מדד המחירים ירד ביולי ב-0.1%; מחירי הדירות עלו ב-0.1%

הכלכלה הישראלית גולשת במדרון חלקלק: לאחר שירד בחודש יוני, מדד המחירים לצרכן ממשיך לרדת חודש שני ברציפות ■ הובילו את ירידות המחירים: מחירי ההלבשה וההנעלה, שירדו ביותר מ-8%

ירקות בשוק תל אביב / צילום: תמר מצפי
ירקות בשוק תל אביב / צילום: תמר מצפי

מדד המחירים לצרכן ירד בחודש יולי בעשירית האחוז (0.1%) - נתון נמוך יותר מציפיות האנליסטים שחזו עלייה של עשירית האחוז. הנתון החמור יותר נוגע לירידה המצטברת במדד ב-12 החודשים אחרונים - המגיעה כעת ל-0.7%, ירידה של מחצית נקודת האחוז לעומת הנתון בחודש הקודם שעמד על מינוס 0.2%.

המשמעות היא שהאינפלציה בישראל נמצאת כעת עמוק בתוך הטריטוריה השלילית, לאחר שרק לפני 4 חודשים כבר עמדה על קצב שנתי של 0.9% והתקרבה ליעד של בנק ישראל (בין 1% ל-3%). מתחילת השנה מגיע קצב האינפלציה למינוס 0.1%.

עליות נרשמו במחירי הפירות הטריים (1.5%); שכר דירה (0.9%); ירידות מחירי בולטות נרשמו במחירי ההלבשה וההנעלה (8.1%); ירקות טריים (2%); וריהוט וציוד לבית (0.9%).

מדד מחירי הדירות לחודשים מאי-יוני 2017 רשם עלייה מזערית של 0.1% לעומת החודשיים שקדמו להם. בהסתכלות ל-12 החודשים האחרונים, העלייה המצטברת עומדת על 4.5%. המחיר הממוצע לדירה בכל הארץ עמד על 1.432 מיליון שקל - ירידה של 3.8% לעומת הנתון המקביל לרבעון הראשון של השנה. הסבר אפשרי לתופעה הוא עלייה במספר העסקאות של דירות (יד ראשונה ושנייה) באזורי הפריפריה, שמשכו את ממוצע המחירים כלפי מטה.