בזק חדלה לשווק ספקיות אינטרנט עקב אילוצי מש' התקשורת

בזק לא יכלה לעמוד בדרישות באופן מיידי והחל מהיום עצרה את שיווק החבילות ■ לטענת בזק, ספקיות הגישה לאינטרנט מעבירות לקוחות שלהם לשוק הסיטונאי ופוגעות בהכנסות שלה

משרד התקשורת דרש מבזק להכניס באופן מיידי תיקונים משמעותיים ב"בנדל ההפוך" (עסקה שבה בזק היא זו שמשווקת ללקוחות חבילה משולבת תשתית פלוס ספק, במקום במצב רגיל שבו הספקיות הן אלה שמשווקות ללקוח את ספק התשתית). בעקבות זאת נאלצה בזק להפסיק את שיווק "הבנדל ההפוך", ומהיום לקוחות שמתקשרים למוקדי בזק אינם יכולים יותר לקבל חבילה משולבת, והם נדרשים לבחור ספק מבין רשימת ספקים.

הערכה היא שההחלטה באה בעצם לתקן נזקים שחולל המשרד בעצמו בחודשים האחרונים, כאשר לא טיפל ב"בנדל ההפוך" כראוי ויצר כאוס שלם שאיפשר לבזק להימנע מלשווק את מתחרותיה פרטנר וסלקום (פירוט בהמשך). הטיפול הרופס והלקוי של המשרד בענייני בזק בא לידי ביטוי בשורה של אירועים, וביניהם "הבנדל ההפוך" היה אחד המרכזיים. מבקר המדינה התייחס בדוח הביקורת החמור שלו על משרד התקשורת גם לכך.

לאחר כינונה של רפורמת השוק הסיטונאי החליטה בזק על דעת עצמה (ובשתיקה מוזרה של משרד התקשורת) להפסיק לשווק את החברות פרטנר וסלקום במסגרת "הבנדל ההפוך". נציין כי על-פי התנאים שבהם ניתן לבזק ההיתר לספק "בנדל הפוך", נאסר על החברה להפלות בין הספקים השונים, והיא חויבה לשווק את כולם באופן שווה. אלא שבזק החליטה כאמור על דעת עצמה לעצור את השיווק של מתחרותיה והעלתה שורה של דרישות מחמירות כתנאי לשיווקן.

במקביל בזק החלה לשווק "בנדל הפוך" עם ספקיות אינטרנט כגון 099 ו-011. בזק דחפה את הספקיות הללו בכל הכוח על חשבון פרטנר וסלקום, והגיעה למספרים חסרי תקדים של מאות אלפי לקוחות, תוך שהיא מונעת בהחלטה מודעת שיווק של מתחרותיה.

בזק טענה לזכותה כי פרטנר וסלקום מעבירות את הלקוחות שבזק משווקת ב"בנדל ההפוך" לשוק הסיטונאי. כלומר, לאחר שבזק צירפה לקוח לפרטנר למשל, פרטנר הייתה פונה לאותו לקוח ומציעה לו ממחירים אטרקטיביים כדי שיעבור אליה במסגרת השוק הסיטונאי. במצב כזה בזק מרוויחה פחות על אותו לקוח שעבר לפרטנר, וכדי למנוע את המצב הזה, היא הציבה תנאים ומגבלות שמשרד התקשורת דחה והורה לה כמה פעמים לתקן את דרכיה.

בשלב מסוים משרד התקשורת הכיר בכך שפרטנר וסלקום באמת משתמשות ב"בנדל ההפוך" ומעבירות לקוחות לשוק הסיטונאי, וכתוצאה מכך הציב מגבלה שאסרה עליהן להעביר את אותם לקוחות מ"הבנדל ההפוך" - אלא בתום 3 חודשים.

המתכונת שבנה המשרד לא עבד, ולטענת סלקום ופרטנר, בזק התמידה בסירובה להמשיך ולשווק הצעות שלהן במסגרת "הבנדל ההפוך", תוך שהיא ממשיכה באגרסיביות לשווק ספקיות כמו 099 ו-011.

הערכה היא שבמשרד התקשורת הבינו שאי-אפשר להמשיך ולשחק את משחקי החתול והעכבר האלה והציבו סט של דרישות לבזק, שהחברה לא יכלה לעמוד בהן. כתוצאה מכך הודיעה בזק כי היא מפסיקה לשווק את החבילות החל מהיום.