נסגר מכרז "דירה להשכיר" ורשות מקרקעי ישראל בירושלים

המכרז, זו זכתה אשטרום, מאפשר בניית 338 דירות להשכרה ארוכת-טווח ב-3 בנייני מגורים ועוד 112 דירות בבניין נוסף, אותן הזוכה יוכל למכור בשוק החופשי ללא מגבלה

מכרז דירה להשכיר בירושלים אשטרום / קרדיט הדמיה: 3Ddesign
מכרז דירה להשכיר בירושלים אשטרום / קרדיט הדמיה: 3Ddesign

נסגר המכרז שפרסמה החברה הממשלתית "דירה להשכיר" יחד עם רשות מקרקעי ישראל בירושלים. מדובר במכרז שנסגר להגשת הצעות בתחילת השבוע והיום (ה') הוכרזה ההצעה הזוכה. המכרז מאפשר בניית 338 דירות להשכרה ארוכת-טווח ב-3 בנייני מגורים ועוד 112 דירות בבניין נוסף אותן הזוכה יוכל למכור בשוק החופשי ללא מגבלה. במכרז זכתה חברת אשטרום שהציעה 176.6 מיליון שקל.

הצעתה של אשטרום גברה על הצעות אחרות שהגישו חברות אחרות בהן חברת דונה, אפריקה ישראל, שפיר הנדסה, אזורים, אביב יחד עם סלע קפיטל, שיכון ובינוי ושותפות בין חברת מנרב לקרן הריט מגוריט.

נציין כי 112 הדירות למכירה במסגרת הפרויקט מאוחדות בבניין אחד שכולו למכירה ולא מדובר במכירה במסגרת מחיר למשתכן או דירות מוזלות אלא מכירה של כל הדירות לציבור הרחב במחירי שוק חופשי. עוד נציין כי עובדה זו הופכת את הזכייה במכרז אטרקטיבית משום שכמעט כל מכרזי המדינה משווקים במתכונת מחיר למשתכן ומלאי המגרשים לפרויקטים "רגילים" מצומצם מאוד בשוק. באוצר ובדירה להשכיר התייחסו היום לסוגייה זו ומסרו כי "בתיאום עם מטה הדיור במשרד האוצר, ובמטרה לאפשר ביצוע פרויקט שייתן מענה לביקוש השכירות וישמור מחיר מוזל עבור השוכרים, הוחלט כי בניין אחד מתוך ארבעת בנייני הפרויקט, יצא למכירה מיידית".

המגרש שיצא למכרז ממוקם במתחם הדסה בירושלים, בשכונת קריית היובל, בין הרחובות הנרייטה סאלד, יעקב טהון וצ'ילה, ובסמוך ל"גן המפלצת" (גן רבינוביץ'). את התוכנית תכנן האדריכל יגאל לוי. ארבעת בנייני המגורים שייבנו בפרויקט יהיו בני 18 קומות ויכללו גם 6,000 מ"ר למסחר ותעסוקה. עוד ייבנו בפרויקט: מרתפי חניה, שטחי מסחר, ושטחים ירוקים. נציין כי לזוכה במכרז גם מספר מטלות נוספות כמו פיתוח שטח ציבורי גדול במתחם ופיתוח מגרש חניה סמוך.

בדומה לכלל הפרויקטים של דירה להשכיר, רבע מהדירות המיועדות להשכרה ארוכת-טווח יהיו דירות המיועדות לזכאים בהן שכר דירה מפוקח הנמוך בכ-20% ממחיר השוק. דירות אלו ישווקו בהגרלה בעוד הדירות הנוספות יוצעו לשכירות בשוק החופשי לכלל הציבור. את הדירות מתחייבת הזוכה במכרז להשכיר ולנהל במשך 20 שנה, לאחר מכן תוכל למכור הדירות. עוד נציין כי היזם יהיה רשאי למכור את שטחי המסחר והתעסוקה כנכס מניב בתום תקופת ההקמה ולאחר אכלוס.

דירה להשכיר מיוצגת במכרז הדסה הקטנה בידי עורכות הדין סיוון אטיאס ונטלי פירשט ממשרד מ.פירון ושות'.

"תוצאות המכרז מוכיחות את הצורך הציבורי בהיצע גדול של דירות לשכירות ארוכת-טווח", כך אמר היום שר האוצר משה כחלון לאחר פרסום תוצאות המכרז, "לצד תכנית "מחיר למשתכן", פיתוח שוק מוסדי להשכרה ארוכת-טווח הוא חלק בלתי נפרד מפתרון משבר הדיור. אנו מתכוונים להמשיך ולהקצות קרקעות בכדי להגדיל את היצע יח"ד להשכרה ארוכת-טווח בכל רחבי הארץ. פרויקטים מהסוג הזה מייצרים אלטרנטיבה עבור הזוגות הצעירים שלא מעוניינים או לא יכולים לרכוש דירה".

מנכ"ל דירה להשכיר, עוזי לוי, אמר היום כי "השתתפות טובי היזמים בהליך המכרז בהדסה הקטנה בירושלים, מעידה על הבעת אמון של יזמים בפרויקטים של דיור להשכרה ובכלל זה בתכנית ׳דירה להשכיר בהדסה'. מדובר בכלי נוסף בידי משרד האוצר ומטה הדיור הממשלתי, כדי להגדיל את היצע הפתרונות לדיור ולהוזלת המחירים". 

רמי נוסבאום, יו"ר אשטרום, מסר לאחר פרסום תוצאות המכרז כי "אנו שמחים על הזכייה בפרויקט הדיור להשכרה בקריית יובל שבירושלים. פרויקט דיור זה לטווח הארוך מצטרף ל-3 פרויקטים נוספים, בהן זכתה החברה בשנתיים האחרונות במתחם המשתלה בתל-אביב, מתחם הגדנ"ע ביפו ובחיפה. פעילותה הענפה של אשטרום בתחום ההשכרה לטווח ארוך ממחישה את הסינרגטיות ואת יכולות הקבוצה לתכנן, להקים ולממן, כמו גם לנהל את הנכסים ולהחזיק בהם לתקופה ארוכה".

ארגון נשות הדסה: תוצאות המכרז מוכיחות את שווי הקרקע האמיתי במתחם

במקביל לפרסום תוצאות המכרז, יש גם מי שלא חוגג את הזכייה או את היצע הדירות שיצאו לשוק. מדובר בארגון נשות הדסה שמנהל הליך משפטי מול המדינה בכל הנוגע לשווי הקרקעות שהעביר הארגון למדינה כחלק מהסכם ההבראה של בית החולים. זה תקופה ארוכה שארגון נשות הדסה טוען כי שווי הקרקע שהעביר הארגון למדינה גבוה יותר ממה שהעבירה המדינה בפועל וכעת, לאחר תום המכרז, המתייחס לחלק מאותה הקרקע, טוענים בארגון כי זו ההוכחה שהסכום שהועבר להם, שכולו מיועד להבראת בית החולים, נמוך מהשווי האמיתי. עם זאת, חשוב להדגיש שהמחלוקת המשפטית בין המדינה לארגון, שעדיין מתנהלת בבית המשפט, לא מאיימת נכון לעכשיו על המכרז שנסגר.

מארגון נשות הדסה נמסר היום לאחר פרסום תוצאות המכרז כי "ההצעה הזוכה שנבחרה על ידי המדינה בפרויקט הדסה הקטנה, חושפת סוף סוף את האמת, ומוכיחה כי טענות נשות הדסה היו מוצדקות, וכי הערכת השווי שביצעה המדינה בשעתו, כחלק מתוכנית ההבראה, הייתה שגויה. שוויים של הקרקעות והנכסים שנשות הדסה העבירו למדינה, גבוה בעשרות מונים מהסכום עליו הצהירה המדינה. המדינה פעלה בשעתו בניגוד להסכם ההבראה שנחתם בין ארגון נשות הדסה, המדינה ובית החולים, אשר קבע מפורשות, כי הערכת שווי הקרקעות והנכסים שעברו למדינה על ידי ארגון נשות הדסה תבוצע גם בהתאם לפוטנציאל העתידי של הקרקעות. בין הנכסים שהועברו למדינה בשנת 2014 נמצא גם פרויקט הדסה הקטנה בקרית יובל אשר תוכנן על ידי נשות הדסה והגיע לשלבי אישור תב"ע סופיים. המדינה העריכה נכס זה בסכום פעוט של כ-16.4 מיליון שקל בלבד, כאשר שוויה של קרקע זו, כפי שגם מתברר כעת, גבוה משמעותית. למרות טענות נשות הדסה בעניין זה, ועל אף דרישות חוזרות ונשנות מצד נשות הדסה לבצע את הערכת שווי הקרקעות על פי הקבוע בהסכם ההבראה, המדינה מתמהמהת, נוקטת בסחבת ולא עומדת בהתחייבויותיה על פי ההסכם. יודגש, כי מדובר בהפרש המסתכם בסכומי עתק המיועדים לבית החולים ואשר יסייעו באופן משמעותי ליציאה מהמשבר הכלכלי בו הוא מצוי".

כאמור, הטענות של ארגון נשות הדסה הן חלק מהליך משפטי שעדיין מתנהל בינו לבין המדינה בבית המשפט המחוזי בירושלים.