צפון קוריאה מאשרת: ערכנו ניסוי מוצלח בפצצת מימן

(עדכון) - שתי רעידות אדמה הורגשו בצפון-מערב המדינה, ובטוקיו ובסיאול סבורים כי מקורן בניסוי גרעיני שישי שערכה פיונגיאנג, חרף הסנקציות הבינ"ל ואיומי טראמפ ■ הניסוי אירע לאחר הכרזה על פיתוח פצצת מימן המתאימה להרכבה על טיל בליסטי בין-יבשתי

קים ג'ונג און. האמריקאים לא מוותרים / צילום: רויטרס
קים ג'ונג און. האמריקאים לא מוותרים / צילום: רויטרס

צפון קוריאה הכריזה היום (א') כי ערכה ניסוי מוצלח בפצצת מימן, הניסוי הגרעיני השישי שעורכת המדינה המבודדת חרף הסנקציות הבינלאומיות והאיומים מצד ארה"ב. הניסוי בצפון-מערב המדינה גרר שתי רעידות אדמה, אחת מהן בעוצמה של 6.3, ובדרום קוריאה וביפן אמרו כי הניסוי היה חזק פי עשרה מהניסוי הקודם, שבוצע לפני שנה.

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, אמר בעקבות הדיווח כי ניסוי גרעיני מצד פיונגיאנג יהיה "לחלוטין בלתי מקובל".

השירות הגיאולוגי הלאומי של ארה"ב מסר כי הרעש הורגש 55 קילומטרים מצפון-מערב לעיר קימצ'אק, וכי אין נזק או נפגעים. סין הודיעה שעה קלה לאחר זיהוי הרעש הראשון כי אותר מוקד רעש נוסף בעוצמה 4.6 בשטחה של צפון קוריאה בשל "התמוטטות".

הלילה טענה צפון קוריאה כי פיתחה פצצת מימן שיכולה להיות מותקנת על טיל בליסטי בין-יבשתי. בסוכנות הידיעות הצפון קוריאנית דווח כי המנהיג קים ג'ונג און בחן את הפצצה במהלך ביקורו במכון הנשק הגרעיני של המדינה. עוד נטען כי לפצצה יש "כוח הרסני עצום", וכי ניתן לפוצץ אותה בגובה רב. לדברי סוכנות הידיעות של הממשל, רכיבי הפצצה יוצרו באופן יחידני, ובאפשרותה לייצר "כמה נשק גרעיני שתרצה".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שוחח הלילה עם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה. מהבית הלבן נמסר כי השניים "דנו במאמצים הגוברים להפעלת לחץ על צפון קוריאה". לא נמסר אם השיחה בין המנהיגים התקיימה לפני הצהרתה של פיונגיאנג על פצצת המימן או אחריה.

אמש (שבת) דווח בעיתון "וושינגטון פוסט" כי טראמפ מתכנן לפרוש מהסכם הסחר החופשי עם דרום קוריאה. זאת, בזמן של מתיחות שיא עם פיונגיאנג סביב תוכנית הגרעין שלה.

לפי גורמים שצוטטו בעיתון, בעוד שייתכן שטראמפ יחליט להישאר בהסכם במטרה לפתוח אותו למשא-ומתן מחודש, תהליך הפרישה הרשמי עשוי להתחיל עוד במהלך השבוע הקרוב. עוד דווח כי כמה בכירים בממשלו, בהם שר ההגנה ג'יימס מאטיס, היועץ לביטחון לאומי הרברט מקמאסטר ומנהל המועצה הכלכלית הלאומית גארי כהן, דוחקים בו שלא לפרוש מההסכם.

זאת בין היתר בשל החשש שדרום קוריאה תהיה מבודדת בזמן ששכנתה מצפון מפתחת במהירות את תוכנית הגרעין והטילים שלה. מהבית הלבן נמסר כי "הדיונים נמשכים", וכי טרם התקבלה החלטה בעניין.

ביום שלישי שיגרה צפון קוריאה טיל בליסטי שחלף מעל שטחה של יפן - כך דווח ברשת הטלוויזיה NHK בטוקיו. על-פי הדיווח, תושבים בצפון יפן נקראו לנקוט צעדי זהירות ולהיכנס למקלטים מחשש לפגיעת הטיל. צבא דרום קוריאה אישר כי איתר שיגור טיל משטחה של המדינה המבודדת.

על-פי הודעת הצבא, הטיל שוגר מאזור סמוך לבירה פיונגיאנג. עוד נמסר כי הטיל טס למרחק של 2,700 קילומטרים והגיע מעופו לרום של 550 קילומטרים. הפנטגון הודיע כי לא נשקפה כל סכנה לצפון אמריקה במהלך השיגור, וכי הצבא מבצע איסוף וניתוח של מידע על אודותיו.

בכלי התקשורת ביפן דווח כי הטיל התפרק במעופו ל-3 חלקים מעל הוקאידו ונחת במימי האוקיינוס השקט - במרחק של 1,180 קילומטרים מן האי. ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, אמר כי יעשה כל שבכוחו על-מנת להגן על אזרחי ארצו. "ננקוט את כל המאמצים כדי להבטיח את שלום אזרחינו", אמר אבה לעיתונאים מחוץ ללשכתו, בדרכו להתייעצות ביטחונית. אבה שוחח עם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, וסיכם עמו כי יש להגביר את הלחץ על פיונגיאנג. לדבריו, טראמפ הצהיר כי ארה"ב תומכת ביפן "במאה אחוז".

יושיהידה סוגה, יו"ר הקבינט של יפן, כינה את השיגור "איום רציני וכבד-משקל" על שלום המדינה. הוא הוסיף כי ארצו מגנה את השיגור בכל תוקף, וכי הוא מהווה הפרה של החלטות האו"ם. לדבריו, יפן פועלת בשיתוף-פעולה צמוד עם ארה"ב, דרום קוריאה ומדינות נוספות כדי להגיב באופן הולם לשיגור.