הביורוקרטיה עדיין כאן: מי יפקח על בניינים מעל 29 מטר?

אי הסכמה בין מינהל התכנון לרשות הכבאות וההצלה מונע הקמת מכוני הבקרה ■ נציג מינהל התכנון: רצוי שמכוני הבקרה יחלו לפעול באופן מדורג

הקמת מכוני הבקרה ממשיכה להתעכב, והפעם בשל אי הסכמה בין מינהל התכנון במשרד האוצר לבין רשות הכבאות וההצלה. בדיון האחרון שנערך בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, לא הצליחה הוועדה בראשותו של חבר הכנסת דודי אמסלם לאשר את התקנות הדרושות להמשך הטיפול בנושא והקמת המכונים בפועל.

נזכיר, כי הקמת מכוני הבקרה כבר הייתה אמורה לצאת לדרך אך מתעכבת בשל בעיות שונות שטרם נמצא להן פתרון.

אחת הבעיות צפה שוב בדיון האחרון של ועדת הפנים כאשר הסתבר כי מחלוקת בין מינהל התכנון באוצר לבין רשות הכבאות אינה מאפשרת פיקוח של מכוני הבקרה על בניינים שאינם גבוהים מתשע קומות. מדובר בדחייה נוספת של אישור התקנות, שגוררת דחייה בהפעלת המכונים שתכליתם לזרז את הוצאת היתרי בנייה, קיצור הביורוקרטיה וגם הסדרת נושאי הפיקוח.

"תפקידם העיקרי של מכוני הבקרה שהוקמו במסגרת חוק התכנון והבנייה היא בקרת ביצוע - כמויות הברזל והאלומיניום, איכות היציקה, הבטיחות. אנו רוצים לקבל בניינים יותר טובים ויותר בטוחים", אמר יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם. "מתברר שבגלל מחלוקת עם רשות הכבאות, שדורשת להמשיך ולפקח בבניינים שגובהם מעל 29 מטר, מינהל התכנון מחליט לוותר על כל הפיקוח על בניינים גבוהים בשנתיים הקרובות, ולהחיל את חוק מכוני הבקרה רק על בניינים נמוכים. והרי רוב הבניינים שנבנים היום הם בניינים גבוהים, הנמוכים זה בשוליים. אז מה עשינו?"

במשרד הבינוי והשיכון ניסו להצדיק את החלטת מינהל התכנון, כאשר דן רוטשילד נציג המשרד בדיון אמר: "לפי נתוני נפח הבנייה היום, 30% מהבנייה היא בבניינים שעד 9 קומות". על כך השיב יו"ר הוועדה כי: "אבל זה בירידה. בעוד שנה יהיה לך רק 20% בניינים נמוכים".

דרור לוינגר, נציג מינהל התכנון בדיון אמר כי התוכנית של מינהל התכנון היא להתחיל את פעילות מכוני הבקרה באופן מדורג: "חשבנו שנכון להפעיל את מכוני הבקרה באופן מדורג, ובשנתיים הראשונות הם לא יטפלו בבניינים מעל 29 מטר". אולם יו"ר הוועדה סבר אחרת: "היה לכם ויכוח עם הכבאות, אז עשיתם משהו מרחיק לכת והחלטתם לוותר בכלל על מכוני בקרה לבניינים גבוהים. בגלל שלכיבוי יש טענה מקצועית, שמעל 29 מטר זה מבחינתם סיפור אחר, אז פתאום נכנס רעיון הדירוג?".

הדיון ננעל ללא הסכמה וללא אישור התקנות כאשר יו"ר הוועדה קבע כי תיקבע פגישה בין אנשי מינהל התכנון לבין אנשי רשות הכבאות כדי שהצדדים ימצאו פיתרון שיאפשר קידום התקנות.