אל תמהרו לבלוע את המידע שמפיצות חברות התרופות

חברות הפארמה מפרסמות דיווחים קצרים על ניסויים ומספקות את המידע המפורט רק כעבור מספר חודשים ■ במקרים שבהם יש פער בין הממצאים, המשקיעים נפגעים

חברת התרופות Roche  / צילום: בלומברג
חברת התרופות Roche / צילום: בלומברג

מניית יצרנית התרופות השווייצרית רוש (Roche) קפצה ב-6.5% ביום אחד בתחילת מארס, בתגובה להודעת החברה כי התרופה החדשה שלה לטיפול בסרטן השד, פרג'טה (Perjeta), תרמה להארכת תקופת ההישרדות הממוצעת של המטופלות שהשתתפו בניסוי. שלושה חודשים לאחר מכן נמחקה כמעט כל העלייה, לאחר שהחברה חשפה בכנס רפואי את פרטיו המלאים של הניסוי שאושש את טענתם של כמה רופאים כי פרג'טה מספקת תועלת שולית בלבד.

"תגובת שוק המניות לא היתה משמחת עבור בעלי המניות", אמרה דניז אנדרסון, סגנית נשיא למחקר וניהול השקעות ב-Sit Investment Associates, המחזיקה במניות רוש.

מקרה זה ממחיש את האופן שבו נוהגות לעתים קרובות יצרניות תרופות לטפטף מידע על תוצאות ניסויים.

כדי לציית לחוקי המסחר בניירות ערך, המחייבים לחשוף בעוד מועד מידע מהותי, מפרסמות חברות לעתים קרובות עדכונים תמציתיים, שבהם מצוין רק כי ניסוי מסוים עמד ביעד מסוים, כגון הארכת חיי מטופלים או מניעת התקפי לב. אך כמה שבועות או חודשים לאחר מכן, חושפות החברות בכתבי עת או בכנסים רפואיים את הפרטים המלאים.

אם הדוחות התמציתיים החיוביים אינם זוכים לאישוש באמצעות הפרטים המלאים, מגיבים לעתים המשקיעים בחריפות. במקרה של רוש, הפער בין הדוח הראשוני לדוח המפורט הניב תביעה משפטית שהגישו של בעלי מניות בבית משפט בניו-ג'רזי ביוני, שבה נטען כי רוש הטעתה את המשקיעים כשלא דיווחה לאלתר כי פרג'טה מניבה תועלת צנועה בלבד.

דובר רוש, ניקולא דומאן, אמר כי החברה משחררת מידע חשוב בהקדם כדי לציית לדרישות המסחר הבורסאי בשווייץ, וכי היא תגן על עצמה בתוקף נגד כל תביעה משפטית.

חברה שמשחררת פרטים מלאים לפני הצגתם בכנס רפואי מסתכנת בכך שתוצאות המחקר שלה יזכו למיצוב פחות בולט, לדברי ריצ'רד שילסקי, בכיר באיגוד האמריקאי לאונקולוגיה קלינית (ASCO). החיסיון קריטי גם לתהליך ביקורת העמיתים, שמתבצע לפני פרסום דוחות המחקר, וגם לדיון המדעי בכנס, לדברי שילסקי.

כמה מאנשי הפנים של רוש - מנהלים ודירקטורים - עשו רווחים מעסקאות שביצעו בתקופה שבין פרסומו של הדוח הראשוני על תוצאות הניסוי לפרסומו של הדוח המלא.

חלון הזמן בין הדוח הראשוני לדוח המלא הוא פרק זמן עתיר סיכון לביצוע עסקאות של אנשי פנים במניית החברה. "ככל שלמנהלים יש יותר מידע על הניסוי שתוצאותיו לא נחשפו לציבור, כך גבוה יותר הסיכון הכרוך בביצוע עסקאות בתקופה זו", אמר דניאל סאמרס, פרקליט שמתמחה בניירות ערך במשרד עורכי הדין Cohen Milstein Sellers & Toll בוושינגטון.

רוש אסרה על מנהלים שהיה להם ידע על תוצאות ניסוי Aphinity לבצע עסקות מניות מיד לפני פרסום הדוח הראשוני והתמציתי לציבור, והסירה איסור זה מיד לאחר פרסומן של תוצאות אלה, לדברי אולריקה אנגלס-לנג', אחת מדוברות רוש. לא הוטלו שום מגבלות שקשורות ל-Aphinity על עסקאות מניות מצדם של אנשי פנים בתקופה שבין פרסום הדוח הראשוני ועד לפרסום ממצאיו המלאים של הניסוי, לדברי אנגלס-לנג'.

גאי ווילקס, פרקליט שמתמחה ברגולציה פיננסית במשרד עורכי הדין Mayer Brown, ולשעבר רגולטור ברשות הפיקוח על חברות השירותים הפיננסיים בבריטניה, אמר כי לו היו הפרטים שנכללו בדוח השני מחוללים תנודה משמעותית במחיר "ניתן היה לטעון בצדק כי גם לפרטים אלה יש פוטנציאל להשפיע על המחיר, וכי הם היו צריכים להיכלל בדוח הראשון". אחת מדוברות רשות ני"ע של ארה"ב (SEC) סירבה להגיב.

קרדיט סוויס זיהה לפחות תשעה מקרים מאז 2015 שבהם פרסמו יצרניות תרופות דוח תמציתי ראשוני ולאחריו דוח מפורט שני, שגרמו כל אחד בתורו לתנודה משמעותית במחיר המניה.

בכמה ממקרים אלה, פרסמו חברות דוח ראשוני שלילי על תוצאות המחקר, ולאחר מכן פרסמו דוח שני שכלל את התוצאות המלאות ונחשב לחיובי יותר. במארס 2016 צנחו מניות Portola Pharmaceuticals ב-29% לאחר שהחברה הודיעה כי התרופה הניסיונית שלה למניעת קרישה, betrixaban, לא עמדה ביעד צמצום הסיכון לקרישי דם בחולי לב.

לקראת סוף מאי 2016 הראה דוח שני, שכלל את תוצאותיו המלאות של הניסוי, כי התרופה הביאה תועלת למטופלים רבים, ומניית החברה קפצה ב-4.6%.

רפואה שלמה
 רפואה שלמה