ברוך הבא לחיל האוויר: המל"ט הרמס 900 של אלביט מערכות

חיל האוויר הכניס לשימוש מל"ט נוסף בעלות של מיליוני דולרים ■ המל"ט נכנס לפעילות מבצעית בימים האחרונים של "צוק איתן" ומאז שודרג

הרמס 900 / דובר צהל
הרמס 900 / דובר צהל

בצה"ל השלימו בימים אלה את תהליך הקליטה המבצעי של כלי טיס חדש, מאויש מרחוק (כטמ"מ). מסוג "הרמס 900", שזכה לשם "הכוכב". כלי הטיס הוכרז ככלי מבצעי בשירות חיל האוויר - לאחר סדרת הכשרות וטיסות ניסוי.

מדובר בגרסה משופרת של כלי הטיס מסוג "הרמס 450": כלי הטיס מיוצר על-ידי "חץ כסף", חברת-בת של אלביט. אורכו 9 מטרים, מוטת כנפיו 16 מטרים, ומהירותו המירבית - 220 קמ"ש. ה"כוכב" יכול לשהות באוויר עד כ-30 שעות.

בצה"ל הדגישו כי היעד המרכזי היה להכפיל את כוחו ויכולותיו של הכלי בכמה שיותר היבטים: גודל, יכולת נשיאה, זמן שהייה באוויר וטווח טיסה.

"הרמס 900" מיועד למשימות שונות, בין היתר הוא מסוגל לשאת מטען ייעודי אלקטרואופטי ל צילום יום ולילה, הוא מצויד במכ"ם מטיפוס SAR, ציין לייזר, מתקנים למשימות מודיעין אותות, וכמו כן מותקנים על ההרמס 900 אמצעי לוחמה אלקטרונית להגנה על הכטב"ם.

לצד השינויים הרבים, שומרו מרכיבים שונים הדומים לאלה של "הרמס 450" - בהם הקרון, מערכות התקשורת, דרכי ההפעלה ושיטות האחזקה. שימור המרכיבים בוצע על-מנת לייעל ולהנגיש את קליטת כלי הטיס החדש אל תוך התשתיות הקיימות, ללא שינויים בעלות ואורך ההכשרות.

תהליך הקליטה של הפרויקט בחיל האוויר התרחש - ואף התקרב לסיום - עוד בתחילת מבצע "צוק איתן" ב-2014, לאחר מבצע "צוק איתן" חזרו כלי הטיס הבלתי מאוישים מדגם "כוכב" לתהליך של קליטה מסודרת בטייסת המכונה טייסת הזיק, לצד פעילות שוטפת של "הרמס 450".