הורים, גם בשנה הקרובה תשלמו אלפי שקלים על חינוך הילדים

ועדת החינוך אישרה: תשלומי החובה (עבור ביטוח תאונות אישיות) יישאר 49 שקל לתלמיד, ותשלומי הרשות (עבור סל תרבות, טיולים מסיבות כיתה ועוד) יעמדו על 269 שקל לתלמידי גני הילדים ועד 1,338 שקל לתלמיד תיכון

תלמידים יום הראשון ללימודים / צילום: תמר מצפי
תלמידים יום הראשון ללימודים / צילום: תמר מצפי

גם השנה ימשיכו ההורים לשלם מאות ואלפי שקלים במסגרת תשלומי הרשות שאישרה היום (ב') ועדת החינוך של הכנסת. המשמעות היא שתשלומי החובה, למעשה היחיד שהוא מוגדר כחובה עבור ביטוח תאונות אישיות יישאר 49 שקל לתלמיד, ותשלומי הרשות - עבור סל תרבות, טיולים מסיבות כיתה ועוד - יעמדו על 269 שקל לתלמידי גני הילדים ועד 1,338 שקל לתלמיד תיכון (כולל השאלת ספרי לימוד).

סכומים אלה מבשרים כי גם השנה ישאו ההורים בנטל הכלכלי - אחרי שגם בשנה שעברה, שנת הלימודים תשע"ז חרף הבטחות משרד החינוך להוזיל את תשלומי ההורים, הם נותרו על כנם - התסריט הזה היה מוכר גם בשנת הלימודים הקודמת, תשע"ו, שלא הייתה בסימן שינוי בהיקף תשלומי ההורים.

התשלומים אושרו בתום ישיבה סוערת שנערכה היום (ב') בוועדת החינוך של הכנסת - ממנה כאמור לא יצאה בשורה להורים. לאחרונה נשמעו קריאות מוועדי הורים בישובים השונים שלא לשלם את תשלומי הרשות וכי האזרחים המשלמים מסים למדינה אמורים, בדומה למדינות שונות בעולם, לקבל מתוכם את תכני החינוך לילדים במסגרת חוק חינוך חובה חינם.

פרויקט השאלת ספרי הלימוד שמחירו לא השתנה והוא עומד על 280 עד 320 שקל לילד אמור להיות מיושם בבתי ספר ברחבי הארץ בגדר חובה (למעט במקרים שבהם 40% מההורים מתנגדים) - גם פרויקט זה לא מיושם בצורה גורפת בבתי הספר, וההורים ממשיכים להוציא סכומים נכבדים גם על ספרי לימוד.

אישור טבלת התשלומים המבשרת את הנטל על כתפי ההורים שייוותר כפי שהוא הבוקר נעשה ברוב של 7 תומכים מול 6 מתנגדים. במהלך הדיון הסוער לקחו הנוכחים הפסקה של שעה במהלכה ניסו הצדדים למצוא סעיפים בהם ניתן להפחית מתשלומי ההורים - אולם השורה התחתונה לא השתנה וטבלת התשלומים לשנת הלימודים בתשע"ח - לא השתנתה.

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) הודיע כי "בעת הזאת לא ניתן למצוא לכך מענה תקציבי". היו"ר מרגי הדגיש: "אין ספק שתשלומי ההורים צריכים להיעלם מהעולם. אט-אט השתרשו תשלומי הורים שונים ומשונים והשתלטו על כיסי ההורים. תשלומי התל"ן (תכנית לימודים נוספת, מר"ח) הם שוד לאור היום בחסות המדינה. מוסדות רבים גובים תל"ן ולא מבצעים את התכניות הנוספות. במושב החורף של הכנסת נביא לכך שמוסד שירצה לגבות תל"ן יצטרך לעבור מסלול בקרה ופיקוח, שייבחן אם יש בכלל עילה לכך. לא אוותר. אהיה אגרסיבי וההפקרות תיפסק".

עוד אמר ח"כ מרגי כי "שר החינוך התחייב חד משמעית, שידון בתקציב המדינה הקרוב בביטול לתשלומי ההורים או במנגנון גבייה חלופי. אחרת לא הייתי מסכים להצביע בעד השתלומים". עוד אמר כי ניכר שבשנים האחרונות עשו משרדי החינוך והאוצר צעדים חשובים בהורדת נטל התשלומים מההורים בשווי מיליארדים. מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אמר בדיון: "צריך לטפל בתשלומי ההורים, אך בהיעדר היכולת לעשות גם וגם, החלטנו לשים יהבנו בתכניות כמו השאלת ספרים, הוזלת צהרונים, הרחבת בית הספר של החופש הגדול, הקטנת מספר התלמידים בכיתות ועוד. משפחה עם שני ילדים, אחד מהם בגן והשני בכיתה ב', חוסכת כתוצאה מכך 19,376 שקלים בשנה. זו השקעה של 7.2 מיליארד שקל".

בתגובה נשמעו קריאות מצד נציגי ההורים בדיון: "אבל מכיתה ד' ומעלה אין שינוי בתשלומים". עוד ציין אבואב כי המשרד עמל על מתווה לצמצום ימי החופשה של התלמידים ועל סבסוד חוגים לאוכלוסיות חלשות, כך שכל תלמיד יזכה להשתתף בחוג אחד לפחות בעלות של 10 שקלים. יו"ר ארגון הורים למערכת החינוך בירושלים, פז כהן, פנה לחברי הכנסת: "בשנה שעברה כולם התחייבו שלא יקרה שוב. כך כבר שנים רבות. הבטחתם לבוחרים שתעמדו במילה שלכם. לפחות תחריגו כעמה סעיפים. אל תהיו חותמת גומי של הממשלה".

תכנית הלימודים הנוספת כוללת תכנים שמעבר לשעות הלימוד שמתווה משרד החינוך והיא כוללת שיעורי העשרה כמו שח מט, ריקוד, ועוד. שיעורים אלה מסתכמים במאות שקלים בחודש כשהם אמנם מוגדרים כרשות אך ילד שהוריו לא ישלמו את העלות ימצא את עצמו מחוץ לשיעור (במסגרת לימודית עם כיתה אחרת). בדיון אמר יואל זהורי, הורה לשני תלמידים בחטיבת ביניים בירושלים: "אני משלם תל"ן בסך 6,000 שקלים בשנה עבור כל אחד מהילדים שלי.

בתמורה הם מקבלים 34 שעות לימוד שבועיות בלבד". קריאות שלא לשלם נשמעו גם בדיון פיצ'י רובינר, הורה לתלמידים מהיישוב קציר: "אני לא משלם תל"ן וקורא לכל ההורים לא לשלם. מנצלים אותנו. תל"ן הוא הפרטת החינוך והוא צריך להיעלם. מי שלא מסוגל לשלם תל"ן לאורך השנים, מפסיד לאורך השנים במצטבר שנת לימודים שלמה, ואחר כך אנחנו בוכים על אלימות".

אפשר לקצץ? ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) הציע לקצץ באופן סימבולי שקל אחד מכל אחד מסעיפי התשלומים שמבקש משרד החינוך לאשר. "ב-1 בינואר יורד מס החברות. מעניין לאן יילך הכסף", אמר, ח"כ חיים ילין (יש עתיד) קרא לאשר פטור מתשלומים לטיולים שנתיים לשכבות סוציו-אקונומיות 1-5, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) קרא לתת הנחות בתשלומי ההורים כבר לילד השני במשפחה, ולהחריג מהאישור טיולים ומסיבות סיום. ח"כ מירב בן-ארי (כולנו) אמרה: "כולם פה בעד הילדים, גם שרי החינוך והאוצר. אם רוצים לבטל תשלומי הורים, צריך להפסיק עם הפופוליזם, למצוא לכך מקור תקציבי, ולטפל בכל סעיף וסעיף".

ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד): "אנחנו מדברים על צמצום פערים, אבל במו-ידינו מגדילים את הפער. זה לא יכול להימשך. ניסיתי לברוח ולא הצלחתי. אין לי ברירה, אני מחויב למשמעת קואליציונית. עלינו לשלב ידיים ולבטל את תשלומי ההורים באמצעות חקיקה". דיבורים ומעשים לחוד כאמור משום שחרף הדרישות והרעיונות - ההורים ימשיכו לשלם. בנוסף, הוועדה דחתה ברוב קולות את הצעתו של ח"כ חיים ילין לקיים דיון חוזר (רביזיה) בנושא.