רוחות במהירות של 215 קמ"ש: "אירמה" מתקדמת לעבר ארה"ב

(עדכון) - ההוריקן שזרע הרס באיים הקריביים, פגע בקובה וגרם הצפות, והוא צפוי להכות בפלורידה ■ "זו תהיה הסופה הקטלנית אי-פעם במדינה", הזהיר המושל, ויותר מ-6 מיליון תושבים התבקשו לעזוב את בתיהם

הוריקן אירמה / צילום: NOAA, רויטרס
הוריקן אירמה / צילום: NOAA, רויטרס

סופת ההוריקן "אירמה" מתקרבת למדינת פלורידה בארצות-הברית אחרי שהותירה אחריה הרס רב באיים הקריביים, שם היא השתוללה בימים האחרונים כשהיא בעוצמה 5 המקסימלית. היום (שבת) היא הכתה גם בקובה, ובהמשך נחלשה לדרגה 3, אולם היא צפויה להתחזק שוב בטרם תכה מחר בחוף המזרחי של ארצות-הברית.

יותר מרבע מאוכלוסיית פלורידה - כ-6 מיליון איש - התבקשו לעזוב את בתיהם לקראת הפגיעה של "אירמה", שנעה במהירות של כ-210 קמ"ש וגרמה את מותם של יותר מ-20 בני אדם באיים הקריביים. מושל פלורידה ריק סקוט אמר היום כי הסופה "בדרך להיות הקטסטרופלית ביותר" שפגעה אי-פעם במדינה.

במחוז קמגוויי, שבמרכז קובה, קווי חשמל נותקו וקווי התקשורת שובשו בעיירות שבאזורים מרוחקים. הרשויות במדינת האי דיווחו על "נזק משמעותי", אולם לא פירטו ולא ברור אם יש נפגעים. כ-50 אלף תיירים נמלטו ביממה האחרונה מקובה, ואתרי הנופש בחוף הצפוני של המדינה נותרו ריקים.

במקביל להוריקן "אירמה", שתי סופות חזקות נוספות מתחוללות באזור. הוריקן "חוזה", שעוצמתו היא 4, מתקדם בנתיב של "אירמה" וכבר פגע באיים שנפגעו קשות ממנו. הוריקן "קטיה" כבר היכה בחופי מקסיקו, ולפחות שני בני אדם נהרגו. הסופה צפויה להיחלש בשעות הקרובות.

אתמול אמר מושל פלורידה כי "הזמן לעזוב אוזל", והפציר בתושבים לצאת מיד מבתיהם. הרשויות מנסות לשכנע את התושבים "הסרבנים" באזור המיועד להצפות שלא לנסות להישאר בבתיהם ולהסתתר מפני הסופה, אלא לצאת לדרך צפונה כמה שיותר מהר. טום בוסרט, יועצו של הנשיא דונלד טראמפ , אמר כי התושבים צריכים להיערך להסתדר בכוחות עצמם במשך 72 שעות עד שהרשויות יוכלו לסייע.

בנאום השבוע לאומה, שהוקדש ברובו לסופה, אמר אתמול טראמפ: "אני מבקש מכל מי שבנתיב הסופה להיות ערני ולהישמע לכל ההמלצות מהרשויות וגורמי אכיפת החוק. דבר אינו חשוב מאשר בטיחות עמנו. אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי לסייע בהכנות לאסון, ובבוא העת אנו נשתקם, נחלים וניבנה מחדש יחד, כאמריקאים. סופת ההוריקן אירמה היא בממדים אגדיים, ייתכן שגדולה יותר מכל מה שראינו אי-פעם".

הפינוי הגדול בהיסטוריה של המחוז

בתמונות מן האוויר מתועדים פקקים עצומים בכבישים המובילים צפונה, במה שכבר הוגדר כפינוי הגדול בהיסטוריה של מחוז מיאמי-דייד. בווסט פאלם ביץ' עוברים רכבי משטרה מבית לבית וקוראים בכריזה לתושבים לצאת מביתם. במקביל, תועדו אלפי בני אדם בהומסטד הממתינים בתורים ארוכים להיכנס למקלט מאורגן. אתגר משמעותי נוסף אשר הניצב בפני הרשויות בפלורידה הוא המלאי המוגבל של הדלק בתחנות ברחבי המדינה, והקושי לחדש את האספקה.

הצי האמריקאי הודיע אתמול על העברת נושאת המטוסים אברהם לינקולן למצב כוננות כדי לספק סיוע הומניטרי לנפגעי הסופה, במידת הצורך. יחד עם כלי שיט נוספים, ובהם ספינות תקיפה ואוניית סער אמפיבית, תהיה ערוכה הלינקולן לספק שירותי הצלת חיים וסיוע רפואי לתושבי פלורידה.