מציבי הפסל של נאור: ארגוני הימין דרך חיים והעיר העברית

(עדכון) - פסל מוזהב בדמות נשיאת העליון מרים נאור הוצב הלילה בירושלים ■ בג"ץ בראשות נאור פסק השבוע כי ניתן לגרש מבקשי מקלט - אך לא לכלוא אותם מעל 60 יום ■ תנועת "דרך חיים": "כמו בכל דיקטטורה, חשבנו שגם בישראל ראוי שיעמוד פסל של השליט ברחוב"

מרים נאור פסל זהב/צילום מסך
מרים נאור פסל זהב/צילום מסך

פסל מוזהב בדמותה של נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור הוצב הלילה (ה') מול בניין בית המשפט בגבעת רם בירושלים. מאבטחי בית המשפט דיווחו למשטרה שפתחה בחקירה, בליווי שוטרי זיהוי פלילי. השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, הגיב לנושא ואמר היום כי "לא כל מיצג מחאה מצדיק חקירה". 

מאוחר יותר נחשף כי מי שעומדת מאחורי הצבת הפסל היא תנועת "דרך חיים", תנועה הפועלת למימוש החזון של מדינה יהודית, שמנהלת בחודשים האחרונים קמפיין תחת הכותרת "די לדיקטטורה של בג"ץ". הצבת הפסל הייתה בשיתוף-פעולה יחד עם מאי גולן, יו"ר עמותת "העיר העברית" למען תושבי השכונות בדרום תל-אביב.

מהתנועה נמסר היום כי "בג"ץ והנשיאה נאור מנותקים מהעם. על אף שמדינת ישראל היא כביכול מדינה דמוקרטית, נמצא היום השלטון בפועל בידי בית המשפט העליון, וזאת מבלי שאי-פעם נשאלה דעתו של העם בעניין. בג"ץ נטל לעצמו סמכויות לא לו במה שמכונה, ובצדק, 'מהפכה' (חוקתית). בג"ץ מתערב פעם אחר פעם בהחלטות נבחרי הציבור, השבוע זה חוק המסתננים, בפעם הבאה זה יהיה חוק ההסדרה וחוקים נוספים".

ב"דרך חיים" הוסיפו כי "כמו בכל דיקטטורה, חשבנו שגם בישראל ראוי שיעמוד פסל של השליט ברחובה של עיר. הגיע הזמן שנבחרי הציבור יתעוררו. אנו קוראים לראש הממשלה: לשרים ולחברי הכנסת, שהשבוע התבטאו כנגד פסילת החוק - במקום לפזר הבטחות ופתרונות מקומיים לבעיות העולות משלטון בג"ץ, לחתור אחת ולתמיד לטיפול שורש אשר יסדיר את יחסי בג"ץ והכנסת".

בסוף השבוע הפגינו כ-100 בני אדם מול ביתה של נאור, לקראת ההכרעה בעניין מבקשי המקלט. בג"ץ, בהרכב מורחב בראשותה, פסק ביום שני כי ניתן לגרש מבקשי מקלט למדינה שלישית, אך לא לכלוא אותם ליותר מ-60 יום.

נאור מכהנת כנשיאת העליון מאז ינואר 2015, והיא עתידה לפרוש באוקטובר הקרוב, עם הגיעה לגיל 70. שרת המשפטים איילת שקד הודתה כי מחליפתה תהיה, כמתוכנן, השופטת אסתר חיות, חרף רצונה לדון בשינוי שיטת הסניוריטי, הממנה את הנשיא לפי הוותק בבית המשפט העליון. נאור אמרה השבוע בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין כי "השרה ואני למדנו שלא להפתיע זו את זו".

בחודש דצמבר האחרון הוצב פסל מוזהב דומה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בכיכר רבין בתל-אביב, סמוך לבניין העירייה. הפסל הוצב על-ידי האמן איתי זלאיט, שטען כי לא מדובר במיצג פוליטי אלא בניסיון לעורר שיח על גבולות חופש הביטוי. זמן קצר לאחר מכן הדביקו פקחי העירייה דרישת פינוי על הפסל, וכמה שעות אחר-כך הוא הופל על-ידי אדם שהיה במקום.

"ההצבה של הפסל באה לבחון את חופש הביטוי ב-2016 - האם זה יסתיים בהסרתו, או אפילו יגרור מאסר ממושך או סנקציות שעלולות להגיע במקרים כאלה", אמר אז זלאיט. "אני מבקש לעורר מחשבה ושאלה על-ידי פעולה אחת תמציתית, שחושפת פער עצום בין חלקים בעם. חלק גדול יהלל וישמח לנוכח הצבת פסל כזה וישאב ממנו עוצמה והשראה, וחלק אחר יזדעזע מהמחשבה וירצה לנפץ אותו".