עתירה נגד העסקת עו"ד מולכו כיועץ מדיני לרה"מ נתניהו

לטענת העותר, עו"ד שחר בן-מאיר, על רה"מ והיועמ"ש להסביר מדוע נמשכת העסקת עו"ד יצחק מולכו, בעיקר נוכח חקירת פרשת הצוללות, שבמסגרתה נחקר שותפו של מולכו

יצחק מולכו / צילום: איל יצהר
יצחק מולכו / צילום: איל יצהר

הקשרים המשפחתיים והמקצועיים בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבין בן-דודו עו"ד דוד שמרון, ושותפו, עו"ד יצחק מולכו, המשמשים גם כיועצים משפטיים, מדיניים ופוליטיים של נתניהו - מגיעים לבג"ץ.

הבוקר (ב') הוגשה לבית המשפט העליון עתירה נגד נתניהו ונגד היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, במסגרתה מתבקשים השניים להסביר מדוע נמשכת העסקתו של עו"ד יצחק מולכו כיועץ מדיני לראש הממשלה. זאת, במיוחד נוכח חקירת פרשת "הצוללות וכלי השיט" (המוכרת גם כ"תיק 3000"), שבמסגרתה נחקר עו"ד שמרון בחשד לקבלת שוחד.

במסגרת חקירת פרשת הצוללות נבדקים ההליכים לרכישת שלוש צוללות וארבע ספינות מהתאגיד הגרמני טינסקרופ, שאיש העסקים מיקי גנור היה נציגו בישראל. גנור יוצג על-ידי עו"ד שמרון. לפי החשד, ההחלטות על רכש כלי השיט התקבלו בצמרת המערכת הביטחונית משיקולים זרים, תוך ניגוד עניינים והעברת כספי שוחד לגנור, לשמרון, לתא"ל (מיל') אבריאל בר-יוסף, למפקד חיל הים לשעבר, האלוף (מיל') אליעזר (צ'ייני) מרום, וכנראה גם לגורמים נוספים.

עמלה בצוללות

גנור חתם על הסכם עד מדינה לאחרונה והכניס את שאר החשודים לסחרור. בינתיים, הפרשה העירה שוב את השאלות סביב מערכת הקשרים המשפחתיים והאישיים של נתניהו עם היועצים המשפטיים והפוליטיים הסובבים אותו - מולכו ושמרון.

העתירה לבג"ץ מתבססת על שתי טענות מרכזיות, שהעיקרית שבהן היא כי מתנהלות חקירות משטרה בימים אלו ממש, הנוגעות (ככל הנראה) גם לניגוד העניינים החמור שמתקיים בין היועץ עו"ד מולכו לבין שותפו, עו"ד שמרון. הטענה השנייה מתייחסת לכך שלפי היקף הפעילות של מולכו בשנים האחרונות ונסיעותיו התכופות לחו"ל כשליח המדינה בעניינים פוליטיים, מדובר בהעסקה המהווה הפרטה של השירות הציבורי והעברתו לידי ידיים פרטיות.

העותר, עו"ד שחר בן-מאיר (שהגיש עתירה נוספת נגד נתניהו בעניין אחר), טוען בעתירה כי בהעסקת מולכו כיועץ מדיני לראש הממשלה באים לידי ביטוי שלל מקרים של ניגוד עניינים חמור, שחלקם נמצא בחקירת משטרה בחשד לביצוע עבירות.

בין היתר, נטען, כי עו"ד מולכו עוסק במו"מ מדיני הנוגע לרכש של צוללות, כאשר שותפו הבכיר במשרד עוה"ד, עו"ד שמרון, נהנה באופן ישיר מעמלת שכר-טרחה, אם אכן תבוצע רכישת הצוללות; וכן ישנה התאמה בין היקף רכישת הצוללות להיקף שכר-הטרחה ממנו ייהנה עו"ד מולכו.

עוד ניגוד עניינים מובנה, נטען, טמון גם בקשרי המשפחה של כל המעורבים: בעובדה שמרון הוא בן-דוד של נתניהו, והוא מייצג ומייעץ לראש הממשלה בנושאים משפטיים. מולכו נשוי לאחותו של שמרון, מה שהופך אותו גם לקרוב משפחה של נתניהו, והוא מייעץ לראש הממשלה בנושאים ציבוריים ופוליטיים.

"מצב עגום"

כן, נטען, כי ניגוד עניינים נוסף טמון בעובדה, כי משרד עוה"ד בו שותף מולכו, מייצג גורמים כלכלים מול משרדי הממשלה, ובין היתר מול ראש הממשלה נתניהו בתפקידו כשר התקשורת, כאשר לראש הממשלה סמכויות אסדרה וקבלת החלטות, שיש להן ויכולה להיות להן משמעות כספית משמעותית על לקוחות של משרד עוה"ד.

לטענת בן-מאיר, "היועץ עצמו (מולכו) ומשרד עוה"ד עושה שימוש לרעה בהעסקת היועץ, בכך שהוא מציג עצמו כלפי כולי עלמא בפרסום עצמי כמשרד אשר 'קשריו' עם משרד ראש הממשלה אמורים להבטיח 'ערך מוסף' ללקוחות המשרד".

בן-מאיר סבור כי "אין המדובר כאן בניגוד עניינים קל שולי וזניח. מדובר בניגוד חמור אשר חלקו נמצא כאמור בחקירה לחשד של עבירות פליליות, בין היתר, וככל הנראה אף שמרון עצמו נחקר כחשוד ולא רק כעד בנושאים אלו".

לטענתו, "לא ניתן להקל ראש בדברים אלו. עובדות אלו, מציגות מצב עגום ומטריד, לפיו לשכת ראש הממשלה ושירות המדינה של מדינת ישראל דומים למדינות שלא היינו רוצים דמיון עמן, בהן לא מתקיימת כל הפרדה, ולמעשה ישנה זהות בין השליט משפחתו ומקורביו וממונם ועיסוקם הפרטי לבין רשויות המדינה או בלשון הציורית יותר של לואי ה-14 - L'Etat, c'est moi".

לטענת עו"ד בן-מאיר, ראוי היה מלכתחילה למנוע מניעה מוחלטת - ולו למען מראית פני הצדק והמינהל התקין - ממשרד מולכו-שמרון לעבוד מול הממשלה כולה, באשר הקשרים הם ישירות לראש הממשלה עצמו.

עוד נטען, כי המשרד מתפאר, בוודאי כלפי לקוחותיו, בתפקידו של מולכו כיועץ לראש הממשלה ובקשריו המתמשכים עם ממשלת ישראל, בבחינת אומר הוא ללקוחותיו "קשרים עם ממשלת ישראל - זה אנחנו". במקביל, נטען, המשרד מייצג גורמים רבים הכפופים לרגולציה של משרדי הממשלה, מכאן שהמשרד נזקק, במסגרת השירותים שהוא מעניק ללקוחותיו, לפניות למשרדי הממשלה השונים, ולקבלת החלטות של גורמים מאסדרים, או גורמי שלטון עבור לקוחותיו.

עוד לפי הנטען בעתירה, קרוב לשמונה שנים מבצע מולכו, כאדם פרטי, מטלות ותפקידים המוטלים על-פי דין ושהסמכות לבצע אותם, נתונה בידי גורמי השירות הציבורי ."העסקת היועץ משך תקופה כה ארוכה, בתפקיד מדיני, והמטלות שהוא מבצע לאורך שנים, הופכות אותו לא רק לייעוץ פרטני לראש הממשלה, אלא מדובר בהפרטה של תפקיד (בכיר) המסור בהגדרה לשירות הציבורי".

היועץ - עו"ד יצחק מולכו (72)

■ שותף בכיר במשרד מולכו-שמרון

■ משמש כמעין "שר חוץ" של מדינת ישראל, במסגרת תפקידו כיועץ פרטי לראש הממשלה, ובין היתר יוצא לשליחויות מדיניות מטעם נתניהו, משתתף במו"מים מטעמו

■ המדינה שילמה למולכו כהחזר הוצאות סכומים של מאות (רבות) של אלפי שקלים, המעידים על ההיקף הנכבד של "עבודת" היועץ בשירות המדינה.

■ נשוי לבת-דודו של נתניהו, שהיא גם אחות של שותפו, עו"ד דוד שמרון

בן הדוד - עו"ד דוד שמרון (65)

■ שותף בכיר במשרד מולכו-שמרון

■ בן-דודו של ראש הממשלה נתניהו, ונחשב גם לאדם המקורב ביותר אליו

■ בהתייחס לפעילויותיו הפוליטיות והפרטיות של ראש הממשלה (ובני-משפחתו), שמרון הוא בבחינת "ידו בכל ויד כל בו"

■ משמש כיועץ קרוב של ראש הממשלה ומשפחתו (ובין היתר של שרה נתניהו) בשלל נושאים, לרבות בנושאים משפטיים, פוליטיים ועריכת מו"מ קואליציוני. כן עוסק בדברור של ראש הממשלה באירועים שונים ועוד

מולכו: "העתירה נועדה להשיג תשומת לב תקשורתית"

מטעמו של עו"ד יצחק מולכו נמסר בתגובה: "לעתירה אין בסיס, לא בדין ולא בעובדות, והגשתה נעשתה רק כדי להשיג תשומת לב תקשורתית.

"בקשר לעתירה זו ראוי לצטט את הודעת משרד ראש הממשלה, לפיה עו"ד יצחק מולכו מועסק ע"י משרד ראש הממשלה כשליח מיוחד לנושאים מדיניים, בהתאם למתווה שגובש ואושר ע" המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דאז, הכולל בין היתר הסדר למניעת ניגוד עניינים.

"עו"ד מולכו מטפל בנושאים המדיניים הרגישים ביותר לקידום האינטרסים של מדינת ישראל, וזוכה לאמונם ולהערכתם של הגורמים המדיניים הבכירים בישראל ומחוצה לה".

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי הם עומדים מאחורי הדברים שנמסרו בעבר בנוגע להעסקתו של עו"ד מולכו, ושמצוטטים בתגובתו של מולכו.