיוחדת המסוגלת להבחין גם בעצמים על שטח כדור הארץ שאינם נראים בעין בלתי מזוינת.

במסגרת משימתו של "ונוס" תיבחן מערכת הנעה חשמלית שפותחה על ידי רפא"ל ונועדה לאפשר לו לטוס במסלול מדויק בגובה נמוך. הוא נבנה בשנים האחרונות במפעל חלל בתעשייה האווירית בשיתוף "אלביט" שפיתחה את המצלמה. משקלו הוא 265 קילוגרמים, גודלו 1.7 על 1.2 מטרים, הוא צפוי להמשיך לשדר במשך ארבע שנים וחצי ולהיכנס למסלול מסונכרן עם השמש בגובה 720 קילומטרים.

התעשייה האווירית ניגשה למכרז בינלאומי לייצור לוויין תקשורת חדש

עפר דורון, מנהל המפעל שבו יוצר "ונוס", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "השעות הראשונות אחרי השיגור ובטח הימים הראשונים יהיו מאוד מותחים ומאתגרים. שני חדרי בקרה של התעשייה האווירית יעקבו אחרי הלוויינים". לדבריו, בתעשייה האווירית התקבל צבר הזמנות של לווייני תצפית מסוגים שונים מלקוחות שונים. דורון לא פירט על המקורות שהזמינו את הלוויינים אך הוסיף כי התעשייה האווירית ניגשה למכרז שפרסמה חברת "מבט חלל" לחכירת לוויין תקשורת חדש.

זאת, לאחר שבחודש ספטמבר שעבר נכשל שיגור הלוויין "עמוס 6" שהתפוצץ על כן השיגור בפלורידה. לדברי דורון לתעשייה האווירית סיכוי קלוש לזכות במכרז ללוויין החדש, שייקרא "עמוס 8", בשל התחרות הגדולה בתחום. "מדינות אחרות השקיעו בתשתיות לייצור לוויינים סכומי עתק, ואנחנו לא נוכל לעמוד בעלויות", אמר דורון.

לדבריו, "מונתה ועדה בראשות מנכ"ל משרד המדע שהמליצה על תקציב שנתי של 70 מיליון שקלים על מנת לממן תכנית קבועה של לווייני תקשורת ישראליים. התקציב מיועד למימון תקציב הפיתוח של לווייני התקשורת. יתר עלות הלוויין תגיע מהשירותים המסחריים שהוא יספק". בנוסף לכך העריך דורון כי אם לא תתקבל החלטה תאבד התעשייה האווירית תשתיות ייצור וידע, וכי "הדור הוותיק לא יכשיר את הדור הצעיר, וכך ייווצרו פערים".