עקב איומים בחרם: יינות ביתן מבטלת השת"פ עם קמפיין ערוץ 9

על רקע איום בחרם צרכנים וביקורת קשה ברשתות החברתיות, רשת יינות ביתן מגיבה מהר - ולאחר פחות מ-24 שעות באוויר מבקשת מערוץ 9 להפסיק את שיתוף-הפעולה עימה בקמפיין "אני רוסי ישראלי"

יינות ביתן / צילום: תמר מצפי
יינות ביתן / צילום: תמר מצפי

על רקע איום בחרם צרכנים וביקורת קשה ברשתות החברתיות, רשת יינות ביתן מגיבה מהר - ולאחר פחות מ-24 שעות באוויר מבקשת מערוץ 9 להפסיק את שיתוף-הפעולה עימה בקמפיין "רוסי ישראלי".

מדובר בקמפיין שהופק בחסות יינות ביתן, בו אנשי תרבות, בידור וספורט מוכרים הנמנים עם הקהילה הרוסית - כמו אושיות הרשת דניס צ'רקוב וסמיון גרפמן, הספורטאי אלכס אברבוך, אנה ארונוב, מייסד ובמאי תאטרון גשר יבגני אריה והזמר ולדי בלייברג - לוקחים חלק בסרטונים שכותרתם "אני ישראלי רוסי".

באופן טבעי ערוץ 9, שהוא ערוץ הפונה לקהל דוברי הרוסית, מעוניים לשמר תפיסה של קהילה וקהל יעד מבודל של דוברי הרוסית מכלל הישראלים, ולכן הקמפיין מתיימר לצייר את דוברי הרוסית כקהילה השומרת על הווי חיים רוסי מצד אחד ובו-זמנית כנטמעת בתרבות ובכלכלה הישראליים.

אולם נראה כי לא כל קהל דוברי הרוסית אהב את הקמפיין, ותוך שעות עלתה ברשת עצומה הקוראת לערוץ 9 וליינות ביתן להסיר את הקמפיין באשמה שהוא גזעני, תוך איום בחרם צרכנים על יינות ביתן.

"אנו, ישראלים יוצאי חבר העמים, נדהמנו לגלות שבקמפיין המופץ על-ידי הערוץ וממומן על-ידי הרשת הנכם מציגים אותנו כ'ישראלים רוסים'. לא יעלה על הדעת להציג בצורה כזאת שום עדה אחרת, הרי לא שמענו אף פעם 'ישראלי תימני' או 'ישראלי רומני', תמיד אומרים 'יהודי ממוצא כלשהו'.

"לא ניתן לשלול מאיתנו את זיקתנו ליהדות. לא נאפשר לזלזל בישראליות שלנו. הניסיון שלכם בפעם המי יודע כמה ליצור 'מחנה רוסי', כנראה על-מנת להשיג רווח פוליטי, מפלג את העם ואינו מועיל בשום אופן. פגעתם ברבבות. אנו דורשים להסיר את הקמפיין הנ"ל באופן מיידי. במקרה שהקמפיין לא יוסר, ניאלץ לקרוא לחרם צרכנים על רשת יינות ביתן וערוץ 9".

היעד שהוצב לכמות החתימות על העצומה עומד על 20 אלף, ולמרות שבשלב הזה כמות החתימות עומדת על כ-650, ביינות ביתן לא ציפו להתלקחות אש גדולה יותר. נראה כי העצומה וכן התבטאויות ברשת של בכירים ממוצא רוסי הספיקו להם כדי להודיע על הפסקת שיתוף-הפעולה עם ערוץ 9 ועל בקשה להסיר כל אזכור שלהם מהמהלך הפרסומי.

בתגובה לפרשה אומרת היום (ב') דוברת יינות ביתן, נטע הר-לב: "יינות ביתן מבקשת לחדד לאור הדיאלוג של היממה האחרונה ברשתות החברתיות - אנו לא חלק מהפעילות של ערוץ 9. הערוץ ביקש לצלם את הקמפיין ברשת, וקיבלנו בתמורה לכך קרדיט. אנו קשובים לרגשות הציבור ומתנצלים אם מישהו נפגע. בקשנו מערוץ 9 להוריד את האזכור שלנו מכל הפרסומים". 

מערוץ 9 נמסר: "אנחנו רואים בקמפיין הצלחה מסחררת, בכך שהשיג תוך פחות משבוע נתוני צפייה גדולים מאוד עם למעלה מחצי מיליון חשיפות בדיגיטל וברשתות החברתיות, ועוד כ-170 אלף משקי-בית שראו את הקמפיין בטלוויזיה. מטרת המהלך היא להבליט ולהתגאות בהשתלבות של הקהילה הרוסית ודוברי השפה בחברה הישראלית. הערוץ מכבד את החלטת יינות ביתן להסיר את החסות מהקמפיין, ואנו נמשיך לשתף פעולה בעתיד".