חיפה כימיקלים הדביקה זימונים לשימוע על דלת בתי העובדים

ביישוב עוספיה החברה אף הקימה קבוצת וואטסאפ לעובדים הגרים ביישוב, בה נקראו העובדים לאסוף את המכתבים ממקום עבודתם ■ הוועד: מהלך "קר-לב ולא חוקי" ■ ההנהלה: העובדים סירבו בתוקף לקבל את ההודעה בכל דרך אחרת אותה ניסינו

עובדי מפעל חיפה כימיקלים מוחים בפתח המפעל / צילום: ועד עובדי מפעל חיפה כימיקלים
עובדי מפעל חיפה כימיקלים מוחים בפתח המפעל / צילום: ועד עובדי מפעל חיפה כימיקלים

מכתבי זימון לשימוע לפני פיטורים נמסרו הבוקר ל-400 עובדי חיפה כימיקלים צפון בדרך לא שגרתית: שליחים על אופנועים הדביקו את המכתבים על דלתות בתי העובדים, כך נמסר מוועד עובדי החברה. ביישוב עוספיה החברה אף הקימה קבוצת ווטסאפ לעובדים הגרים ביישוב, בה נקראו העובדים לאסוף את המכתבים ממקום עבודתם. מועד השימועים נקבע ליום ראשון הקרוב.

הסיבה להודעה על פיטורים בדרך שנויה במחלוקת זו נעוצה בכך שהעובדים סירבו בתוקף לקבל את ההודעה על פיטורים בכל דרך אחרת אותה ניסו בחברה. לדברי המקור המקורב להנהלת החברה, "זאת האופציה הקבילה האחרונה שנותרה לנו לפי החוק. לפני כמעט חודש הודענו על פיטורים, עשינו אירוע, שכרנו מקום וקראנו לעובדים, אבל הוועד הנחה את העובדים לא להגיע לאירוע ולא לקבל את ההודעה על פיטורים ולא שיתף פעולה עם המהלך. לאחר מכן ניסינו להודיע בדרכים נוספות כמו הזמנה לשיחות הבהרה, בהן גם ניסינו למסור את המכתבים, אבל הוועד שוב הנחה את העובדים לא להגיע. אנחנו ממשיכים במהלך פיטורים אותו התחלנו לפני יותר משלושה שבועות שהקפאנו אותו על פי בקשת ח"כ משה גפני".

מנגד, בוועד ממשיכים לטעון כי מדובר במהלך "קר-לב ולא חוקי": "ילדי עובדים קמו בבוקר וגילו כי הוריהם מפוטרים. ההנהלה דבקה בעמדתה קרת הלב - מינימום של הגינות מינימלית אין להנהלת החברה השולחת עובדים מסורים לאבטלה, רגע לפני החגים, מבלי להסתכל להם בעיניים".

עוד טוענים העובדים כי חלוקת הזימונים נעשתה מספר ימים לפני תום הקפאה של שלושה שבועות למכתבי פיטורים עליהם התחייבה הנהלת החברה לוועדת הכספים. במקביל, הייתה הנהלת החברה אמורה לקיים שיחות משא ומתן בניסיון למנוע את מהלך הפיטורים. "קיום השיחות נעשה למראית עין בלבד", אומר ישראל ליבוביץ' מראשי הוועד וחבר הנהגת כוח לעובדים. נדב שחר (מנכ"ל החברה) ברח כהרגלו מאחריות ונמנע מהגעה לשיחות עם הוועד. בשיחות עצמן ניסתה ההנהלה לכפות על הוועד הסכמה למהלך הפיטורים ומשנכשלה עזבה באורח חד צדדי את השיחות".

במכתב ששלח אמש עמי וטורי, מזכיר ארגוני בכוח לעובדים (ארגון העובדים של עובדי חיפה כימיקלים צפון) להנהלת החברה, נקראת הנהלת החברה לחזור בה מהודעת הפיטורים לאור אי חוקיותה לטענתו. "גם ריקון מכל האמוניה אינו מחייב את סגירת המפעל", נכתב במכתב להנהלה. "הפתרונות האפשריים המדוברים כרגע בין הרשויות יכולים בנקל לשמש חלופות ראויות. לפיכך מדובר במהלך בלתי חוקי, בלתי אנושי ובטל".

ביום שלישי האחרון הודיעה הנהלת חיפה כימיקלים לכלי התקשורת על סגירת המפעל הצפוני של החברה בחיפה ועל פיטורים של כ-400 עובדי המפעל. זאת, לאחר שחלפו שלושה שבועות בהם הנהלת החברה הסכימה להקפיא את פיטורי העובדים ולנהל משא ומתן עם עיריית חיפה כדי למצוא את חלופת יבוא האמוניה המוסכמת על כל הצדדים.

החברה נימקה צעד זה על ידי התנגדות של ראש עיריית חיפה יונה יהב לפתרון האונייה הקטנה וההזרמה של האמוניה למפעל הצפוני. כידוע, כדי שהחברה תוכל להמשיך לפעול על פי הוראת בית המשפט העליון עליה לרוקן תחילה את מיכל האמוניה עד 18.09.2017 ולהוציא את האישורים מעיריית חיפה והמשרד להגנ"ס. בעיריית חיפה מתנגדים באופן נחרץ לחלופת האונייה הקטנה שהוצע על ידי החברה והמשרד להגנ"ס בטענה כי מדובר בחלופה שתסכן את תושבי מפרץ חיפה וכי בבסיסה לא נלקחו בחשבון השיקולים הרלוונטיים.

מחיפה כימיקלים נמסר בתגובה:

"לאחר חמישה חודשים בהן חברת חיפה כימיקלים עמדה מושבתת וללא הכנסות, אך הקפידה לשלם לעובדיה משכורות החליטה הממשלה על פתרון לאספקת אמוניה לצרכי תעשיית הדשנים, שהוגדר על ידי כל המומחים וגורמי הביטחון כבטוח ביותר. אף על פי שהממשלה הגיעה להחלטה, ראש עיריית חיפה יונה יהב החליט למנוע מהממשלה ומהתעשייה ליישם את הפתרון וסרב לתת רישיון עסק לצינור שיוביל את האמוניה מהאוניה למפעל ללא כל ביסוס מקצועי וכנגד 400 עובדים. בניגוד לכל ראש עיר אחר בישראל שנלחם על פרנסת עובדיו, יונה יהב כפה על חיפה כימיקלים ועל עובדיה פיטורים וגורלם נמצא אך ורק בידיו."

"לצערנו, הוועד אסר על העובדים להגיע למפעל ולמפגשים עם ההנהלה מתוך ידיעה שלהנהלה לא תהיה ברירה אלא לשלוח את ההודעות ישירות לעובדים. צר לנו שהדברים הגיעו לידי כך שוועד עובדי הצפון לא מפנה את מאבקו אל יונה יהב - האדם היחיד שיכול להציל את מקום עבודתם ."