המכרז לאיתור מנכ"ל לפ"מ: "התהליך מלא דיסאינפורמציה"

למרות שבועז סטמבלר נחשב למועמד המועדף על רה"מ, ניגשו למכרז למעלה מ-100 מועמדים - ונשארו 12 ■ ההערכות הן כי מישל קרמרמן וגיא קלנר הם המתחרים המשמעותיים

תהליך הבחירה לבחירת מנכ"ל חדש ללפ"מ (לשכת הפרסום הממשלתית) הולך ומתארך: ל"גלובס" נודע כי אחרי שחברי ועדת האיתור נפגשו עם 12 מועמדים שעברו את הסינון הראשוני, צפוי שלב נוסף שבו יתבצעו ראיונות עם מספר מועמדים מצומצם.

על-פי ההערכות, מי שצפויים להגיע לשלב זה הם בועז סטמבלר, הנחשב למועמד שאותו מקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו; מישל קרמרמן, הנחשבת למועדפת על השרה מירי רגב; והפרסומאי גיא קלנר. מי שעוד מוזכר בהקשר זה הוא הפרסומאי מתי וינברג, שאמנם הגשת מועמדתו נפסלה בשל פגם טכני, אך מאחר שמדובר בוועדת איתור, לשרה רגב יש פתח להכניס אותו.

במשרד התרבות, הממונה על לפ"מ, ובוועדת האיתור עובדים עם הקלפים צמוד לחזה ולא ממהרים לשחרר מידע על קבלת ההחלטות ושלבי התהליך, גם לא למתמודדים עצמם: "תהליך מבורדק ומלא דיסאינפורמציה בלי הגדרת שלבים או תאריכים", אומר אחד מ-12 המתמודדים הסופיים בהתייחסו לתהליך - והוא לא היחיד.

כפי שנחשף ב"גלובס", כ-100 בעלי תפקידים הגישו מועמדות למשרה, ולאחר סינון הגיעו לשלב הראיונות הפרונטליים 12 מועמדים בעיקר מתחומי הפרסום והדוברות, בהם אורלי ראובני, לשעבר המשנה למנכ"ל אריאלי וסמנכ"לית שיווק בקרסו; אודי ירושלמי, ראש מטה ודובר גלי צה"ל; ורפי יפה, לשעבר דובר משטרת ישראל.

בשוק הפרסום סקפטיים לגבי ההיתכנות שאדם חסר קשרים פוליטיים יצליח להתמנות לתפקיד, שכן מנכ"ל לפ"מ מחזיק באחריות לתקציב של 300 מיליון שקל, המתפזרים בין כל אמצעי המדיה הקיימים - כוח משמעותי לכל הדעות.

לסטמבלר יש רקורד מרשים בהבנה של הזירה הציבורית עם רזומה של תפקידים כמו עורך החדשות בערוץ 2 ודובר משרד האוצר. האפשרות שימונה מדוברת במסדרונות לפ"מ זה זמן רב, אבל כשחקירות נתניהו באוויר, סביר שסטמבלר יידרש בקרבתו בעתיד הקרוב, ולכן מניחים כי אם הוא ייבחר למנכ"ל לפ"מ, ניתן יהיה לציין כניסה לתפקיד בינואר.

קרמרמן נהנית משילוב של קשרים עסקיים טובים, למשל עם איש העסקים והמדיה אלי עזור, ושייכות למשפחה מקושרת בליכוד. היא חברה במועצת תאגיד השידור הציבורי - בין היתר באמצעות דחיפה שקיבלה מנורית דאבוש, יו"רית הבימה ובעלת קשרים פוליטיים לא רעים בעצמה. בתאגיד נמנית קרמרמן עם ועדת דיגיטציה, חדשנות וטכנולוגיה. בעברה תפקידים כמנכ"לית רדיו 99FM ותפקידי סמנכ"לית בערוץ 10 ובזכיינית ערוץ 2 רשת.

גם לקלנר, מנהל הפיתוח העסקי של קבוצת פובליסיס, יש קשרים פוליטיים. הוא כיהן בעבר בכמה תפקידים סמי-פוליטיים, למשל יו"ר איגוד הסטודנטים. בשנים האחרונות עבר לתחום הפרסום וניהל שני משרדי פרסום: ענבר-מרחב וליאו ברנט. יו"ר פובליסיס, יורם באומן, שימש עד לאחרונה יו"ר התאחדות הכדורגל, וככזה הדלתות במשרד התרבות פתוחות עבורו לרווחה.

באומן אף הקים בפובליסיס, עם שלום שלמה, חברה לשירותי ייעוץ ואסטרטגיה. שלמה שימש בעבר יועץ פוליטי של נתניהו ובהמשך ניסה נפתלי בנט למנות אותו למנכ"ל משרד הכלכלה. לאחר הבחירות פרש מפעילות ציבורית. שמו כבר נקשר בעבר בהצלחה לסייע לפובליסיס בגיוס תקציבי פרסום פוליטיים, כמו ההסתדרות.

לא תהיה זה הפעם הראשונה שבה קבוצת פרסום פעלה לסייע לבכיר שלה להשתלב בצמרת לפ"מ: גדי מרגלית, שנחשב למנכ"ל מצוין, היה לפני תפקידו בלפ"מ שותף של קבוצת אדלר חומסקי במשרד פרסום מגזרי.

לפ"מ, המתנהלת כשנה ללא מנכ"ל נבחר היא חלק מהשירות הציבורי, ועד כה הליך מינוי המנכ"ל היה כרוך במכרז. הלשכה הייתה כפופה במשך רוב שנותיה למשרד התקשורת, אך לפני כמה חודשים עברה למשרד התרבות והספורט.

בתחילת ינואר החליטה ועדת שירות המדינה להציע לממשלה לפטור ממכרז את משרת מנכ"ל לפ"מ, בתנאי שיתקיים הליך של ועדה לאיתור מועמדים. ההצעה אושרה, אולם בזמן הארוך שחלף מאז עדיין לא פורסם מכרז להגשת מועמדויות.

מנציבות שירות המדינה נמסר: "ביולי התכנסה הוועדה לביצוע ראיונות ראשוניים ל-12 מועמדים. הוועדה התכנסה בתחילת אוגוסט וקיבלה החלטה לביצוע ראיונות נוספים לחלק מהמועמדים. לעניין שמות המועמדים, בשל צנעת הפרט מידע זה חסוי. חשוב לציין כי הוועדה מתנהלת בהתאם לכללים. הוועדה התכנסה לראשונה בסוף יוני לסינון ראשוני של המועמדים בהתאם לתבחינים שנקבעו".