מס שווי שימוש על רכב צמוד: "להפסיק לחלוב מיסוי יתר"

מנכ"ל התאחדות התעשיינים בדיון בוועדת הכספים: "מס שווי השימוש על רכב צמוד יצא מפרופורציות" ■ גפני: "יש לחץ ציבורי שמבעבע"

רכב ליסינג / צילום: תמר מצפי
רכב ליסינג / צילום: תמר מצפי

יו"ר ועדת הכספים משה גפני נותן לרשות המסים חודש וחצי להכין תוכנית חדשה שתשנה את שיטת שווי השימוש ברכב צמוד. לדבריו, אם לא תעשה זאת, תיערך הוועדה לקידום חוק בנושא. "יש לחץ ציבורי מבעבע", אמר בדיון שקיימה הוועדה היום (ד') בסוגיה, בעקבות פנייה של התאחדות התעשיינים וכמה חברי כנסת. בוועדה טענו נציגי המגזר העסקי, ובראשם מנכ"ל התאחדות התעשיינים רובי גינל ונשיא להב עו"ד רועי כהן, שמדובר במס לא הוגן, הפוגע בעיקר בהכנסה הפנויה של שכבות הביניים ובעלי עסקים.

בוועדה הוצגו נתוני משרד האוצר ולפיהם מחזיקי רכב צמוד שילמו השנה מסים בהיקף של כ-5.6 מיליארד שקל, בהשוואה ל-3.4 מיליארד שקל בלבד לפי שווי השימוש המופחת עד שנת 2007, כך שהעלאת שווי השימוש בשנת 2008 הכבידה את נטל המס על בעלי רכב צמוד ב-2.2 מיליארד שקל.

לטענת יוזמי הדיון, במסגרת עיוותי מודל המס הקיים, רשות המסים מחשבת את שווי הרכב כאילו היה חדש, גם אם מדובר ברכב יד שנייה או רכב המשמש אותו נהג במשך כמה שנים. לדברי גינל, "מס שווי השימוש יצא מפרופורציות והוביל לעודף גבייה של יותר מ-2 מיליארד שקל, וכעת יש לתקן זאת. מקבלי רכב עבודה והמגזר העסקי בישראל, משלמים מס גבוה משמעותית ממדינות OECD על רכב עבודה. המגזר העסקי בעד הפחתת שווי השימוש בצורה חדה, החרגת רכבי שירות ושימוש בפתרונות טכנולוגיים כדי להבחין בין נסיעה פרטית לעסקית".

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר בדיון כי "הגיע הזמן להפסיק לחלוב מציבור העצמאים מיסוי יתר ולכן שווי השימוש לרכב חייב לעבור שינוי ורפורמה משמעותית שתהיה קרובה יותר למציאות בשטח. בכוונתי להוביל שינוי יחד עם ועדת הכספים שלפיו העוסק יהיה רשאי לנכות שני שלישים מהוצאות ההחזקה, לרכב שעיקר השימוש בו הוא לצורכי העסק ובמקביל להוריד את נטל המס על שכיר שעיקר שימושו ברכב הוא לטובת עבודתו".

גפני הוסיף ואמר כי "לא יכול להיות מצב שאדם עם רכב שהוא לחלוטין רכב עבודה ישלם על כך מחיר יקר. אני לא מתכוון לדון פרטנית על כל אדם אלא על קבוצות עובדים שמשלמים מחיר גבוה על רכב המיועד לעבודה. ננסה להגיע לפתרון בנושא זה ויכול להיות שבסוף התהליך יהיו פחות הכנסות למדינה, אך רשות המסים גובה הרבה כסף ממילא".

האוצר לא הגיב עד כה על היוזמות לשינוי בשיטת שווי השימוש אולם על פי הערכות לא יחול שינוי בעתיד הנראה לעין וזאת בשל התלות התקציבית המשמעותית בהכנסות מגביית מס שווי השימוש.לדברי גפני, "אם לא יהיה שיתוף פעולה בנושא מצד רשות המסים - נחוקק חוק לפי הבנתנו". הוא קרא ליועץ המשפטי של הוועדה להיערך לקראת הכנת הצעת חוק שתסדיר את הנושא והוסיף: "אנחנו הולכים לשינוי המצב הקיים".

נציגת רשות המסים בדיון התנגדה תחילה לשינוי המדיניות בנושא אך בהמשך נעתרה לדרישת יו"ר הוועדה גפני ולקריאות של חברי כנסת לבחון אפשרויות לשינוי מדיניות בסוגיה זו. כאמור, גפני הקצה לרשות המסים כחודש וחצי, עד פתיחת המושב הבא של הכנסת, להגיש את התוכנית שלה לשינוי המדיניות בנושא.