עתירה לבג"ץ: ועד תושבי פ"ת וכפר סירקין נגד תוכניות הותמ"ל

התושבים טוענים כי תוכניות הותמ"ל המתייחסות למחנה סירקין ולשטחים החקלאיים של מושב כפר סירקין צפויות להמיט "קטסטרופה של ממש על האזור כולו, במיוחד לעניין התשתיות התעבורתיות"

ההתנגדות לתוכנית שעברה לטיפול הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) בפתח-תקווה לא שוככת. לאחר שעיריית פתח-תקווה, המתנגדת לתוכניות הותמ"ל כבר תקופה ארוכה, הכריזה כי עתרה לבג"ץ נגד התוכנית, כעת הגיע תורם של התושבים.

אגודת כפר סירקין, יחד עם ועד תושבי העיר פתח-תקווה, מגישים היום (ד') עתירה נוספת נגד תוכניות הותמ"ל המתייחסות למחנה סירקין ולשטחים החקלאיים של מושב כפר סירקין. שני הגופים התאחדו יחד בעתירה, וזאת בשל השפעת התוכניות החדשות על שני היישובים.

את העתירה הגישו עורכי הדין גד טיכו וישי שידלובסקי-אור ממשרד רם כספי, המייצגים את אגודת כפר סירקין, ועורכי הדין איל ד. מאמו ודנה פריד ממשרד עורכי הדין אגמון, רוזנברג הכהן ושות', המייצגים את תושבי פתח-תקווה.

במסגרת העתירה דורשים התושבים מבית המשפט לתת צו על-תנאי להחלטה של קבינט הדיור להכריז על שתי תוכניות באזור פתח-תקווה וכפר סירקין כתוכניות שיעברו לטיפול הותמ"ל במסלול אישור מזורז.

מדובר בתוכנית כפר סירקין דרום-מזרח, הכוללת פוטנציאל בינוי של כ-4,000 יחידות דיור; ובתוכנית נוספת שהוכרזה על-ידי קבינט הדיור, המתייחסת למתחם המחנה הצבאי - תוכנית עם פוטנציאל בינוי בהיקף כ-8,000 יחידות דיור.

"קטסטרופה של ממש על האזור כולו" 

התושבים מפתח-תקווה, כמו גם מכפר סירקין, טוענים כי לשתי התוכניות עשויה להיות השפעה הרת-גורל על האזור כולו: "שתי החלטות ההכרזה, הן בדבר מתחם כפר סירקין והן בדבר מתחם המחנה הצבאי, יוצרות טבעת חנק בדמותן של 12 אלף יחידות דיור, אלפי מ"ר של שטחי מסחר, תעסוקה ושימושים נוספים בשטח המשתרע על פני כ-3,000 דונם, באופן בו יוקם, הלכה למעשה, יישוב חדש'... כמו כן, ההכרזות אף ימיטו, ללא צל שספק, קטסטרופה של ממש על האזור כולו, במיוחד לעניין התשתיות התעבורתיות, ובפרט על כפר סירקין, שעתיד להיבלע (ללא מירכאות) בבולען עירוני שהוכרז במחי-יד ותוך התעלמות משיקולים רלוונטיים".

עוד נכתב בעתירה כי "יובהר כבר כעת כי העותרות אינן מקלות ראש בצורך בפתרון בעיית הדיור בישראל, אולם מכאן ועד נקיטת צעד דורסני ולא מידתי של הפקעה רבתי ונישול חקלאים מהאדמה אותה הם מעבדים עשרות בשנים, בניגוד לתנאי סף סטטוטורי ותוך פגיעה בכללי הצדק הטבעי, וכן פגיעה בזכויותיהן של העותרות, בתושבי האזור ובסביבה - הדרך רחוקה מאד".

כאמור, מגישי העתירה מבקשים מבית המשפט כי יוציא צו ביניים האוסר על המדינה לקדם כל הליך תכנוני במקרקעין הרלוונטיים עד להכרעה בעתירה. 

"השפעות הרסניות" 

עו"ד שידלובסקי-אור, המייצג את כפר סירקין בעתירה, אמר היום כי "קבינט הדיור הכריז על כמה מתחמים, ואנחנו עותרים נגד שניים מהם. החלטנו להתאחד, משום שלתוכניות הללו השפעה גדולה על שני היישובים. בכפר סירקין יש עשרות חקלאים פעילים שעומדים להיפגע קשות מאישור התוכניות, ואנחנו טוענים כי נפלו פגמים חמורים הן בהליך קבלת ההחלטות של קבינט הדיור והן בהחלטות עצמן שנגועות בחוסר סבירות קיצוני ובפגמים נוספים. לא יעלה על הדעת שחקלאים ינושלו מהאדמה אותה עיבדו במשך כ- 80 שנה, בהליך חפוז ובהול ומבלי ליתן את הדעת לכל השיקולים הרלוונטים ולהשלכות הרוחב החמורות הכרוכות בכך".

עו"ד מאמו הוסיף: "התוכניות הוכרזו בוועדת שרים, וההליך הות"מלי טרם החל. אנחנו מבקשים לעצור את זה כבר עכשיו. יש כאן השפעות הרסניות על היישובים ובעיות תחבורתיות קשות שעשויות להיווצר. אנחנו מבקשים מבית המשפט לבטל את ההחלטה על הכרזת המתחמים".

יו"ר ועד תושבי פתח-תקווה, משה פישר, אמר היום ל"גלובס" כי "היום צריך להבין כי בעוד רגע ממש נהיה בנקודת האל-חזור. החודשים הקרובים יהיו קריטיים, איכות חיינו הולכת להתרסק לרבים, והימים הנוראים שיבואו יהיו זמן לחשבון-נפש וקבלת החלטות חשובה מאין כמוה, באילו כלים ובאיזו דרך עוצרים את האסון האורבני תשתיתי המתקרב. ראשי ערים מקבלים יותר מרמז עבה כי עדיף שיישרו קו עם תוכניות מינהל התכנון, תוך שהם מבינים כי העמדה המקצועית של אנשי המקצוע הבכירים ביותר בתחום יחד עם אנשי האקדמיה נדחקת למקום שולי".

כאמור, עתירה זו מצטרפת לעתירה נוספת שהוגשה נגד התוכניות מצידה של עיריית פתח-תקווה בשבוע שעבר, במסגרתה דרשה העירייה לבטל את החלטת וועדת השרים ולהעביר את התוכניות חזרה לוועדה המחוזית.

ראש עיריית פתח-תקווה, איציק ברוורמן, ציין בעת הגשת העתירה כי "למרות שמוסדות התכנון בעצמם הסכימו כי היקף המגורים המתוכנן במחנה סירקין עלול ליצור בעיה תחבורתית שטרם נמצא לה מענה, לא נעשו שינויים בתוכנית המסתמנת. אני קורא למדינה לא להתחיל לאכלס את אזור סירקין בטרם יינתנו פתרונות תחבורתיים, כדי שאיכות חייהם של תושבי העיר לא תיפגע".

ממשרד האוצר נמסר כי "קבינט הדיור החליט ב-5.6.17 על פיתוח שני מתחמים באזור מחנה סירקין. שני מתחמים אלה יכללו כ-12 אלף יחידות דיור, שטחי מסחר, תעסוקה מבנים ומוסדות ציבור ושטחים פתוחים. במסגרת הליך התכנון במתחמים אלה יגובשו הפתרונות, ויינתן המענה לכלל סוגיות התשתית והתחבורה הנדרשים למרחב, תוך שיתוף בין משרד התחבורה האוצר ומינהל התכנון. קידום תוכניות אלה חיוני ליישום החלטת הממשלה לטיפול במשבר הדיור תוך מתן כלל הפתרונות הנדרשים". 

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה כי: "תכנית כפר סירקין והמחנה המתפנה סירקין אושרו על ידי קבינט הדיור לקידום במסלול הותמ"ל ביוני 2017. תכנית סירקין מונה 8000 יח"ד והיא ממוקמת בתחום המחנה המתפנה. תכנית כפר סירקין מונה 4000 יח"ד והיא מצויה דרומית למחנה סירקין. התכניות יכללו את כל פתרונות התשתית הנדרשים לצורך קידום התכנון והמימוש שלהן, וקידומן מבוצע בשיתוף פעולה מלא עם עיריית פתח תקווה. העתירה נשוא הכתבה טרם הגיעה לרשות מקרקעי ישראל. עם הגעתה, נלמד אותה ונשיב בהתאם".