אליה וקוץ בה: דירוג האשראי הוא המלכוד של שר האוצר כחלון

דעה: S&P קובעת תג מחיר ברור למקרה שנתניהו וכחלון ינסו ללכת רחוק יותר בכיוון של ניהול תקציבי לא אחראי: החמצת ההזדמנות ההיסטורית להעלאת דירוג האשראי של ישראל תוטל כולה על כתפיכם

משה כחלון / צילום: מהוידאו
משה כחלון / צילום: מהוידאו

בראיון בלעדי שנערך עם צוות דירוג האשראי של ממשלת ישראל בעת ביקורו בישראל בחודש שעבר, שאל "גלובס" לגבי האפשרות של העלאת דירוג. התשובה הייתה: "ראינו ירידה מרשימה ביחס החוב-תוצר, אבל מה שאנחנו צריכים לבדוק לפני העלאת דירוג הוא האם ירידת החוב הייתה כתוצאה מהמחזור הכלכלי או שזה תוצאה של מדיניות פיסקלית ממשלתית. בינתיים אנחנו רואים שהממשלה משתמשת בהכנסות העודפות שלה להגדלת הוצאות ולא לצמצום החוב".

העלאת תחזית דירוג האשראי של ממשלת ישראל על ידי S&P בסוף השבוע האחרון, מנייטרלי לחיובי, היא טפיחה לאגו של מובילי המדיניות הכלכלית. אבל יותר משהיא מסייעת לממשלת נתניהו, יוצרת S&P בעיה לראש הממשלה ולשר האוצר שלו. דווקא בשעה שהאפשרות של הקדמת הבחירות נראית סבירה וממשית מתמיד - והצורך של הממשלה היוצאת לנהל כלכלת בחירות הופך לכמעט קיומי - משתמשת סוכנות הדירוג האשראי באפשרות של העלאת דירוג האשראי של ישראל כסוג של גזר שאותו היא יכולה בקלות לקחת.

אם תרצו, S&P קובעת תג מחיר ברור למקרה שנתניהו וכחלון ינסו ללכת רחוק יותר בכיוון של ניהול תקציבי לא אחראי: החמצת ההזדמנות ההיסטורית להעלאת דירוג האשראי של ישראל תוטל כולה על כתפיכם אם תמשיכו לפזר כספים על תכניות בסגנון נטו משפחה, קצבאות הנכים - שום תירוץ, בטחוני פוליטי או אחר לא יעמוד לכם.

בלילה שבין שישי לשבת הודיעה סוכנות דירוג האשראי S&P כי תחזית דירוג האשראי של ממשלת ישראל שונתה מ"נייטרלי" ל"חיובי". המשמעות היבשה של הצעד הזה היא "סיכוי גבוה להעלאת דירוג האשראי בשנתיים הקרובות". הפעם האחרונה ש-S&P שינתה את דירוג האשראי של ישראל הייתה בספטמבר 2011 ואז היא לא נזקקה לצעד המקדים של שינוי התחזית.

בעידן הנוכחי שבו נפרצו גבולות המדיניות המוניטרית והבנקים המרכזיים רוכשים אגרות חוב ממשלתיות בטריליונים, ללא קשר לדירוג האשראי של הממשלות עצמן, יש להעלאות ולהורדות דירוג השפעה כמעט אפסית על תשואות האג"ח בשווקים. הורדת דירוג האשראי של ממשלת ארה"ב הביאה דווקא לעליית מחירי האג"ח. העלאת תחזית הדירוג נותנת S&P גושפנקא רשמית לממשלה שהיא נמצאת בכיוון הנכון, מציין אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות.

וזו אכן גושפנקא נחמדה. נוסח ההודעה המלווה את העלאת תחזית הדירוג היא חלומו הרטוב של כל שר אוצר, לא רק ישראלי. "הביצועים הפיסקאליים של ישראל עלו על ציפיותינו", נאמר במשפט הפתיחה. "תחזית דירוג האשראי החיובית מבטאת את דעתנו, שלמרות לחצים להגדיל את ההוצאה התקציבית יש פוטנציאל לביצועים פיסקאליים חזקים יותר מהמצופה של הממשלה בשנתיים הקרובות. אנחנו מצפים שהכלכלה ומאזן התשלומים של ישראל ימשיכו להישאר חזקים ושהסיכונים הביטחוניים והאחרים יישארו מוכלים". נדמה שעם ציפיות גבוהות כאלה אפשר רק להתאכזב.

דירוג האשראי של ישראל
 דירוג האשראי של ישראל