רוסיה ביצעה את אחד החילוצים הבנקאיים הגדולים בהיסטוריה

הבנק המרכזי הרוסי יציל את בנק אוטקריטי בעקבות משיכת פיקדונות ממנו על רקע חששות מתיק ההלוואות שלו ■ אוטקריטי הוא הבנק השביעי ברוסיה במונחי נכסים ■ הבנק המרכזי לא מסר כמה יוציא על החילוץ, אך הוא מתכוון לקבל החזקה של 75% לפחות

סניף של בנק אוטקריטי / צילום: רויטרס
סניף של בנק אוטקריטי / צילום: רויטרס

הבנק המרכזי הרוסי השיק אתמול (ג') את אחד החילוצים הבנקאיים הגדולים בהיסטוריה שלו, כאשר הוא הודיע שיציל את הבנק הפרטי אוטקריטי (Otkritie), שסבל ממשיכת פיקדונות מאסיבית בעקבות חששות מתיק ההלוואות שלו.

הבנק המרכזי מסר שהוא ישתמש בכספיו כדי להפוך למשקיע גדול באוטקריטי, הבנק השביעי בגודלו ברוסיה במונחי נכסים, לפי סוכנות הידיעות אינטרפקס.

החילוץ צפוי לעורר חששות בנוגע למצב של המגזר הבנקאי הרוסי הרחב יותר, ולהצית השערות שבנקים גדולים אחרים ניצבים בפני בעיות דומות. הוא גם מעלה ספקות ביחס ליעילות הפיקוח על הבנקים בבנק המרכזי.

אוטקריטי הוא הבנק הפרטי הגדול במדינה במונחי נכסים. הבנק המרכזי לא מסר כמה הוא מוציא על החילוץ, אך הוא הודיע שבכוונתו לקבל החזקה של 75% לפחות באוטקריטי רבעון השני השנה של אינטרפקס, וכמה מבעלי מניותיו קשורים לגופים ממשלתיים חשובים, עובדה שגרמה לכמה אנליסטים להעריך שהוא גדול וחשוב מכדי שאפשר היה להניח לו ליפול.

"מצד אחד, ההודעה של הבנק המרכזי על אוטקריטי היא הקלה לשוק", אמר דמיטרי פולבוי, הכלכלן הראשי בבנק ING במוסקבה. "מצד שני, המצב הכללי והפעולה של הבנק המרכזי מעלים שאלות לגבי איכות הפיקוח של הבנק המרכזי על אחד הבנקים החשובים מבחינה מערכתית במערכת".

אחרי הערכה של מצבו הפיננסי. עד כה, החילוץ הבנקאי הגדול ביותר ברוסיה היה חילוץ "הבנק של מוסקבה", הבנק החמישי בגודל נכסים ברוסיה דאז, ב-2011 בהיקף 395 מיליארד רובל (5.2 מיליארד דולר).

בנק אוטקריטי הוא חלק מקבוצת עסקים בשם זה. הוא צמח במהירות בשנים האחרונות, כשהוא בולע בנקים כמו נומוס, קרנות שאינן קרנות פנסיה וחברות ביטוח, ואפילו את עסקי היהלומים של חברת הנפט הרוסית לוקאויל. אבל דמיטרי טולין, סגן יו"ר הבנק המרכזי, אמר היום לכתבים שנוהגיו העסקיים של הבנק היו מפוקפקים.

"ההתרחבות של הבנק הושגה באמצעות הלוואות, ונלקחו סיכוני-מפתח", הוא אמר. "הפעילות של הבנק קשורה לסיכונים גבוהים ויש צורך לשנות אותה ברצינות".

טולין, שהתמנה לתפקידו בבנק המרכזי, שבמסגרתו הוא מפקח על הבנקאות ברוסיה, באוקטובר 2016 , אמר שהוא צופה לא זעזועים במגזר הבנקאי הרחב ברוסיה בטווח הקרוב. הוא הוסיף שהבנק המרכזי ידע על בעיותיו של אוטקריטי עוד לפני שהוא החל לפקח על המגזר הבנקאי.

הפיקוח יעריך כעת את ההפרשות הכספיות שביצע הבנק נגד סיכונים ואת הונו, תהליך שידרוש עד שלושה חודשים. אם הונו של הבנק יהיה שלילי, בעלי מניות אוטקריטי יפסידו את כל זכויות הבעלות שלהם.

"ההון שהוצג בדוחות האחרונים של הבנק נראה גבוה יותר משמעותית ביחס למציאות", הוא הוסיף.

לפי הדוחות האחרונים של הבנק, לשנת 2016, היה לו שיעור הלוואות לא מתפקדות של 7.5% מתיק ההלוואות, ויחס ההון (הלימות ההון) שלו מדרגה 1 היה 12.3% שהם ריפוד בריא ביחס לזה של הבנק הגדול ביותר ברוסיה, סברבנק. יחס ההון הזה היה מעל דרישת המינימום של הבנק המרכזי.

הבנק המרכזי מסר עוד שהבעלים והמנהלים של אוטקריטי הסכימו לשתף פעולה כדי לשקם את מאזן של הבנק. לפי שעה, אוטקריטי ועסקיו יתפקדו כרגיל.

הבנק עצמו קידם בברכה את החילוץ הממלכתי. "אלה הן חדשות חיוביות ללקוחת הבנק לכל המגזר הבנקאי", מסר המנכ"ל אלכסנדר דמיטרייב בהודעה. "אני רוצה להדגיש שבעלי המניות שלנו פנו לבנק המרכזי ביוזמתם".

הבנק המרכזי מנסה לנקות את המגזר הבנקאי, עם סגירת בנקים שהוא מעריך שמסכנים את המערכת. בחודש שעבר הוא שלל את רישיונו של בנק יורגה, מ-20 הבנקים הגדולים במדינה, לאחר הודעה שיורגה זייף את דוחותיו.

הבעיות של אוטקריטי עלו על פני השטח בתחילת יולי, לאחר שסוכנות הדירוג שנתמכת על ידי הקרמלין, ACRA, הורידה את הדירוג של הבנק ל-BBB- בנימוק של "תיק הלוואות באיכות נמוכה".

משקיעים החלו לממש את מניות הבנק החודש, ומודי'ס הכניסה את הדירוג שלו לעיון במגמת הפחתה אפשרית כעבור זמן קצר, בנימוק שהיא מודאגת מן "התנודתיות הגוברת בפיקדונות הלקוחות של הבנק, שמעיקה על נזילותו".

ביוני וביולי השנה פיקדונות הלקוחות של אוטקריטי התכווצו ב-435 מיליארד רובל (7.4 מיליארד דולר), שהיוו 18% מסך ההתחייבויות של הבנק ב-1 ביוני, לפי מודי'ס.

הבנק המרכזי מסר שלקוחות עסקיים משכו 389 מיליארד רובל מן הבנק בתאריכים 3 ביולי עד 24 באוגוסט. עוד 139 מיליארד רובל נפדו על ידי לקוחות קטנים.

נזילות הרובלים במערכת הבין-בנקאית ברוסיה עלתה במפתיע החודש מפני שהבנקים מסחריים החלו ללוות יותר מן הבנק המרכזי, במה שנראה כמו אובדן אמון בשוק ההלוואות הבין-בנקאי.