צפו: קעקועי גוף מסוג חדש יוכלו להציל חיי אדם

כולנו שואפים לשמור על בריאותנו ולעקוב אחר שינויים פיזיולוגיים חריגים שמתרחשים בגוף ■ הדבר חשוב במיוחד לגבי אנשים שניטור יומיומי של מדדי הגוף יכול להציל את חייהם, כמו למשל חולי לב או סוכרת

מחוץ לקופסא, קעקועים / צילום: שאטרסטוק
מחוץ לקופסא, קעקועים / צילום: שאטרסטוק

כולנו שואפים לשמור על בריאות הגוף שלנו. לשם כך צריך לדעת לעקוב אחרי המצב שלו. זה חשוב במיוחד אצל אנשים שניטור יומיומי של מדדי הגוף יכול להציל את חייהם, כמו אצל חולי סוכרת. שיתוף פעולה בין חוקרים מהרווארד ומהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) הוליד פרוייקט שיכול לתת מענה יצירתי לצרכים האלה.

מדובר בפיתוח של קעקועים לשימוש רפואי. החוקרים פיתחו דיו מיוחד שיודע לזהות שינויים פיזיולוגיים שמתרחשים בתוך הגוף ולהגיב בשינוי צבע. הרעיון הוא להשתמש באותה השיטה ובאותם הכלים בהם משתמשים בקעקועים רגילים רק עם דיו מיוחד שהחוקרים פיתחו.

החוקרים מדווחים שפיתחו שלושה סוגים שונים של דיו. כל דיו מכיל בתוכו חיישן ביולוגי שרגיש למשהו אחר: אחד רגיש לסוכר, אחד לנתרן והשלישי לרמות החומציות. החיישן הביולוגי עוקב אחר מצב החומר אליו הוא רגיש בנוזל הבין תאי, שזה הנוזל הביולוגי שמקיף את האיברים ואת הרקמות של כל בעלי החיים. ברגע שהחיישן הביולוגי מזהה שינוי במה שהוא מודד, הוא משנה את הצבע של הדיו ובעצם ככה מדווח לנו על כך.

הדיו המרגש במיוחד הוא כמובן זה שחש ברמות סוכר. כאשר רמות הסוכר בנוזל הבין תאי עולות, הדיו מחליף את הצבע שלו מכחול לחום.

על פניו נשמע פיתוח יעיל מאוד שיכול להקל משמעותית על החיים של חולי סוכרת שצריכים לדקור את עצמם בכל מדידה, אבל חשוב לזכור שבינתיים מדובר באבטיפוס ראשוני בלבד. החוקרים בעצמם מציינים שלפניהם עוד הרבה עבודה עליהם לשלול תופעות לוואי ואלרגיות, ולגרום לחיישנים הביולוגיים שבדיו לפעול בצורה מדוייקת ועקבית.