מועצת הכבלים: ערוץ 20 ייכנס לתקופת מבחן עד ינואר 2018

במועצה מאיימים לחלט את הערבויות שהפקיד הערוץ אם ימשיך להפר את רישיונו ולשדר כמות גדולה מהמותר של שידורים שאינם קשורים לענייני מורשת ■ "על הערוץ להתאים את שידוריו מיידית להוראות רישיונו"

פאנל בערוץ 20 / צילום: איל יצהר
פאנל בערוץ 20 / צילום: איל יצהר

מועצת הכבלים והלוויין, שהתכנסה לדון היום בהפרות הרישיון של ערוץ 20, קבעה כי על הערוץ "להתאים את שידוריו מיידית להוראות רישיונו".

המועצה התריעה בפני ערוץ 20 כי אם ימשיך להפר את תנאי רישיונו, הדבר יוביל לחילוט הערבויות בסך 3 מיליון שקל שהפקיד עם קבלת הרישיון. כדי לבחון את התנהלותו של הערוץ נקבעה תקופת מבחן בת כ-4 חודשים, ובסיומה, בינואר 2018, יוצגו הממצאים לגבי התנהלות הערוץ לחברי המועצה, ואלה יקבעו כיצד לנהוג.

ערוץ 20 פועל מאז 2014 מתוקף רישיון של ערוץ ייעודי לענייני מורשת. בפברואר 2016 שונה רישיונו, כך שהוא יכול להקדיש 25% מזמן השידור שלו לעניינים שאינם קשורים למורשת, ובכלל זה הוא רשאי להקדיש שעה אחת בשעות צפיית השיא (20:00 עד 23:00) לנושאים אחרים.

בפועל, כך טוענים במועצה, ערוץ 20, המזוהה עם הצד הימני במפה הפוליטית, מקדיש יותר ויותר מזמן השידור שלו לתוכניות שעוסקות בענייני אקטואליה ואין להן כל קשר למורשת ישראל ולנושאים שבהם אמור לעסוק ערוץ מורשת. כך, למשל, לאחרונה הועברה תוכנית האקטואליה "לפני כולם" לשעה 21:00 בערב.

"למועצה הוצג מסד נתונים נרחב, שמראה כי הערוץ אינו עומד בתנאים של רישיונו ומשדר תכנים שאינם בנושא מורשת ישראל או בראי מורשת ישראל בהיקפים העולים בהרבה על הקבוע ברישיונו", נכתב בהודעה רשמית שפרסמה היום המועצה, שבראשה עומדת ד"ר יפעת בן-חי-שגב.

ערוץ 20, שנמצא בבעלותם של יצחק מירילשוילי ואבי בר, פועל כאמור מכוח רישיון שניתן לערוצים ייעודיים. ערוצים אלה רשאים להתבסס כלכלית על פרסומות, אך הם מחויבים להקדיש את עיקר זמנם לעיסוק בתחום מסוים.

יחד עם ערוץ 20 נכללים בקטגוריה הזאת גם ערוץ 24 (ערוץ המוזיקה), ערוץ 9 (שמשדר ברוסית), וערוץ הלא TV (שמשדר בערבית). כיום ישנה הסכמה גורפת, שגם מועצת הכבלים שותפה לה, שהרגולציה שמכוחה פועלים הערוצים הללו - שמתקשים להחזיק את עצמם כלכלית - היא מיושנת ואינה מתאימה לעידן הנוכחי.

המועצה התייחסה גם לעניין זה בהודעה שפרסמה, ובה נכתב כי "יו"רית המועצה מדגישה כי כל עוד החוק הקיים לא ישונה על-ידי הכנסת, על הערוצים הייעודיים להתנהל על-פי הוראות הדין הקיימות, והמועצה תאכוף הוראות אלה. ככל שהמחוקק יחליט לשנות את מסלול האסדרה הקיים, ברוח מסקנות ועדת פילבר, הרי ודאי שהמועצה תקיים את החוק ככתבו וכלשונו".

מאז נודע כי בכוונת המועצה לחלט את הערבויות של ערוץ 20, יצאו פוליטיקאים רבים להגנתו, ובהקשר זה לא מיותר לציין כי הסיכוי שערבויותיו של הערוץ אכן יחולטו, ושבהמשך המועצה אף תפעל להתליית רישיונו הוא נמוך מאוד.

שר התקשורת, איוב קרא, מסר היום בעניין זה: "אין בכוונתי לאפשר את סגירת ערוץ 20. אעשה הכול על-מנת שהערוץ ימשיך את שידוריו, ואם יש צורך בחקיקה - אפעל גם במישור זה. לעם ישראל מגיע לקבל שידורים מאוזנים ומגוונים".

לפי הודעת מועצת הכבלים והלוויין בבג"ץ, זמן קצר לאחר כניסתו של קרא לתפקיד, בראשית יוני, הוא היה אמור לקיים דיון בנושא הערוצים הייעודיים. דיון זה לא נערך עד כה. יחד עם זאת, ממשרד התקשורת נמסר היום כי "השר קרא הנחה את המשרד מיד עם כניסתו לתפקיד לקדם תזכיר חוק בעניין הוועדה לאסדרת שידורים", וכי "הוכנה טיוטת תזכיר חוק בנושא על-ידי הצוות המקצועי של המשרד, וזו תופץ בקרוב על-מנת לאפשר קידומה בכנסת מיד לאחר הפגרה".