העתיד של עתלית: תכנית חדשה תהפוך אותה מפרבר לעיירה

תוכנית מתאר חדש לעתלית לא מתעלמת מהסביבה (הר ממזרח וים ממערב), אולם מבקשת לספק לה מקורות הכנסה ולהכפיל את מספר התושבים

רכס הכורכר / צילום: אירית צרף נתניהו
רכס הכורכר / צילום: אירית צרף נתניהו

ספק אם רבים יודעים שהיישוב עתלית מדרום לעיר חיפה, שהשטח המוניציפלי שלו הוא כ-10,000 דונם (לשם השוואה, שטח השיפוט של גבעתיים הוא 3,200 דונם, ושל קרית אונו 4,540 דונם), איננו רשות עצמאית, ומאז שנת 2003 הוא מתפקד כבן חסות של המועצה האזורית חוף הכרמל.

כך או כך, בימים אלה הופקדה ליישוב תוכנית מתאר שתהפוך אותו מפרבר לעיירה, תסמן ותשמר ערכי הטבע, הנוף והמורשת, ותחבר אותם עם השכונות, וגם תספק לו סוף סוף מקורות תעסוקה והכנסה שיסייעו לו לתבוע מחדש את עצמאותו.

עתלית הוקמה כמושבת ברון בסוף המאה ה-19 ותושביה התקיימו מחקלאות, בסיוע ערביי הכפרים השכנים עתל ועין חוד. בשנות ה-50 הוקמה במקום מעברה לעולים מצפון אפריקה ומעיראק, ואחר כך שיכונים. למרות המיקום האטרקטיבי על הים, מצב היישוב שפעל כמועצה מקומית התדרדר והלך, בעיקר בגלל הזדקנות האוכלוסיה, היעדר מקורות תעסוקה וניהול כושל.

תוכנית המתאר החדשה ליישוב היא יוזמה של המועצה האזורית חוף הכרמל ושל מינהל התכנון. העורכים שלה הם האדריכלים קלאודיו מילול, אירית צרף-נתניהו וצביקה קורן. המטרות העיקריות של התוכנית, כך לפי מסמכי התוכנית שהופקדה, הן פיתוח היישוב תוך שמירה על ערכי הנוף והמורשת, תכנון שיאפשר את הגדלת מספר התושבים מ-7,000 ל-13 אלף ב-2030 ופיתוח מקורות תעסוקה.

כרמל סלע, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, שנולד וחי ביישוב גבע כרמל, מפתיע בעוצמת הלוקל-פטריוטיות שלו: "פה היתה המהפכה החקלאית, שבה האדם הפך מצייד למבוית, לפני 9,000 שנים, ולמה? מה יש פה שאין במקומות אחרים בעולם?

"זה ההר היחידי בארץ ישראל שקרוב לים. יש פה שטח חקלאי בן ארבעה ק"מ, מרזבה בין הר לים. פה נפגשו ההומוספיאנס והאדם הניאנדרטלי, פה יש כפר ניאוליתי, חקלאי, מתחת לפני הים. לפה באו הצלבנים. יש פה מיקרו אקלים מאוד מיוחד".

- עתלית היא פרבר של חיפה או יישוב חקלאי?

"עתלית זה היישוב העירוני הכפרי הכי משמעותי במדינת ישראל. זה לא מושב, זה לא קיבוץ, זה כמו עיר. כל הבתים הם צמודי קרקע, השטח פרוס מאוד. נכון שהיישובים התפתחו ויש לא מעט אוכלוסיה שלא מתעסקת בחקלאות. מספר החקלאים ירד, אבל החקלאות לא ירדה. אנחנו בתור פרבר של חיפה, מחזיקים את כל שטחי החקלאות בצורה הכי אינטנסיבית שיש".

לא לעלות מעל גובה הכרמל

תוכנית המתאר החדשה של עתלית קובעת ומנסחת מאפייני תכנון ובינוי שנועדו "לאחות" את "הרקמות המפוצלות", כלומר, את מבטי הנוף, ערכי הטבע, שרידי הארכיאולוגיה והמורשת ושכונות המגורים.

עקרונות התכנון הכלליים הם בנייה נמוכה ברצועה המערבית, המקבילה לרכס הכורכר; ברצועה המרכזית, עיבוי ובינוי בגובה שלא עולה על 2/3 מגובה רכס הר הכרמל במזרח; ובינוי רב אך מתון בצפיפותו ובגובה שלו ברצועה המזרחית, שפוגשת את כביש החוף.

ההישג הגדול של תוכנית המתאר החדשה הוא הקישור שהיא מייצרת בין כל חלקי היישוב מדרום לצפון באמצעות טיפול בממשק בתי היישוב עם בריכות המלח ועם רכס הכורכר המערבי, או מה שמכונה ע"י האדריכלים "החזית הפתוחה".

אירית צרף-נתניהו מספרת ש"אחת ההחלטות שקיבלנו היתה לייצר חזית חדשה שהיא איזה שהוא פיצוי לחוף הים שנגזל בגלל בסיס השייטת. נאבקנו בתוכנית הרכס של מנהל התכנון והראינו דרך טובה יותר של פיזור הבנייה לאורך קו הרכס, שלאורכו עובר גם שביל הרכס, יצרנו את המרכז החדש (באתר 'כרמל כימיקלים'), ואת טיילת הבריכות שמחברת את היישוב עם קיבוץ נווה ים וחוף הים.

"התפיסה שלנו היתה ליצור מרחב ביוספרי (אזור שבו חיים אנשים כחלק בלתי נפרד מהמערכת האקולוגית שסביבם).

"אפשר היה להעביר את כל נכסי הטבע והמורשת לאיזה רשות, כמו קק"ל, או רשות הטבע והגנים, אבל אנחנו הרגשנו שבמרחב כזה התושבים צריכים לקחת אחריות ולדעת לפתח אותם במשנה זהירות. אין כאן אזורים מגודרים או אתרי מורשת. בתוכנית בנינו מערכת שמרשתת את הדברים ביחד. אנשים חיים במרחב הזה ונהנים ממנו וגם אמורים לשמור עליו, ולא להרוס אותו ולא לבנות עליו".

46 אלף מ"ר לתעסוקה

לאסף וחנר, מהנדס המועצה האזורית חוף הכרמל, חשוב להדגיש שתוכנית המתאר אמורה לספק שטחים מניבים שיבטיחו את האוטונומיות של היישוב: בין שדרת הוושינגטוניות ותחנת הדלק פז, צמוד למחלף עתלית, מתוכנן "אזור התעסוקה הצפוני", הכולל 7,400 מ"ר מסחר, 67,500 מ"ר תעסוקה ו-11,000 מ"ר תיירות. באתר מחנה המעפילים, שהוא אתר לאומי, אמור להיות מבנה חינוכי, קמפינג ומבנה תיירות עם 200 מיטות.

באזור המע"ר (אתר "כרמל כימיקלים"), הכולל את תחנת הרכבת, אמורים לקום 37,650 מ"ר שטחי מסחר, 46 אלף מ"ר לתעסוקה ו-10,000 מ"ר לאחסון תיירות (200 חדרים).

אלי טל, מזכיר היישוב עתלית, אומר שבעיניו, ההישג הגדול של התוכנית יהיה אם היא תהפוך את היישוב לעצמאי: "חלק מהתושבים היו רוצים לשמור על האופי הכפרי והקטן. עתלית הולכת להכפיל את עצמה ובתוך שנים ספורות תגיע ליותר מ-15 אלף תושבים. היא לא תוכל להיות חלק מהמועצה האזורית חוף הכרמל בין אם היא תרצה או לא תרצה, מפני שמדובר באופי שונה לחלוטין של התנהלות. כאן יש פתאום יישוב גדול שלא יכול להיות שימומן על ידי המועצה וגם לא יכול להיות שמישהו יחליט בעבורו".