הקהילה היהודית מממנת חלק מנסיעת נתניהו לארגנטינה

הביקור הראשון של ראש ממשלה ישראלי יקבל מימון פרטי של עד 100 אלף דולר ■ גורמים בקהילה: במקום שהכסף ילך לעניים שלנו, אנו מממנים את ראש ממשלת ישראל

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בימים האחרונים עוסקים מנהיגי הקהילה היהודית בארגנטינה בשאלה הקריטית, כיצד לחסוך כסף במהלך ביקורו במדינה של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו - כך שסכומי התרומות שהם אוספים במהלך השנה יופנו לחברי הקהילה ולא יוקדשו יתר על המידה לביקור המתוקשר. לפי שיחות פנימיות בין ראשי הקהילה היהודית, שעליהן נודע ל"גלובס", מנהיגי הקהילה התחייבו לסבסד את העלות היקרה של הביקור בשיעור של כ-100 אלף דולר.

הבעלים של מלון הפאר בעיר - מלון אלוואר (Alvear), הוא זה שיארח את ראש הממשלה ופמלייתו. אל הנסיעה מצטרפים גם כמה עשרות אנשי עסקים ישראלים ומקומיים, שיתלוו לאירועים ולמפגשי יצירת הקשרים בין ממשלת ישראל לממשלו של הנשיא הארגנטיני מאוריסיו מאקרי. מלון אלוואר, אחד המפוארים והעתיקים בעיר, זכה לפרסום רב כאשר אירח בעבר מדינאים כמו הלמוט קוהל, ז"אק שיראק ונלסון מנדלה וגם שחקנים כמו כמו סופיה לורן ואל פאצ'ינו.

ראשי הקהילה פנו לבעליו של בית המלון אלוואר, איל נדל"ן ואיש העסקים היהודי דוד סוטון, בבקשה שיתן להם הנחה כספית. סוטון, יהודי חרדי ממשפחה ידועה בבואנוס איירס שמוצאה מקהילת חאלב, סוריה, הוא אחד מהתורמים הגדולים של מוסדות חרדיים בישראל ונחשב לאחד מעשירי ארגנטינה.

סגן נשיא הדאי"ה, הגוף הציבורי שעוסק במדיניות יחסי חוץ ואשר מייצג את הקהילה היהודית, אלברטו אינדיך, סיפר על האופן שבו התרקם הביקור של נתניהו: "זה נולד כשמאקרי היה ראש עיריית בואנוס איירס וביקר בישראל לפני שנבחר. הוא נפגש עם נתניהו והזמין אותו באופן אישי לבוא לבקר בארגנטינה. עם בחירתו בדצמבר 2015 ההזמנה הפכה לרשמית". הקהילה היהודית בארגנטינה מונה כ-200 אלף איש וחבריה אוהבים את ישראל ומנהלים קשרים חמים וקרובים עם השלטון בארץ. רבים מחברי הקהילה דוברים עברית ושיעור העולים לישראל מבואנוס איירס הוא מהגבוהים בתפוצות היהודיות.

משרד החוץ מסר בתגובה כי "הביקור באמריקה הלטינית הוא ביקור עבודה. ישראל משלמת את ההוצאות". במשרד ראש הממשלה הוסיפו שלא ידוע להם על מימון של הקהיליה היהודית ואף אחד לא פנה אליהם בעניין.

גיוס הכספים המקומי לשם מימון ביקור ראש הממשלה מעלה תהיות מדוע הנסיעה כולה אינה משולמת מתקציב המדינה וגם אם זו יוזמה מקומית - האם לא ראוי שמדינת ישראל תהיה זאת שתאפשר את שלל האירועים סביב הביקור - באמצעות תקציב ישראלי. רק לפני כמה חודשים ביקר בישראל ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, ולא רק שהכל מומן ושולם על ידי ממשלת הודו, אלא שמודי צירף אליו, על חשבון משלם המסים ההודי, קבוצה של כתריסר זמרים הודים בולטים. הזמרים הופיעו על בימת בידור ענקית באירוע מיוחד בפני תפוצת הודו החיים בישראל. במקום נכחו אלפי עובדים זרים ממוצא הודי העובדים כמנקים, מטפלים וכוח עזר רפואי בישראל וכן חברי קהילת יהודי יוצאי הודו.

במקרה של ממשלת ישראל נדמה שהדברים עובדים בכיוון ההפוך. הקהילה היהודית בארגנטינה מתרגשת מן הביקור הצפוי ולקחה על עצמה לשלם עליו באופן חלקי.

אגוסטין סבאר, נשיא האמי"ה, ארגון הגג של הקהילה היהודית בארגנטינה אישר לנו את הדברים בשיחת טלפון. "זה כבוד גדול. ראש הממשלה מגיע לביקור שמוגדר כפרטי ולא ביקור שהוא במסגרת הסכם בין המדינות, כך שעבורנו זה רגע היסטורי. ביקור ראשון של ראש ממשלה מכהן מאז קום המדינה". לדברי סבאר, חברי הקהילה מצפים שנתניהו יגיע לבנין האמי"ה ויכבד את זכר עשרות קורבנות הפיגועים בשגרירות ובבניין האמי"ה שהתרחשו לפני 25 ו-23 שנים, בהתאמה.

לדבריו "הביקור מתקיים גם בזכות הכימיה הטובה שבין הנשיא מאוריסיו מאקרי לנתניהו וגם כי ארגנטינה עוברת תהליך של היפתחות לעולם מבחינה עסקית ונתניהו, מצרף אליו למסע כ-30 אנשי עסקים ישראלים ו-50 אנשי עסקים ארגנטינאיים מן השורה הראשונה".

- מה הכוונה ב"ביקור פרטי"?

סבאר: "זה לא ברור לי לגמרי, אך כך השגרירות הישראלית הגדירה זאת".

- האם ארגון האמי"ה מממן את שהותו של ראש הממשלה בבואנוס איירס?

סבאר: "כן. לא את כל שהותו אבל אנחנו, הקהילה היהודית מכסים הרבה מן ההוצאות של ראש הממשלה. מתוך סולידריות".

- איזה הוצאות בדיוק?

סבאר: "אני לא אמור לפרט".

לא כולם בקהילה מסכימים עם תיוג המסע של נתניהו כ"פרטי". אנשים שמכירים את העניין מקרוב ציינו כי זה מביך שראש ממשלת ישראל נשען על מימון של חברי הקהילה היהודית, כאשר אותם הכספים יכלו לשמש למוסדות רבניים, ישיבות, טיפול בעניי הקהילה ומטרות חברתיות יהודיות מקומיות.

לואיס גרינוולד, סגן נשיא דאי"ה בארגנטינה ומי ששימש בעבר כנשיא האמי"ה, ציין כי ביקור ראש הממשלה מוגדר כ"ביקור רשמי לכל דבר ועניין" ולא ביקור פרטי. לדבריו, רמות האבטחה במהלך הביקור של נתניהו יהיו זהות לביקור הנשיא אובמה בארגנטינה במארס 2016, כלומר מבצע אבטחה חסר תקדים.

כזכור בבואנוס איירס התרחשו הפיגועים הקטלניים ביותר נגד מוסדות יהודים שבהם נהרגו עשרות אנשים, לרבות אזרחים תמימים עוברי אורח. ארבעה דיפלומטים ישראלים קיפחו את חייהם בפיגועים. ההתקפות האלה התרחשו כנקמה על חיסול עבאס מוסוואי, מנהיג החיזבאללה, אך ארגנטינה לא העמידה עד היום את האחראים לדין. ארגנטינה נחשבה במשך שנים ארוכות כזירה מסוכנת ובעייתית עבור יהודים וישראלים וכך הוצאות האבטחה בביקור הנוכחי יהיו לבטח עצומות.

לדברי גרינוולד, בעליו של המלון אלוואר, דוד סוטון, "לא זקוק לכך שהאמי"ה תשלם על ראש הממשלה וגם לא הגיוני שמשרד החוץ הישראלי יתיר זאת", אבל לדבריו "אין בידי את כל המידע, וזה אפשרי".

העיתונות הכלכלית המקומית, כגון העיתון "אמביטו פיננסיארו", מדגישה את שיפור הקשרים עם ישראל כביטוי מובהק לתפנית דיפלומטית מאז שמאקרי עלה לשלטון. בכתבה שהתפרסמה שם בראשית השבוע צוין ש"ביקור נתניהו הוא הביטוי הטוב ביותר לתפנית בדיפלומטיה הלאומית שמוביל מאקרי".