כל תייר חשוד: משוריינים וחמושים בשדרה השוקקת בברצלונה

 בבוקר שאחרי פיגוע הדריסה בראמבלס הכוננות המשטרתית הגבוהה והחנויות הסגורות הטילו צל כבד של אבל על העיר שוקקת החיים ■ במתקפות הטרור בקטלוניה נרצחו 14 בני אדם

עומס תנועה בברצלונה  / צילום: רויטרס
עומס תנועה בברצלונה / צילום: רויטרס

ברצלונה, העיר השוקקת והתיירותית ביותר באירופה, הפכה הבוקר (שישי) לעיר בהפסקה, שרויה בהלם ובפחד. החנויות בכיכר קטלוניה ובשדרות הראמבלס נסגרו. אנשים מסתובבים ברחובות עם מבטי אבל על פניהם והרחוב כמעט ריק מתנועת הולכי רגל. מאות שוטרים, חלקם חמושים ברובים חלקם לבושים בשכפ"צים ונושאים אקדחים בנרתיק חוסמים את הגישה לכלי רכב מכל סוג שהוא לכיכר ולשדרה המפורסמת.

השוטרים נראים חשדנים, דרוכים להגיב לכל אדם חשוד. כל אדם שמרים את מצלמת הטלפון שלו לעברם, הם נדרכים ובוחנים אותו, מנסים להבין אם הוא אויב. במקום שבו החל מסע הרצח הניחו העוברים ושבים זרי פרחים בצמוד למזרקה שהפכה לאנדרטה מאולתרת לקורבנות הטבח, הדליקו כמה נרות ואחת אפילו הניחה דובי קטן עם דף נייר ועליו תמונה של עין דומעת. מרבית החנויות והמסעדות סגורות הבוקר. כך גם כל סניפי הרשתות הגדולות - H&M, זארה, פוט לוקר ואחרים - נעלו את השערים. אפילו החנות של אימפריית הכדורגל בארסה השוכנת בכיכר קטלוניה הייתה סגורה.

ביום רגיל הכיכר עמוסה באלפי אנשים. היום במרכז הכיכר עומד שוטר חמוש אל מול שני השערים המשמשים ביום רגיל לצילומים של תיירים. צוותי תקשורת רבים מרחבי העולם נמצאים בשדרה וממלאים אותה לעייפה. לא מעט מבאי הרחוב היו אתמול עדים לפיגוע, אחד מהם מנסה להסביר ולתאר את אשר אירע. צעיר מקומי בשנות ה-20 לחייו מצביע לעבר מעלה הרחוב ומסביר לתיירת מקטאר על מסלולו הקטלני של הרכב הדורס: "הוא נסע שש מאות מטרים על המדרכה כשהוא פוגע באנשים". לשאלתה של האישה היכן הוא נעצר, הוא משיב: "רחוק, רחוק מפה". כשהם מביטים במיקרופון עם הכיתוב בעברית ממהרת התיירת הקטארית לעזוב את המקום בבהלה.


אלפים עמדו בדקת דומייה לזכר הקורבנות בסמוך לזירת הפיגוע

משטרת ברצלונה לא לקחה שום סיכון וגייסה את כל כוח האדם שלה כדי ליצור תחושת ביטחון ברחובות העיר. כבר ביציאה משדה התעופה הבינלאומי הוצבו מחסומים והם בודקים דווקא את אלה שמבקשים להגיע ברכב אל שדה התעופה, כנראה בניסיון לחסום את נתיב הבריחה של המעורבים בפיגוע. ככל שמתקרבים לכיכר קטלוניה נראית הנוכחות המשטרתית יותר גבוהה, רכבים משוריינים, מחסומי ברזל ושוטרים חמושים.

נהג האוטובוס המגיע לכיכר הודיע לנוסעים כי הוא נאלץ לעצור במרחק של מאות מטרים לפני התחנה במקום, בשל אירועי אמש. בסמוך לבית הקפה "סטארבקס" ישבו ארבעה סועדים, לעומת המאות שפוקדים את המקום בכל יום אחר. בקרבת מקום נותרו סרטי המשטרה שתחמו אתמול את הזירה. מפעם לפעם נראים גבר או אישה צועדים בראש מורכן לעבר השדרה כדי להניח פרחים להתייחדות עם קורבנות הפיגוע.

בשעות הצהריים הגיע מלך ספרד פיליפה השישי מלווה בראש הממשלה מריאנו ראחוי לכיכר קטלוניה לקראת דקה דומייה שהוכרזה לזכר 13 הנרצחים בפיגוע בעיר. אלפי אנשים התקבצו בכיכר ומיד לאחר מכן הופרחו עשרות יונים מעל פני הכיכר לקול מחיאות הכפיים של ההמון לשני האישים הבכירים. הכינוס הספונטני התקיים תחת אבטחה כבדה של מאות שוטרים שמקיפים את הכיכר משעות הבוקר. כל זאת, מטרים בודדים מהמקום שבו החל מסע ההרג בשדרות הראמבלס. לאחר הכינוס החלו האלפים שהתכנסו בכיכר לצעוד לאורך נתיב הפיגוע כשהם מלווים בראשת העיר אדה קולאו וזועקים "לא ל טרור " ו-"ויוה ספרד".