הצעת חוק: מעסיק לא יכפה על עובד לצאת לגמלאות בגיל 67

הצעת החוק מבקשת לקבוע כי פרישה על רקע גיל תיעשה רק עפ"י רצונו של העובד ולא עפ"י קריטריון קר של המעסיק או המחוקק

פנסיה / צלם: ניצן דבי
פנסיה / צלם: ניצן דבי

בזמן שחברי ועדת הכספים של הכנסת ואנשי משרד האוצר ממשיכים להתקוטט בנוגע להעלאת גיל הפרישה לנשים, הגישו ביום חמישי האחרון יו"ר הקואליציה דוד ביטן (ליכוד) ומרכזת סיעות האופוזיציה מרב מיכאלי (המחנה הציוני) הצעת חוק שמתיימרת להביא לשינוי דרמטי בנושא גיל הפרישה - לנשים וגברים כאחד.

על פי הצעת החוק, מעסיקים לא יורשו עוד לחייב את עובדיהם בפרישה לגמלאות רק משום שהגיעו לגיל הפרישה הקבוע בחוק (67), אלא אם בבדיקה רפואית שעבר העובד בהסכמתו נמצא שהוא אינו כשיר לעבודה. ההצעה קובעת עוד כי עם ההגעה לגיל הפרישה רשאי העובד לבקש מהמעסיק לעבור לתפקיד אחר, ואילו המעסיק מחוייב לעשות מאמצים כנים לאפשר זאת. עוד רשאי העובד לרדת לחלקיות משרה ולקבל שכר מופחת, כאשר במקרה כזה הוא יהיה זכאי לגמלת פנסיה מופחתת בהתאמה.

הצעת החוק מבקשת לקבוע כי פרישה על רקע גיל תיעשה רק על פי רצונו של העובד ולא על פי קריטריון קר של המעסיק או המחוקק. למעשה, כבר בשלהי 2012 פסק בית הדין הארצי לעבודה כי מעסיק שמבקש לסיים העסקה של עובד חייב לספק נימוקים מעבר להגעת העובד לגיל פרישה - וזאת לאחר שערך שימוע בעניין ושמע את רצון העובד. עם זאת, ההערכה היא כי הפסיקה הזו לא יושמה ברוב המקרים.

מה המשמעות של ההצעה החדשה על תעסוקת הצעירים במשק? מקובל לחשוב כי הזדקנות האוכלוסייה והעלאת גיל הפרישה פוגעת בהזדמנויות העבודה של צעירים, אולם בדברי ההסבר להצעת החוק מביאים ביטן ומיכאלי ממצאים של מכון מחקר אמריקני ("המכון הלאומי למחקר כלכלי") ולפיהם הגדלת שיעור התעסוקה בקרב מבוגרים לא פגעה בהזדמנויות של הצעירים.