עידן עופר ירכוש מאנרגי'אן גז טבעי בכ-6 מיליארד דולר

כיל, בזן ו-OPC שבשליטת עידן עופר חתמו על עסקת הענק ל-15 שנה עם אנרג'יאן ישראל שבשליטתה מאגרי הגז "תנין" ו"כריש"

עסקת ענק במשק הגז: החברות OPC, בזן וכיל הנשלטות על ידי עידן עופר הודיעו הערב (ג') לבורסה על חתימת מכרז הבנות (MOU) לרכישת גז טבעי ממאגרי כריש ותנין שבהם מחזיקה אנרג'יאן היוונית. מדובר במכרז הבנות בשלב זה בהיקף כולל של כ-6 מיליארד דולר למשך 15 שנים.

בזן דיווחה על רכישת 17BCM, וכיל על 13 BCM למשך 15 שנה, ועל פי הדיווח הקודם של OPC לבורסה לפני כחודש מדובר על רכישה של 9 BCM למשך אותה תקופה. להערכת אנרג'יאן, הגז יחל לזרום מהמאגרים במהלך שנת 2020.

אם אכן תושלם העסקה, הרי ש-OPC, בזן וכיל יצטרפו לדליה אנרגיות ולחברה אחות שלה אור אנרגיות, שחתמו לפני 3 חודשים עם אנרג'יאן על חוזה לאספקת 23 BCM.

נראה כי אנרג'יאן הצליחה להשיג מספיק חוזים כדי להבטיח את ההתחייבות לפיתוח המאגרים (FID) אותה היא צריכה להגיש עד סוף השנה. על פי המקורות בשוק נראה כי המחיר שנסגר נע בסביבות 4 דולר ליחידת חום (MMBTU).

המו"מ נוהל על ידי שלוש החברות ביחד על מנת למנף את כוח הקנייה של הקבוצה כולה. במידה והעסקה תצא לפועל כל חברה תחתום על הסכם בנפרד - ללא זיקה או תלות בהסכמים שייחתמו עם החברות האחרות.

הסכם הסופי עם אנרג'יאן יהיה כפוף לקבלת כל האישורים הנדרשים והסדרת אספקה של גז טבעי לחברה במידה והמאגרים הללו לא יפותחו על ידי אנרג'יאן.

מ"מ מנכ"ל כיל, אשר גרינבאום מסר בתגובה: "מזכר ההבנות הבלתי מחייב עליו חתמנו עם אנרג'יאן לאספקה ארוכת טווח של גז טבעי עבור המתקנים שלנו בישראל אמור לספק את כל צרכי האנרגיה שלנו, כולל הפעלת תחנת הכוח של 240 מגה-וואט החדשה שלנו בסדום, אשר צפויה להיכנס לפעילות לקראת סוף השנה. ההסכם עם אנרג'יאן יאפשר אספקת גז במחירים אטרקטיביים יותר בהשוואה למחיר שהחברה משלמת תחת החוזים הנוכחיים. כבר כיום כיל היא אחת הצרכניות הגדולות במשק של גז טבעי, והסכם זה עומד בקנה אחד עם המאמצים שאנו משקיעים בשנים האחרונות במעבר למקורות אנרגיה נקיים עבור מתקני הייצור שלנו, לצמצום הזיהום ושימור הסביבה".

אבנר מימון, מנכ"ל בזן אמר עם חתימת ההסכם, כי "אנו מברכים על פתיחת משק הגז לתחרות. השלמת המו"מ ואספקת גז ממאגרים כריש ותנין בעתיד יובילו את קבוצת בזן להפחתה משמעותית בעלויות הייצור, לנוכח מרכזיות תשומות האנרגיה בעלויות הקבוצה".