"אידיוט", צרח טראמפ על שר המשפטים, בנוכחות בכירי ממשל

נשיא ארה"ב גידף בפומבי את ג'ף סשנס לאחר שנודע לו כי משרד המשפטים מינה תובע מיוחד לחקירת הקשרים בין טראמפ לרוסיה ■ טראמפ דרש מסשנס להתפטר, אך לאחר שקיבל את מכתב ההתפטרות – השאיר אותו בתפקיד ■ סשנס: "הרגע המשפיל בחיי"

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

באירוע דרמטי, שממחיש את חרדתו הגדולה של דונלד טראמפ מחשיפת קשריו עם רוסיה, איבד נשיא ארה"ב את עשתונותיו וכינה בפומבי את שר המשפטים בקבינט שלו "אידיוט" , לאחר שנודע לו שמשרד המשפטים מינה חוקר מיוחד לחקירת הקשרים האלה.

ההתלקחות אירעה במהלך ישיבה של בכירים בממשל בלשכה הסגלגלה בבית הלבן, ב-17 במאי. כששמע טראמפ על מינוי החוקר המיוחד - רוברט מולר - הוא החל להטיח עלבונות בשר המשפטים, ג'ף סשנס, שהיה בחדר, יחד סגן הנשיא, מייק פנס, ובכירים אחרים בממשל, אתה "אידיוט", אמר לו טראמפ. הוא האשים אותו ב"חוסר נאמנות" והכריז שהחלטתו למנות את סשנס כשר המשפטים הייתה אחת מההחלטות הגרועות בחייו. אתה צריך להתפטר, הוא הודיע לסשנס.

שר המשפטים החוויר ונתקף בסערת רגשות (כנראה רמז לכך שהוא פרץ בבכי). הוא השיב לנשיא שיתפטר ויצא מהלשכה הסגלגלה. אך, בסופו של דבר, טראמפ השאיר אותו על כנו לאחר שיועציו הסבירו לו שפיטורי בכיר נוסף באותה תקופה סוערת רק יזיקו לנשיא מבחינה פוליטית ויזרעו"כאוס" בממשלו.

התיאור הזה מתפרסם היום (ו') ב"ניו-יורק טיימס". הוא מיוחס לשבעה "פקידי ממשל בעבר ובהווה ואחרים שקיבלו דיווחים על המקרה", וממחיש שהבית הלבן בתקופת הנשיא הנוכחי הוא סירה דולפת שאי אפשר לסתום את חוריה, למרות שאחת מהמשימות העיקריות של ראש מטה הנשיאות, ג'ון קלי, היא להדביר את נגע ההדלפות.

הנשיא טוען זה מכבר, כי מינוי מולר לחוקר מיוחד נובע מהעובדה שסשנס החליט להדיר עצמו מכל מה שנוגע בחקירת קשרי טראמפ עם הרוסים. סשנס קיבל החלטה זו לאחר שהתברר, כי הוא עצמו ניהל קשרים עם רוסים כאשר כיהן בתפקיד מרכזי במטה הבחירות של טראמפ, ו"שכח" לדווח על כך למחוקקים בשימוע בסנט על מינויו לשר המשפטים.

טראמפ מאמין שהתנתקותו של סשנס מהחקירה גרמה לכך שממשלו איבד למעשה כל שליטה על התנהלות החקירה הזו. במקום שסשנס יהיה העיניים של טראמפ וימלא הוראות מהממשל כיצד להשפיע על החקירה, נותר הנשיא מנותק לגמרי מהמתרחש בה. הוא לא עשה סוד ממורת רוחו המתמשכת. על פי דיווחים בתקשורת, הוא זעם על כך במשך חודשים. בראיון ל"ניו-יורק טיימס" ב-19 ביולי, יותר מחודשיים לאחר שסשנס הדיר את עצמו מכל מה שנוגע לחקירת הקשר הרוסי, אמר טראמפ כי החלטת סשנס "הייתה מאוד לא הוגנת לנשיא".

לימים יאמר סשנס למקורביו, כי מה שאירע לו בלשכה הסגלגלה באותה ישיבה במאי היה "הרגע המשפיל ביותר בחיי". בכל זאת, למרות ההשפלה הפומבית, הוא החליט להמשיך לכהן כשר המשפטים לאחר שטראמפ נמנע מלקבל את התפטרותו. לדברי מקורביו, הוא רואה בכהונתו "הזדמנות של פעם בחיים" להיות גורם האכיפה הראשון במעלה באמריקה, תפקיד שמאפשר לו להקשיח את תקנות ההגירה, נושא שקרוב מאוד ללבו.

האירוניה היא, שסשנס, שטראמפ האשימו ב"חוסר נאמנות", היה אחד מהפוליטיקאים המסורים והנאמנים ביותר לטראמפ, כמעט מהיום הראשון שבו הוא החליט להתמודד על הנשיאות. סשנס היה אחד מהסנטורים הראשונים - והבודדים - שהצטרפו לקמפיין של טראמפ וליווה אותו לעשרות עצרות.

התפרצותו של טראמפ מחזקת חששות שמזגו התזזיתי וחוסר יכולתו לשלוט בעצמו עלולים לפגוע באיכות החלטותיו הנשיאותיות.