זארה נערכת להקמת אתר מסחר מקוון לישראלים

האתר הבינלאומי של זארה אינו שולח חבילות לישראל ■ הרשת בוחנת להקים יישום מקומי

זארה / צילום: איל יצהר
זארה / צילום: איל יצהר

זארה נערכת להקמת אתר סחר מקוון בישראל - כך נודע ל"גלובס". מדובר בשלבים ראשונים, שבהם נבחנים הפתרונות הגלובליים שיש למותג בעולם מול אפשרויות להקים יישום מקומי.

לזארה יש אתר בינלאומי, שמאפשר לבצע רכישות אונליין, אך האפשרות לשלוח לישראל איננה קיימת בו. האתר גלובלי ומגיב בהתאמה למדינה ממנה נכנס הגולש, ולכן כשהמערכת מזהה גולש מישראל, היא כלל לא תציע לו אופציה של להוסיף מוצרים לעגלת הקניות.

מבחינת הצרכן הישראלי, הוא יכול להתעדכן על הקולקציות דרך האתר הבינלאומי ולחפש פריטים, אך אין אדפטציה בעברית לאתר או אפשרות מעשית להשתמש בו.

לזארה אין קולקציה אחת, שמגיעה בהתפלגויות דומות לשווקים שונים. לכל מדינה יש קולקציות שמגיעות אליה לפי בחירת הזכיין, והסיכוי למצוא בדיוק את אותה קולקציה בארצות שונות כלל לא קיים.

מבחינת הצרכן הישראלי, המשמעות היא לא רק שהוא חייב להגיע לסניפים אם הוא רוצה לרכוש מוצר, אלא גם להסתפק בקולקציות המשווקות בארץ.

בישראל יש לזארה זכיין מקומי, קבוצת גוטקס מותגים, שקיבלה את הזיכיון לשיווק מאינדיטקס הספרדית.

התחרות של המותג בישראל הוא מצד אחד מול מותגים בינלאומיים, דוגמת מנגו, שאופן פעילותם באי-קומרס לא מאוד שונה משלה, אך מצד שני גם מול מותגים ישראליים כמו קסטרו ורנואר, שפעילים מאוד בתחום האי-קומרס. על כך כמובן יש להוסיף תחרות של מותגים בינלאומיים ורשתות מחו"ל, שכן שולחים חבילות לארץ.

עיקר המסחר האלקטרוני של זארה הוא בארה"ב ובחלק ממדינות אירופה. זארה לא נחשבת בעולם לשחקנית אי-קומרס גדולה. האתר שלה מאפשר רכישות אונליין, אך הוא לא מקדם אותם, והיתרון שלו הוא בנראות חזקה ובולטת. כלומר, התוכן קטלוגי ועשוי ברמה גבוהה, אך האתר לא "דוחף " מכירות. כך למשל, פונקציות שמעודדות מכירה, כמו "שכחת בסל", לא קיימות בו.

במקומות מסוימים שבהם קיים זכיין מקומי, מאפשרת זארה מכירה ישירה - ונראה שכך גם קורה בישראל.

בכל הקשור לאי-קומרס, הגישה של זארה דומה לגישה שבה היא מנהלת את התקשורת השיווקית שלה ואת הקשר שלה עם הצרכן. כתפיסת עולם ובשונה ממותגי אופנה מובילים אחרים, זארה לא משקיעה כלל בפרסום, לא מעל הקו ולא ברשת, ובכל זאת היא אחד ממותגי האופנה המדוברים ביותר ברשת - אם לא המדובר בהם. וזאת מסיבה פשוטה - זארה נותנת ללקוחות שלה סיבה טובה לדבר עליה.

זארה נחשבת לחברה שמומחיותה היא היכולת לתרגם את הטרנדים הכי חמים באופן הכי מקצועי ונגיש ובמחיר נוח לקהל הרחב. החנויות שלה גדולות ונמצאות במיקומים מרכזיים, אבל גם שם לכאורה אין "מאמץ". קולקציות נגמרות אינן מתחדשות, בקופות ישתרך בדרך-כלל תור ארוך, והתחושה הכללית היא של פאסיביות של הרשת. אותה תפיסה עובדת כאמור גם באי-קומרס - הם לא מפרסמים או מדבררים אותו, לא דוחפים את הגולש לקנות. פשוט מניחים מוצרים טובים בדרך הכי קטלוגית שיש.