השינוי המבני המסתמן באוצר: המנכ"ל יכריע במחלוקות פנימיות

מדובר בחיזוק למעמד המנכ"ל ■ החלטה תתקבל לאחר הופעתו של שר האוצר בוועדה שדנה בנושא

ועדת קוצ'יק לבחינת חלוקת הסמכויות בהנהלת האוצר שוקלת להמליץ שמנכ"ל האוצר יעמוד בראש מנגנון הכרעה במחלוקות בין ראשי אגפים ויחידות סמך במשרד. מדובר בשינוי דרמטי במבנה הסמכויות במשרד ובחיזוק משמעותי במעמד המנכ"ל וביכולתו לנהל את המשרד.

ל"גלובס" נודע כי על רקע זה הוחלט בוועדה לזמן את שר האוצר להופיע בפניה, על מנת לשמוע את עמדתו. כחלון יופיע בפני הוועדה בעוד כשבועיים, לאחר שובו מנסיעה לחו"ל. סמכות ההכרעה במחלוקות בין ראשי האגפים נמצאת כיום בפועל בידיו של שר האוצר. העברת הסמכות לידי דרג מקצועי עשויה להקל במובנים מסוימים על השר בכך שתאפשר לו, למשל, להציג הכרעות תקציביות בעלות משמעות פוליטית כהחלטות שהתקבלו על בסיס מקצועי נטו. מצד שני הוועדה תידרש להבטיח כי השרים לא יוכלו למנות פעילים פוליטיים לתפקיד מנכ"ל.

מתחים בצמרת

המתח הפנימי בצמרת האוצר מגיע לשיאו לקראת הופעתו של כחלון בפני הוועדה שהוא עצמו מינה, וכבר היום ברור כי המלצות הוועדה לא יוגשו במועד המקורי שנקבע, 15 בספטמבר. עם זאת, באוצר מעריכים כי ניתן יהיה ליישם את המלצות הוועדה כבר בשבועות הקרובים, כך שהן רלבנטיות לבכירי המשרד הנוכחיים.

עד היום התבטא כחלון בזכות שמירה על עצמאותם המקצועית של ראשי האגפים ויחידות הסמך באוצר אך מצד שני הוא זה שמינה את הוועדה וחתם על כתב המינוי שלה - כך שאפשר להניח שאינו מרוצה מחלוקת הסמכויות הנוכחית. מבנה משרד האוצר נחשב ייחודי משום שלראשי האגפים יש עצמאות מקצועית כמעט מוחלטת. מנכ"ל האוצר אחראי אמנם לאדמיניסטרציה במשרד, אך בעניינים מקצועיים, כמו קביעת מדיניות כלכלית, תפקידו מוגבל לתיאום ותכלול בין ראשי האגפים. הקמת מנגנון הכרעה במחלוקות איננה פוגעת לכאורה בסמכויות הקיימות של ראשי האגפים, אך למעשה מדובר בהענקת כוח רב מאוד לגורם המכריע. המקרה הבולט האחרון של מחלוקת בהנהלת המשרד - שאף זכה למקום נרחב בדוח מבקר המדינה - היה סביב הסכם תקציב הביטחון לשנים 2015-2020 שבו התעמתו החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו והממונה על השכר קובי אמסלם עם הממונה על התקציבים אמיר לוי.

הוועדה מונתה על ידי כחלון ב-19 ביוני במטרה לבחון את מבנה הסמכויות של מנכ"ל האוצר וראשי האגפים לרבות מנהלי יחידות הסמך, כגון רשות החברות הממשלתיות ורשות המסים. בראש הוועדה עומד מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר יוסי קוצ'יק וחברים בה מנכ"לי האוצר לשעבר ירום אריאב, אהרון פוגל וחיים שני, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר עו"ד דרור שטרום והמפקחת על הביטוח לשעבר ציפי סמט (שאינה משמשת חברת וועדה בפועל). ל"גלובס" נודע כי הוועדה התכוונה תחילה לראיין פחות מעשרה אישים אולם במהלך עבודתה נוצר צורך לראיין אישים נוספים ומספרם הכולל של האישים שהופיעו ויופיעו בפני הוועדה כבר מתקרב ל-30.