משבר האמוניה: יימשכו השיחות בין עיריית חיפה למשרד להגנ"ס

ישיבות הגישור במשרד הכלכלה בין חיפה כימיקלים למשרדי הממשלה ועיריית חיפה יימשכו בשבוע הבא ■ בפגישה השתתפו השרים אלי כהן, שקד ואלקין יחד עם ראש עיריית חיפה יונה יהב

מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג

בישיבת גישור בנושא האמוניה שהתקיימה הערב (ב') במשרד הכלכלה, הוחלט לקבוע ישיבת המשך ביום א' הקרוב על מנת למצוא פתרון המקובל על המשרד להגנת הסביבה ועיריית חיפה. בפגישה השתתפו השרים אלי כהן, שקד ואלקין יחד עם ראש עיריית חיפה יונה יהב, יו"ר ההסתדרות העובדים, יו"ר התאחדות התעשיינים, נציגי המל"ל, פיקוד העורף וגורמי ממשלה רלוונטיים אחרים.

במסגרת הדיון הציג המשרד להגנת הסביבה את החלופות המומלצות לתקופת הביניים שיאפשרו את הפעלת האתר הצפוני של חברת חיפה כימיקלים. עיריית חיפה ביקשה ללמוד את החומרים שהוצגו על ידי המשרד להגנת הסביבה במהלך הימים הקרובים.

ראש עיריית חיפה יונה יהב המשיך בקו התומך בחלופת האיזוטנקים ואמר כי עיריית חיפה תעשה כל שיכולתה כדי לממש את חלופה זו: ״פתרון שמתאים למפעל בדרום יכול להתאים באותה במידה למפעל בצפון ואין כל סיבה להפרדה בין המפעלים. לא נסכים להפקיר את עובדי חיפה כימקלים צפון ואפשר להחזיר את המפעל לפעילות מלאה מחר בבוקר באמצעות איזוטנקים".

נציגי ועד העובדים של חיפה כימיקלים צפון שהגיעו לדיון לא הורשו להכנס. אלי אלבז יו"ר הוועד הצפוני מסר בתגובה:" לשכת השר חברה להנהלה בניסיון לשבור את ועד העובדים. לא ייתכן שבדיון קריטי כל כך על עתידנו נקבעות החלטות קריטיות כל כך על גבינו ללא השתתפותנו! עצוב לראות שנבחרי ציבור בישראל שאמורים לייצג אותנו מזהים אותנו כאויב".

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן שהוביל את הדיון מסר בתגובה: "מטרת הפגישה הערב נועדה למנוע את הפיטורין ולאפשר את חזרת המפעל לעבודה לפעילות באתר הצפוני, לאחר שגובש בשבוע שעבר המתווה עבור האתר הדרומי. משרד הגנת הסביבה הציג את החלופות בהתאם לחו"ד אנשי המקצוע והגופים הרלוונטיים וכעת נדרשת עיריית חיפה ללמוד החומר ולפעול בהתאם להנחיות המקצועיות של המשרד במטרה לסכם את המתווה בפגישה שתיערך ביום א' הקרוב".

מחיפה כימיקלים נמסר בתגובה: "חיפה כימיקלים מעריכה את התכנסות שר הכלכלה, שר להגנ"ס, שרת המשפטים, סגן השר להגנ"ס, יו"ר ההסתדרות, נשיא התאחדות התעשיינים וגופי הביטחון במטרה למצוא פתרון לייבוא אמוניה לתעשיית הדשנים. בתום ישיבתם עם נציגי עיריית חיפה, נמסר לחברה כי דיונים מקצועיים בין המשרד להגנ"ס לבין עיריית חיפה, יימשכו לאורך השבוע במטרה להגיע להכרעה ביום א' הקרוב."