בואו לטייל באמריקה, אבל גרין קארד לא תקבלו כאן

הנשיא האמריקאי טראמפ אימץ הצעה לצמצם במחצית את כמות אשרות השהייה והעבודה במדינה

דונלד טראמפ, בחירות  / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ, בחירות / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ אימץ אתמול (ד') הצעה שהועלתה בסנט - לצמצם במחצית את מספר אישורי הגרין קארד שמחולקים מדי שנה, במסגרת המסע שלו לצמצם את ההגירה החוקית ולא חוקית לארה"ב. ההצעה, שהועלתה על ידי סנטורים רפובליקנים מארקנסו וג'ורג'יה, תשמור על מספר אישורי העבודה והשהייה מבוססי-התעסוקה שמונפקים מידי שנה, אך תפחית מאוד הגירה שמבוססת על קשרי משפחה. ולמעשה תחסל את שיטת ההגרלה, שמגדילה את סיכויי ההגירה ממדינות שההגירה מהן לארה"ב נמוכה.

הנושא הזה מפלג את הרפובליקנים. אלו מהאגף הפרו-עסקי של המפלגה תומכים בדרך כלל בהעלאת ההגירה, בעוד שאחרים טוענים כי המהגרים יוצרים תחרות לא הוגנת לעובדים אמריקאים. קמפיין הבחירות של טראמפ אימץ את ההשקפה השנייה.

החוק החדש יחליף את השיטה הקיימת של הדיון בבקשות, ויעניק עדיפות לעובדים עם מיומנויות גבוהות, דוברי אנגלית ויציבים מבחינה פיננסית - כדי להימנע מיצירת מעמסה על מערכת הרווחה, אמר טראמפ. הוא יקצה את 140 אלף הגרין קארדים הזמינים כעת בשנה על בסיס תעסוקתי.

"עשרות שנים שארה"ב מפעילה מערכת הגירה לבעלי כישורים נמוכים מאוד", אמר טראמפ. "זה לא היה הוגן לעם שלנו, לאזרחים שלנו, לעובדים שלנו". הנשיא הוסיף ש"תהליך הגשת בקשות ההגירה התחרותי יעדיף פונים שיכולים לדבר אנגלית, לתמוך בעצמם ובמשפחותיהם מבחינה פיננסית, ולהפגין כישורים שיתרמו לכלכלה שלנו".

ארה"ב מנפיקה כמיליון אשרות גרין קארד בשנה תחת החוק הנוכחי. כשני שלישים מהכמות הזו מונפקת לאנשים בעלי קשרי משפחה שכבר מצויים בארה"ב, ופחות מחמישית מהסך הזה מועסקים בארה"ב או רוצים לעבוד בה. יתר האשרות מוענקות בהגרלה, לפליטים ובנסיבות אחרות. להערכת התומכים בחקיקה החדשה, היא תקטין את מספר המהגרים לכ-638 אלף בשנה הראשונה ולכ-540 אלף בשנה העשירית - ירידה של 50% מהרמה נוכחית.

ההצעה לא צפויה להתקדם הרבה בקונגרס. גרסה קודמת שלה, שהונחה בפברואר, לא משכה תמיכה רחבה. חקיקה מסוג זה טעונה תמיכה של 60 קולות סנטורים, ודמוקרטים וכמה רפובליקנים מתנגדים לה. מחוקקים רבים תומכים בחוקי ההגירה של בני משפחה, שמסייעים לאלו שכבר היגרו לארה"ב להביא את בני משפחתם.

הסנטורים פרדיו וקוטון, יוזמי ההצעה, אומרים שההצעה תעלה את שכר האמריקאים ממעמד העובדים, והעדפתם של בעלי מיומנויות גבוהות, כמו במערכות הגירה באוסטרליה וקנדה. "זו הצעה שההצלחה שלה כבר מוכחת, זה לא ניסוי", אמר הסנטור פרדיו.

כלכלנים ואנשי עסקים רבים טוענים שהגירה תורמת נטו לכלכלת ארה"ב, וקוראים לממשל שלא להשיק חסמי הגירה חדשים בפני אלו שרוצים להיכנס למדינה בדרך חוקית. החוק החדש יעניק לבני משפחה של תושבים בארה"ב עדיפות בקבלת אישור שהייה, כולל בני זוג וילדים שאינם מבוגרים. מצד שני, תסתיים ההעדפה לילדים שהם מבוגרים ולבני משפחה מורחבת.

החוק, כאמור, יסיים גם את שיטת ההגרלה הנוכחית של אשרות (Diversity), שבה אנשים ממדינות שמיוצגות פחות בטבלת ההגירה לארה"ב יכולים לזכות בגרין קארד. גם מספר אישורי תושב הקבע לפליטים יוגבל ל-50,000 בשנה, הרבה מתחת למספר שאושר בשנים האחרונות של ממשל אובמה.

בשיחה עם כתבים בבית הלבן כינה טראמפ את הצעת חוק ההגירה החדש "הרפורמה המשמעותית ביותר במערכת ההגירה שלנו במחצית המאה האחרונה". הסנטור קוטון דיבר בנימה קצת אחרת מחוץ לבית הלבן, כמה רגעים מאוחר יותר. "אנחנו לא מנסים כאן להרתיח את האוקיינוס", אמר בתגובה לשאלות על הסיכוי של ההצעה להפוך לחוק. "ההצעה להגבלת אישורי השהייה והעבודה היא צעד צנוע למדי", הוא הוסיף.

מתנגדי הצעת החוק הזו אומרים שהיא תערער את יסוד החמלה שיש הרואים בו עקרון מפתח של מערכת ההגירה האמריקנית, ומצביעים על תמיכתם של כלכלנים רבים במהגרים. ג'רמי רובינס, מנכ"ל שדולת New American Economy, אמר שהארגון שלו תומך במערכת הגירה יותר מבוססת כישורים, אבל לא בהפחתת סוגי הגירה אחרים. "הרעיון שצריך לבצע הפחתה דרמטית במספר המהגרים נטולי הכישורים אינו רק נטול תמיכה של מדע הכלכלה - אלא גם סותר אותו", אמר.