דוראד תרכוש גז מכריש ותנין תמורת יותר מ-500 מיליון דולר

דירקטוריון תחנת הכוח דוראד אישר הבוקר חתימה על מסמך עקרונות לרכישת גז טבעי ממאגרי הגז כריש ותנין, הנמצאים בבעלות חברת אנרג'יאן ■ העסקה תכלול אספקת מעל-5.5 BCM גז טבעי למשך 14 שנה

 

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

שוברים את השוק: יצרנית החשמל הפרטית דוראד תרכוש גז טבעי ממאגרי "כריש" ו"תנין" של חברת אנרג'יאן היוונית במחיר ממוצע של 4 דולר ליחידת חום, 20% פחות מהמחירים שסוכמו בהסכמי "לוויתן". כך מעריכים היום בשוק האנרגיה. דירקטוריון תחנת הכוח "דוראד", בראשות היו"ר ארז כלפון, אישר הבוקר את התנאים המסחריים של העסקה כפי שנוסחו במכתב כוונות בין הצדדים. ההיקף הכספי הכולל של העסקה מוערך בכ-700 מיליון דולר וההסכם הוא ל-14 שנה.

לדברי כלפון "החתימה מובילה לוודאות ואמינות באספקה לצד מחיר נמוך ואטרקטיבי. ההסכם עם אנרג'יאן יאפשר לדוראד להיות ערוכה גם להרחבת מערך ייצור החשמל, ולהעניק לצרכנים מחיר אטרקטיבי עוד יותר. תחנת הכוח דוראד אחראית ליצירת תחרות בשוק החשמל, ובאופן טבעי התגייסנו גם לעידוד המאגרים הקטנים ויצירת התחרות במשק הגז הטבעי".

אנרג'יאן, שרכשה את המאגרים בעקבות אישור מתווה הגז, היא המתחרה של מאגרי "לוויתן" ו"תמר" הנשלטים על-ידי קבוצת דלק ונובל אנרג'י. חתימת ההסכם עם דוראד מקרבת את אנרג'יאן למסה קריטית של הסכמי גז שיאפשרו לה להשיג מימון לפיתוח מאגרי כריש ותנין עד 2020 בהתאם לתכנית הפיתוח שהגישה למשרד האנרגיה.

יו"ר ומנכ"ל קבוצת אנרג'יאן, מתיוס ריגאס הודיע בעבר שהתנאי לפיתוח המאגר הוא השגת חוזי מכירה בהיקף של 3 BCM לשנה לפחות. בידי החברה היוונית יש כיום הסכם חתום על יצרנית החשמל הפרטית דליה אנרגיות למכירת גז בהיקף שנתי של 0.6-0.7 BCM . ההסכם עם דוראד הוא למכירת גז בכמות שנתית של 0.5 BCM כך שהמפתח לפיתוח המאגרים נמצא עדיין בידי החברה לישראל. קבוצתו של עידן עופר מנהלת עם אנרג'יאן מו"מ לרכישת כמות שנתית של 2.6 BCM עבור שלוש חברות בקבוצה: בזן, כיל ויצרנית החשמל הפרטית OPC.

פיתוח מאגר כריש יכלול הצבת צינור להובלת הגז מהמאגר באמצעות מערכת הולכת הגז הטבעי הלאומית של ישראל. היקף ההשקעה הצפויה בפיתוח המאגר, עד לתחילת הפקת הגז, המתוכננת ל-2020, עומד על 1.3-1.5 מיליארד דולר. פיתוח מאגר תנין שמתוכנן לביצוע לאחר מכן, יכלול קידוח של שש בארות שיחוברו למתקן צף (FPSO).

במהלך תקופת החזקה המאגרים כריש ותנין צפויים לספק כ- 88 BCM של גז טבעי למשק הישראלי וכ-44 מיליון חביות של נוזלים הידרוקרבונים שיופנו ליצוא לשווקים האזוריים והבינלאומיים. על-פי ההסכם תרכוש דוראד גז בכמות כוללת של 5.5 מיליארד מ"ק ( BCM ) ל-14 שנה, כמות זו מצטרפת ל-23 BCM שרכשה יצרנית החשמל הפרטית דליה אנרגיות בהסכם שנחתם בסוף מאי. החברה לישראל מעוניינת לרכוש כמות נוספת של 39 מיליארד מ"ק (BCM).

הגז שתרכוש דוראד הוא כמחצית מכמות הגז הנדרשת להפעלת התחנה כשאת יתרת הכמות ימשיך לספק מאגר "תמר".

דוראד, שהוקמה ב-2014, נמצאת בבעלות קצא"א (37.5%), "זורלו אנרגיה" (25%), "דורי אנרגיה" (18.75%) ו"אדלקום" (18.75%). החברה פועלת ע"ב מחזור משולב (מחז"מ) ומוסקת בגז טבעי כדלק עיקרי וסולר (כגיבוי), ובעלת כושר ייצור של כ-860 MW. בין לקוחותיה של דוראד: אסם, שטראוס, בנק הפועלים, מקורות, משרד הביטחון ועוד.

בעתיד מתעתדת דוראד להקים תחנת כח נוספת - "דוראד ב'", הצפויה לקום בשטחה של התחנה הקיימת, ולייצר חשמל בהיקף של 650 MW. עם הקמת דוראד ב', דוראד תספק למשק הישראלי למעלה מ-10% מהצריכה הכוללת.