יוקר המחיה: מחיר סל הקניות הממוצע לתלמיד עלה ב-10%

לפי נתוני עמותת "חסדי נעמי", סך ההוצאה הממוצעת לתלמיד גדלה ב-10%, כשהשנה היא עומדת על 1,056 שקל כ-100 שקל יותר מאשר בשנה שעברה

בשבועיים האחרונים של החופש הגדול יתקיים כמדי שנה קרנבל שיא הקניות של ציוד חזרה לבית הספר. אמנם עם הגידול בתחרות וההיצע, מחירי המוצרים הולכים ונשחקים (בעיקר למי שמוכן לוותר על מותג המתנוסס על הילקוט או הקלמר), אך עדיין ההורים צפויים להוציא מאות שקלים עוד לפני פתיחת שנת הלימודים.

לפי סקר שערכה עמותת "חסדי נעמי", 52% מההורים יוציאו בין 400 ל-1,000 שקל, כחמישית מעריכים שיוציאו 1,000 עד 2,000 שקל עבור ציוד לתלמיד, 10% סבורים כי יוציאו יותר מ-2,000 שקל, ו-16% מעריכים כי יוציאו פחות מ-400 שקל.

לפי נתוני העמותה, סך ההוצאה הממוצעת לתלמיד גדלה ב-10%, כשהשנה היא עומדת על 1,056 שקל כ-100 שקל יותר מאשר בשנה שעברה.

הסקר בוצע באמצעות מכון המחקר "סמית" בקרב מדגם מייצג של הורים לתלמידים. עוד עולה מהסקר כי אומדן ההוצאה בגוש הדתי נמוך יותר מאשר בקרב המסורתיים והחילוניים. אומדן ההוצאה גבוה יותר בקרב בעלי רמת השכלה נמוכה מאשר בקרב בעלי רמת השכלה אקדמית.

סיסמת "חינוך חינם" רוקנה מתוכן גם בכל הנוגע לתשלומי ההורים, נטל של מאות ואלפי שקלים לכל תלמיד במסגרת תשלומי רשות שנתיים (עבור טיולים, סל תרבות וכד') - אל זה כאמור מתווסף הציוד: 68% מהנשאלים ציינו שבמשפחתם נאלצים לחסוך בתחומים שונים לאור הוצאות על חינוך הילדים. 78% מבין מי שציינו כי הם נאלצים לצמצם בהוצאות, סיפרו כי הם חוסכים על הוצאות תרבות ובילוי, כך לפי 53% מתוכם.

את הסקר בצעה חסדי נעמי במסגרת החלוקה השנתית של ציוד לימודי לתלמידים נזקקים שאינם יכולים לרכוש לעצמם תיקים, מחברות באמצעות תרומות. גם רשתות השיווק התגייסו למאמץ: אופיס דיפו יצאה במיזם משותף עם עמותת "פתחון לב", במסגרתו הזמינה את הרוכשים לתרום ילקוטים משומשים בתמורה לזיכוי לרכישת ציוד לתלמיד - כ-500 ילקוטים נאספו במסגרת הקמפיין. קרביץ יצאה בשיתוף עם עמותת "תיק לכל תלמיד" במטרה לאסוף ילקוטים לתרומה. הילקוטים הנאספים ימולאו בציוד, והצרכנים יקבלו שובר לרכישה עתידית ברשת. גם המיזם אמאבא ממלאים ילקוט יפעל השנה, כשהוא מאגד תרומות של ילקוטים וציוד לתלמידים לטובת מיעוטי יכולת. נקודת איסוף של ציוד שמועבר לתרומה מפורטות באתר.