14 הרוגים מהוריקן אירמה; רעידת אדמה וגלי צונאמי במקסיקו

(עדכונים שוטפים) - רעידת האדמה בדרום מקסיקו - החזקה ביותר מזה 32 שנה ■ אזהרת צונאמי בשלל מדינות אמריקה ■ "אירמה" מתקרבת לפלורידה ■ הוריקן "קטיה" והוריקן "חוזה" התחזקו

הוריקן הארווי/ צילום :רויטרס
הוריקן הארווי/ צילום :רויטרס

בדרום מקסיקו הורגש היום (ו') רעש אדמה בעוצמה 8 ובעקבותיו פורסמה אזהרת צונאמי במקסיקו, גואטמלה, אל סלבדור, הונדורס, פנמה, קוסטה ריקה, ניקרגואה ואקוודור. לפחות 7 הרוגים עדכה מהרעש. מדובר ברעידת האדמה החזקה ביותר שפקדה את האזור מזה 32 שנה. במשרד החוץ מוסרים: "לכל השליחים הישראלים במקסיקו שלום וגם למטיילים. אנחנו בקשר עם השגרירות ונקבל עדכונים במידה ויהיו".

בבירה מקסיקו סיטי דיווחו עדי ראייה על בניינים שרעדו ועל אנשים שנמלטו מתוכם בעקבות הרעש. בהודעת השירות הגיאולוגי נמסר כי מוקד הרעש היה כ-123 קילומטרים מדרום לעיר פיג'יג'יאפאן הסמוכה לגבול עם גואטמלה ובעומק של 33 קילומטרים מתחת לפני האדמה.

באזור מפרץ מקסיקו נמצאת מאז אתמול סופת ההוריקן "קטיה" שהחלה כסופה טרופית והתעצמה לכדי הוריקן בדרגה 1 בלילה שבין רביעי לחמישי. בים הקריבי מכה מאז שלשום סופת ההוריקן "אירמה" שהחריבה עשרות מבנים באיים סן מרטן וברבודה. בפורטו ריקו היכתה הסופה והביאה לניתוק מחשמל של כ-900 אלף בתים ולנזק רב ברחבי האי.

"אירמה" מתקרבת לפלורידה

אחרי שפגע באזורים השונים באיים הקריביים, בארצות-הברית המשיכו אמש (ה') להיערך לקראת הגעת ההוריקן "אירמה" לחופי פלורידה. על פי מרכזי החיזוי בארצות-הברית, הסופה צפויה לפגוע ביום ראשון בבוקר במיאמי, השוכנת בקצה הדרום-מזרחי של המדינה, ומשם לשוב אל האוקיינוס האטלנטי ולהמשיך צפונה, לעבר המדינות ג'ורג'יה ודרום קרוליינה. בינתיים, התושבים בפלורידה ממשיכים להצטייד במוצרי מזון לצד אלו שכבר החלו להתפנות מבתיהם.

ההוריקן גבה את חייהם של 14 בני אדם עד כה, והסופה - ששומרת עדיין על רוחות במהירות של כ-290 קמ"ש - לא צפויה להיחלש בקרוב. במקביל, במהלך הלילה התחזק ההוריקן "קטיה" והוא צפוי לפגוע במזרח מקסיקו, וכך גם ההוריקן "חוזה" שצפוי לפגוע באיים באזור. איי הבתולה הוכרזו אזורי אסון.

הסופה העוצמתית אירמה עושה את דרכה לאיי טורקס וקייקוס הבריטיים, שמתכוננים להצפות בשל גובהם הנמוך - הנקודה הגבוהה ביותר בהם היא 50 מטר. בטריטוריה הבריטית מתגוררים כ-35 אלף איש, ובהמשך תתקדם הסופה לעברה של קובה.

נשיא ארצות-הברית, דונלד טראמפ, התייחס בפתח פגישתו עם אמיר כווית להתקדמות הסופה ואמר כי הרשויות האמריקאיות נערכו להגעת הסופה. "אנחנו מוכנים ככל הניתן", אמר. "הסופה מתקדמת היישר לפלורידה. אנחנו מקווים שהסופה תתפוס תפנית לכיוון מזרח, כרגע זה לא קורה".

טראמפ ציין כי זה מדובר בהוריקן העוצמתי שהתפתח באוקיינוס האטלנטי וכי הרוחות הן הכי חזקות שנראו באזור הזה. "אני יכול רק לומר שפלורידה הכי מוכנה שאפשר", אמר. "אנחנו עובדים שם מאוד קשה, יחד עם אנשים מאוד מוכשרים ואנחנו מקווים שהכול יהיה בסדר".

מושל פלורידה, ריק סקוט, הפציר בתושבי המדינה לא ליפול לשאננות בעקבות התחזית האחרונה, לפיה ההוריקן יפגע רק בקצה המזרחי של המדינה ומשם ימשיך הלאה. "כל תושבי פלורידה צריכים להיות מוכנים לאפשרות שיידרשו להתפנות - בלי קשר למקום מגוריכם", הצהיר המושל. "אנחנו לא יודעים בדיוק איפה הסופה תפגע".

"הסופה יותר רחבה מהמדינה שלנו, ויכולה להביא לנזקים משמעותיים מהחוף המזרחי של פלורידה לחופה המערבי", הוסיף המושל סקוט. "הסופה הזו הרסנית, היינו מאוד אגרסיביים בתגובה שלנו עד כה. רכוש ניתן להחליף, משפחות לא. זה רציני, אי אפשר לקחת פה סיכונים. זו לא סופה שאפשר לשבת ולחכות שתעבור".

המאמצים כעת הם להבטיח את אספקת הדלק, כדי לאפשר לתושבים להתפנות, וזאת אחרי שבתחנות דלק רבות הדלק אזל. המושל סקוט הקדיש חלק נרחב מדבריו במסיבת עיתונאים שקיים להרחיב על המאמצים לחדש את אספקת הדלק במדינה. הוא אמר כי משאיות דלק יזכו לליווי משטרתי כדי לעקוף את פקקי התנועה ולהגיע בהקדם לתחנות, והפציר במנהלי התחנות להשאיר אותן פתוחות כמה שיותר זמן, כדי לאפשר לכמה שיותר תושבים לעזוב. "אנחנו עובדים מסביב לשעון לוודא את אספקת הדלק. אמרתי לכולם שאנחנו צריכים לעבוד יחד כדי להוציא מפה את כולם כמה שיותר מהם", הוא אמר.

אחר כך פנה סקוט לתושבים שנמצאים באזורים בהם תכה הסופה בוודאות, וקרא להם להתפנות מיד. "בבקשה צאו משם עכשיו", הפציר. "לא נוכל להציל אתכם כשהסופה תתחיל. הכבישים יתמלאו במהרה ועליכם לצאת מיד".

הוא גם אמר כי תגבר את כוחות הביטחון ב-3,000 חיילים מהמשמר הלאומי, וכי החל ממחר יהיו 7,000 חיילים בפלורידה. בניסיון לזרז את פינוי התושבים גם הנחה סקוט את כבישי האגרה במדינה שלא לגבות תשלום כך שכל כלי הרכב יוכלו לנסוע בהם. עם זאת, כרגע לא ברור מתי יוחלט לעבור לאופציית החירום, להפוך את כיוון התנועה בכבישים הנוסעים דרומה כך שיפנו צפונה וישמשו גם הם לפינוי תושבים.