פרשת 3000: בכיר לשעבר במשרד ראש הממשלה עוכב לחקירה

זאת בחשד לקבלת שוחד ■ עוד עוכבו לחקירה מפקד לשעבר בחיל הים בדרגת תא"ל במיל', יועץ תקשורת שעבד עם שר האנרגיה יובל שטייניץ ועו"ד שהיה מעורב בייצוג אחד החשודים האחרים ■ גם מפקד חיל הים לשעבר, אליעזר מרום (צ'ייני), נעצר היום בשנית ונחקר

נתניהו בביקור בצוללת / צילום: קובי גדעון - לע"מ
נתניהו בביקור בצוללת / צילום: קובי גדעון - לע"מ

עדות מיקי גנור, עד המדינה בתיק הצוללות וכלי השיט (תיק 3000), מכניסה למעגל הנחקרים חשודים נוספים, והחקירה הולכת ומתקרבת לראש הממשלה בנימין נתניהו. בכיר בלשכת ראש הממשלה לשעבר עוכב היום (א') לחקירה בחשד למעורבות בפרשת השחיתות, לצדם של 5 חשודים נוספים.

הבכיר שנעצר היום בחשד לקבלת שוחד הועסק בלשכת נתניהו מסוף 2014 ועד אמצע שנת 2016, לאחר שכיהן כמזכיר של חברה ממשלתית חשובה שמנהלת נכס אסטרטגי השל המדינה. עוד לפני כן הוא עבד עם השר יובל שטייניץ כשזה שימש שר האוצר. לפני פרישתו מלשכת ראש הממשלה, הבכיר אמור היה להתמנות לתפקיד נוסף בלשכת נתניהו, אך בסופו של דבר פרש מהלשכה וחזר לעבודתו הקודמת.

כן עוכב לחקירה היום מפקד לשעבר בחיל הים בדרגת תא"ל במיל', שפיקד בעבר על שייטת 13 וגם היה מועמד לשמש כיו"ר התעשייה הצבאית אך לא נבחר לתפקיד. התא"ל במיל' היה מעורב בתהליך קבלת ההחלטות לרכישת כלי השיט. באפריל 2012 הוא אף הפתיע וביקש להופיע בפני ועדת צמח שבחנה את יצוא הגז מישראל.

התא"ל הזהיר באותה עת כי במקרה של מלחמה נהיה חשופים לטילים בליסטיים ולטילי שיוט, ושחלק מבנק המטרות יהיו מתקני הגז. לדבריו, פגיעה במתקני הגז עלולה לגרום הרס אדיר גם במרחק של קילומטרים. נזכיר כי עסקאות רכישת כלי השיט והצוללות מגרמניה שנמצאות במוקד החקירה נועדו, בין היתר, להגן על מתקני הגז של ישראל ולאבטח אותם.

אדם שלישי שעוכב היום לחקירה הוא יועץ תקשורת שעבד עם שר האנרגיה, יובל שטייניץ. כן נעצר עורך דין שהיה מעורב בייצוג אחד החשודים האחרים.

לצדם של הבכיר בלשכת נתניהו לשעבר ושל הנחקרים החדשים הנוספים, נעצר היום בשנית ונחקר במשך שעות ארוכות מפקד חיל הים לשעבר, אליעזר מרום (צ'ייני), אחד מהחשודים המרכזיים. צ'ייני, שנחקר לאחר שגנור מסר למשטרה פרטים רבים על מעורבותו לכאורה במעשים, חשוד כי גזר עמלה יפה מהמעורבות שלו בעסקאות רכישת הצוללות וכלי השיט על-ידי המדינה.

לפי החשד, צ'ייני קיבל מגנור, שהיה כזכור יצרנית כלי השיט הגרמנית טיסנקרופ, שוחד של מאות אלפי שקלים, שכונה על-ידם "ייעוץ" בין השנים 2014-2016. אחת מהטענות של צ'ייני היא שהוא יעץ לגנור אחרי שהשתחרר מצה"ל, אבל המשטרה והפרקליטות חושדות כי מרום פעל למען גנור בזמן שהיה מפקד חיל הים וקיבל את התמורה לאחר השחרור במטרה להסוות את מעורבותו.

עוד נבדק החשד כי מרום, שמיוצג בידי עו"ד ציון אמיר, היה מעורב בניהול חשבונות בנק בקפריסין, שאליהם הועברו כספי שוחד לכאורה. בנוסף, נחקר החשד שמרום פעל למינויו של גנור כנציג התאגיד הגרמני. החשד מתבסס בין השאר על עדותו של הנציג הקודם של טיסנקרופ, ישעיהו ברקת, שטען כי בעת שמרום היה מפקד חיל הים, הוא שלח מסר ברור למנכ"ל המספנות הגרמניות שביקר בישראל, שלא ייפגש עמו בנוכחות ברקת.

עד המדינה מיקי גנור מוסר עדות מפורטת במשטרה מאז שחתם על הסכם עד מדינה בסוף יולי. ב-9 באוגוסט הוארך מעצר-הבית של גנור ב-40 יום, ומאז הוא מסר עדות במתקן מאובטח של המשטרה. לפני כמה ימים גנור עבר לדירת מסתור, והוא ממשיך להיחקר בה. עדותו של גנור אסורה בפרסום, אבל ברור שהוא מעביר למשטרה מידע איכותי ומפורט שגם איפשר את המעצרים היום.

חקירת פרשת הצוללות וכלי השיט מתנהלת על-ידי יחידת להב 433 של המשטרה מאז פברואר 2017. במסגרתה נחקר החשד כי ללקיחת שוחד ולהטיית מכרזים הקשורים לרכש צוללות מסדרת דולפין AIP וספינות סער 6 מחברת טיסנקרופ הגרמנית, שגנור היה נציגה בארץ.

החקירה עוסקת ברכישת צוללות ב-2012, בנוסף ל-5 הצוללות המשרתות בחיל הים, ברכישת ספינות טילים מסוג סער 6, תוך ביטול מכרז בינלאומי והחלפתו במשא-ומתן עם המספנה של חברת טיסנקרופ לבניית ספינות כבדות וגדולות יותר מכפי שפורסם במכרז. כן נחקרת יוזמה לרכישת 3 צוללות לחיל הים, שיבואו בנוסף לצוללות הקיימות או לפי גרסה אחרת להחלפת צוללות מסדרת דולפין כאשר יתיישנו. ראש הממשלה נתניהו תמך ברכישת הצוללות הנוספות, בעוד ששר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון וגורמים אחרים התנגדו לכך.

נזכיר כי חשודים נוספים בפרשה הם תא"ל (מיל') אבריאל בר-יוסף ודוד שמרון, עורך דינו וקרוב משפחתו של ראש הממשלה נתניהו. שמרון ייעץ משפטית לגנור, והוא חשוד כי לקח לכיסו חלק מכספי השוחד שגנור קיבל לכאורה. 

השתלשלות הפרשה

23 בנובמבר 2016

היועמ"ש הורה לפתוח בבדיקה של הליכי רכישת צוללות וכלי-שיט מגרמניה על-ידי המדינה בשנים 2011-2015. זאת, בעקבות חשיפה של העיתונאי רביב דרוקר ופרסומים נוספים על חשד לשחיתות של בכירים במערכת הביטחונית והפוליטית

27 פברואר 2017

פרקליט המדינה הודיע כי הוחלט לעבור מבדיקה לחקירה פלילית של פרשת הצוללות וכלי-השיט ("תיק 3000"), ולחקור את החשד לעבירות שחיתות של בכירים במערכת הביטחונית במהלך העסקאות

10 ביולי 2017

המשטרה עצרה לחקירה חשודים בגין עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, עבירות מס והלבנת הון בפרשה. החשודים המרכזיים הם איש-העסקים מיקי גנור; תא"ל (מיל') אבריאל בר-יוסף; עו"ד דוד שמרון; מפקד חיל הים לשעבר, אלי-צ'ייני מרום, ורונן שמר

20 ביולי 2017

מיקי גנור חתם על הסכם עד מדינה בפרשה. לפי ההסכם, ייגזרו על גנור עונש של שנת מאסר בפועל, וקנס בסך 10 מיליון שקל, והוא ימסור עדות נגד החשודים האחרים.

היום, 3 בספטמבר 2017

עוכבו לחקירה בכיר לשעבר במשרד ראש-הממשלה, מפקד שייטת 13 לשעבר, מפקד חיל הים לשעבר, אליעזר-צ'ייני מרום (בשנית), ושלושה חשודים נוספים

הקשר בין הצוללות ליצוא הגז

מפקד שייטת 13 לשעבר שנעצר הופיע בפני ועדת צמח

פרשת הצוללות
 פרשת הצוללות