תצהיר פייסבוק: בלוג "המזבלה" עודד פנייה לאנשי החברה

בתצהירים שהגישה הרשת החברתית במשפט שמנהל מולה הבלוגר דורי בן ישראל - לאחר שחסמה את האפשרות לפרסם בה לינקים לאתרים שלו - טענה פייסבוק כי פעולותיו הן חלק מדפוס הטרדה ■ בן ישראל: "מהתצהירים ניכרת צחנת פחד"

דורי בן ישראל קריו / צילום: איל יצהר
דורי בן ישראל קריו / צילום: איל יצהר

משפט הדיבה של דורי בן ישראל קריו, בעלי האתר המזבלה, נגד פייסבוק - שבמסגרתו הוא מבקש מבית המשפט לאלץ את פייסבוק להסיר את החסימה שהפעילה נגד קישורים לאתר שבבעלותו - מתקדם צעד נוסף. אתמול הציגו עורכי הדין של פייסבוק הציגו את התצהירים.

בתצהירים טוענת פייסבוק כי הפעילה את מנגנון החסימה שלה בהתאם לתנאיה ולמדיניותה מאחר שבן ישראל יצר והפעיל רשת של אתרים - לרבות המזבלה - שהפנתה משתמשי פייסבוק וחשפה אותם לאתר צד שלישי זדוני החושף שלא כדין מידע אישי.

לטענתם, החלטתה של פייסבוק להפעיל את מנגנון החסימה חייבת להיבחן בהיקף כולל ובפרט דפוס הפעולה והתנהלותו המטרידה הנמשכת של בן ישראל, שאותו הם מגדירים כמי שהטריד אנשים פרטיים - בעיקר עובדי פייסבוק ישראל - באמצעות פרסום מידע פרטי באינטרנט, קריאה להפגנות מחוץ לבתיהם, פרסום סרטון ללא הסכמה של בתי מגורים שצולם באמצעות רחפן שהוטס מעל הבית, פרסום אמירות מאיימות ברשת ותוקפנות כלפי אנשי הביטחון של פייסבוק ישראל.

כמקובל אצל החברה, הם מנסים לייצר הפרדה בין פייסבוק ישראל לפייסבוק אירלנד, וטוענים כי פייסבוק ישראל אינה הבעלים או המפעילה המארחת או השולטת בשירות פייסבוק עבור איש ממשתמשי פייסבוק - לא בישראל ולא מחוצה לה.

בהתייחסם למזבלה כותבים עורכי הדין של פייסבוק כי "אתר המזבלה נחזה להיות אתר נישתי או בלוג המכיל מאמרי דעה בנושאי שיווק ופרסום".

לשיטתם, בן ישראל השיק את האתר קונטקט פייסבוק, שדומה באופן יוצא דופן לאתר פייסבוק, כדי ליצור את הרושם שמדובר באתר תמיכה של פייסבוק. האתר הציג פרטים של אנשי פייסבוק ישראל שפורסמו ללא הסכמתם. בתגובה נחסם האתר וכן האפשרות לשתף אותו בפייסבוק. אולם בן ישראל מצא דרך לעקוף את החסימה ולפרסם את האתר באמצעות יצירת אתרי צד שלישי ובכך אילץ את פייסבוק אירלנד לנקוט פעם נוספת פעולה כדי לאכוף את כללי הקהילה של פייסבוק.

פייסבוק מדגישה שמנגנון החסימה שלה מוגבל והיא חסמה רק את אפשרות המשתמשים בה לפרסם את כתובת המזבלה או קישור אליו, וכי אין לה יכולת למנוע מאף משתמש גישה לאתרים אלה באמצעות הקלדה ישירה בדפדפן. עוד נטען כי החסימה התבססה על כך שבן ישראל השתמש באתר המזבלה כדי לעודד אנשים לפנות לאנשי פייסבוק ישראל ישירות באמצעות המידע הפרטי שלהם המפורסם באתר קונטקט פייסבוק.

"התובע ללא ספק ימשיך לנסות למצוא דרכים להטריד ולהציק לאנשים פרטיים באמצעות מנגנוני עקיפה שונים" נכתב בתצהיר.

לטענת פייסבוק, פעולותיו של בן ישראל הן חלק מדפוס הטרדה, ומאז שהדף שלו נחסם הוא החל להתנהג בצורה מפחידה ומאיימת באופן המחזק עוד יותר את ההגבלות. בתמיכה לטענה זאת, מציגים מפייסבוק סרטונים שבן ישראל צילם.

בן ישראל מסר בתגובה: "מהתצהירים של פייסבוק לבית המשפט ניכרת צחנת פחד. אחת מהחברות העשירות והגדולות בעולם מבכה בפני בית המשפט את אוזלת ידה כנגד הסיקורים של בלוגר קטן כמוני. פייסבוק ממשיכה לטעון כי נקטתי מעקפים מתוחכמים במטרה לעקוף את החסימה שלהם - כל זאת בזמן שאין לי קמצוץ של ידע בתכנות. תצהיריה של פייסבוק הם אוסף של הכפשות שקריות, דברי הסתה ושנאה נגדי, ואינני מתפלא על כך שזו הטקטיקה של חברה שמעודדת הכחשת שואה, הסתה ואלימות כנגד ערבים ויהודים.