הנחיה: לא יועבר מידע על לקוח בלי הסכמתו כשחב' עם מאגר מידע נמכרת

משרד המשפטים מחזק את ההגנה על הפרטיות: "מידע אישי שייך תמיד לאדם עצמו. גם כשחברה או עסק מנהלים מידע אישי על לקוחות, המידע לא הופך להיות שייך להם"

הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע (רמו"ט) במשרד המשפטים פרסמה לעיון הציבור - ולהערותיו - טיוטת הנחיות לשמירה על פרטיות המידע האישי של לקוחות. זאת, במקרים של מכירה, כינוס נכסים או מיזוג של חברה שיש לה מאגר מידע על הלקוחות - כמו חברות ביטוח, מועדוני לקוחות של חברות ועוד.

רמו"ט מבהירה בטיוטת ההנחיות כי על חברות ועסקים שמחזיקים במאגר מידע אישי מוטלת החובה לציית לחוק הגנת הפרטיות. הטיוטה מפזרת את הערפל ששרר סביב חובתה של חברה כזו וקובעת כי במקרים של שינוי הבעלות במאגר, כתוצאה ממכירתה של חברה כזו, ממיזוג או מכינוס נכסים - יש לבדוק האם מותר להעביר את המידע על הלקוחות ובאילו תנאים; ליידע את הלקוחות על השינוי הצפוי; ואף לקבל את הסכמתם להעברת המידע - כיוון שרבים מהלקוחות הסכימו להכללתם במאגר המידע בגלל מאפייניו או יחסי האמון שלהם איתו.

הטיוטה מבקשת להבהיר, כי בניגוד לפרקטיקה הקיימת, נדרשת הסכמה של הלקוחות הן במצבים שבהם משתנה מטרת השימוש במידע, והן במצבים שבהם אין אמנם שינוי כזה, אך מאפייני הקונה החדש של המאגר שונים משמעותית מאלה של בעל המאגר הקודם.

דוגמאות למקרים כאלו הם כשחברה ישראלית בעלת מאגר המידע נמכרת לגורם ממדינה אחרת (דוגמת הפרסומים על הצעות לרכישת כלל-ביטוח על-ידי "חברה בינלאומית"), או במקרים שבהם זהות העסק בעל מאגר המידע היוותה שיקול משמעותי בהסכמת הלקוחות למסור לו מידע. זאת, למשל כש"מוכר המידע" הוא רופא, עורך-דין, רואה-חשבון או סוכן ביטוח, שעימו היו ללקוחות יחסי אמון מיוחדים.

ליידע את הלקוחות

דוגמאות למקרים נוספים שעשויים לדרוש את הסכמת הלקוח להעברת פרטיו, הן כשמעביר המאגר הוא גוף ציבורי, ומקבל המאגר הוא גוף פרטי, ולהיפך; כשלמקבל המאגר יש מאגרים נוספים המגבירים את הסיכון שישתמש במאגר למטרות שאינן מוסכמות; וכשמקבל המאגר הפר את הוראות החוק במאגרים אחרים שבניהולו.

טיוטת ההנחיות מציינת, כי אין מדובר ברשימה סגורה, וההסכמה נדרשת בכל פעם שמאפייני בעלי המאגר החדש שונים מאלה של בעלי המאגר הקודם, באופן החורג מציפיותיו הסבירות של הלקוח, ושהם עלולים לפגוע בזכויותיו.

ההנחיה קובעת עוד, כי אם מטרת השימוש במאגר המידע אינה משתנה - נדרש בעל המאגר רק ליידע את הלקוחות על השינוי בבעלות, על-מנת שיוכלו לבחור אם להישאר במאגר של הבעלים החדש, או לממש את זכותם להימחק ממנו. במקרים שבהם מתרחבת או משתנה מטרת השימוש במאגר, יש לבקש את הסכמתם של הלקוחות לשימוש בו.

מדובר בטיוטת הנחיה הן באשר לאופן שבו "רשם מאגרי מידע" (במשרד המשפטים) יכול לרשום את העברת הבעלות במאגר מידע, והן באשר לחובות מעביר המאגר ומקבל המאגר. מקבל המאגר הוא שצריך ליידע את הלקוחות על שינוי הבעלים, ובעת הצורך אף לבקש הסכמתם להעברת המידע, הסכמה שבהיעדרה - המידע לגבי אותו לקוח יימחק מן המאגר המועבר.

ראש הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע, עו"ד אלון בכר, מסר: "על כולנו לזכור שמידע אישי שייך תמיד לאדם עצמו. גם כשחברה או עסק מנהלים מידע אישי על לקוחות, המידע לא הופך להיות שייך להם. טיוטת ההנחיה שאנו מפרסמים להערות הציבור, באה להבהיר לחברות כי המידע שהן מנהלות על אנשים שייך לציבור. מכירה או מיזוג של חברות או עסקים, אינם מאפשרים העברה חופשית של מידע אישי, לפי שיקול-דעת החברה. יש ליידע את הציבור ולדרוש את הסכמתו לכך".

מומחה להגנת הפרטיות: "לא ברור אם סוכני ביטוח יצטרכו את הסכמת הלקוחות"

עו"ד דן חי, המתמחה בדיני הגנת הפרטיות, אמר ל"גלובס", כי מדובר בהנחיה חשובה שמסדירה נושא שמעליו ריחפה עננה: "גופים לא ידעו איך להתנהל, היו מגיעים לרמו"ט לשנות את שם בעל המאגר, והרשות דרשה הוכחה שהלקוחות עודכנו. זה היה בא בסוג של הפתעה", תיאר חי את המצב עד היום. "החידוש בהנחיה כפול: הראשון הוא העובדה שצריך מהיום להודיע ללקוחות על העברת הבעלות במאגר. למשל, לא מזמן מכרו את רשת 'מגה' לרשת 'יינות ביתן'. עד להנחיה, מקרה כזה היה מלווה באי-בהירות לגבי הלקוחות, כיוון שמול שאלת יידוע הלקוחות, ניצבות: שאלת העלויות, הסיכון שמי מהלקוחות יסרב להעברה, ומה בעצם איכפת לצרכן מי הבעלים של הסופר בו הוא קונה".

לדברי חי, "החידוש השני בהנחיה הוא העובדה שבמקרים מסוימים נדרשת גם הסכמה מהלקוחות. תחום בולט שבו הדרישה הזו תקבל ביטוי, הוא שוק הביטוח". חי מפרט: "ישנו מצב שכיח מאוד שבו סוכני ביטוח רוצים למכור את הפעילות, כי אין להם שותף שימשיך אותה. כאן עלתה (ועולה) השאלה - האם מספיק ליידע את הלקוחות על הסוכן החדש, או שיש לקבל הסכמה שלהם.

להערכתו, "עם ההנחיה החדשה, כנראה יגיעו לרמו"ט שאלות רבות בנושא הביטוח, כיוון שמצד אחד, סוכן ביטוח יכול להיתפס כספק של שירות, ומצד שני אפשר לראות בו כאדם שיוצר עם הלקוח יחסי אמון אישי. אני מאמין, שעם ריבוי השאלות בשוק הביטוח, לאט-לאט יתבסס נוהג לגבי המידע בתחום".