הבנקים מסרבים להעניק לחב' הפרטיות של יורוקום אשראי חדש

גורם בנקאי: "אם החברות התפעוליות זקוקות למימון נוסף, אלוביץ' מוזמן להעניק להן אותו. לא בא בחשבון שבזמן שיש מגעים להסדר נעניק אשראי חדש"

שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

על רקע המגעים המדשדשים לגיבוש הסדר חוב בקבוצת יורוקום שבשליטת שאול אלוביץ', הבנקים המממנים של קבוצת יורוקום מסרבים להעניק אשראי חדש לחברות התפעוליות בקבוצה. באחרונה פנו שתי חברות תפעוליות של הקבוצה- נוקיה ישראל ופנסוניק ישראל בבקשה לבנקים פועלים, דיסקונט והבינלאומי להגדיל את מסגרת האשראי שלהן בכ-30 מיליון שקל, וסורבו.

הרקע לסירוב הוא המגעים שמקיימת הקבוצה עם שלושת הבנקים באשר להסדר חוב של קרוב למיליארד שקל (500 מיליון שקל לדיסקונט, 400 מיליון שקל לפועלים ו-28 מיליון שקל לבינלאומי). בנוסף ליורוקום נדל"ן חוב של כ-260 מיליון שקל לקונסורציום בראשות מזרחי טפחות. "אם החברות התפעוליות זקוקות למימון נוסף, אלוביץ' מוזמן להעניק להן אותו. לא בא בחשבון שבזמן שיש מגעים להסדר נעניק אשראי חדש", אומר גורם במערכת הבנקאית.

המגעים להסדר חוב נמשכים מזה מספר שבועות. לדברי גורמים המקורבים למגעים מדובר במו"מ ארוך ולא פשוט. הצדדים מקיימים פגישות אינטנסיביות אך לא הושגה עד כה התקדמות משמעותית.

בקרב חלק מהבנקים ישנה ביקורת על התנהלות קבוצת יורוקום בגיבוש ההסדר: "אנחנו מצפים לרמת שקיפות מסוימת שלא קיימת. אלוביץ' לא משתף אותנו בכל מה שהוא עושה", אומר גורם באחד הבנקים.

בין הצדדים יש מספר מחלוקות. ראשית הבנקים דורשים כי אלוביץ' יזרים במסגרת ההסדר 100-120 מיליון שקל, ואולם אלוביץ' מנסה לגבש הסדר שלא יכלול הזרמת הון, אלא בעיקר עיבוי ביטחונות ותוכנית למימוש נכסים.

בנוסף קיימת מחלוקת בנושא בבחינת החוב של החברות התפעוליות לקבוצה למעלה ומערכת הביטחונות שמלווה את החברות השונות. נזכיר גם כי בנק דיסקונט, המממן הראשי קיבל בשלב מסוים מאלוביץ' ביטחונות בדמות בית יורוקום, מה שעורר את זעמם של הבנקים האחרים, ומהווה מחלוקת נוספת.

בבנקים מציינים כי למרות המחלוקות הם מקווים כי יצליחו לגבש הסדר, שכן מדובר באלטרנטיבה עדיפה על פני הליכה לביהמ"ש, יחד עם זאת חלקם מציין כי אם בתוך מספר שבועות לא יגובשו הסכמות, יבחנו ברצינות אופציה של הליכה לביהמ"ש.
נזכיר כל בנוסף לחזית זו, מתמודד אלוביץ' גם עם חזית ביורוקום נדל"ן. בשבוע שעבר פורסם ב"גלובס" כי נושי יורוקום נדל"ן שלחו מכתב באמצעות עו"ד חגי אולמן בו הם מציינים כי הם חוששים ממצב החוב של החברה.

נציין כי קבוצת יורוקום אינה פורעת את חובותיה כסדרם מזה שלוש שנים. יחד עם זאת חקירת רשות ני"ע נגד אלוביץ' וקבוצת בזק שהחלה לפני כשלושה חודשים רק החריפה את המצב, שכן היא גרמה לירידה חדה במניות הקבוצה ושחקה את שווי הביטחונות. אירוע זה הביא לכך שלפני כמה שבועות החלו הצדדים במגעים להסדר חוב.