רבנים לא אורתודוכסים החרימו את טראמפ; הוא החרים אותם

בשיחת הוועידה הטלפונית המסורתית עם רבנים לקראת ראש השנה, דיבר טראמפ רק עם רבנים אורתודוכסים ■ טראמפ: מקווה שחתני קושנר ישיג התקדמות עד סוף השנה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

רבנים לא אורתודוכסים - קונסרבטיבים, רפורמים ורבני תנועת היהדות המתחדשת (Reconstructionist) - גינו את התבטאויותיו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, באוגוסט, שבהן הוא האשים את "שני הצדדים" בהתפרעויות שחוללו ניאו-נאצים בשארלוטסוויל, וירג'יניה.

זמן קצר לאחר המהומות בעיר - שבמהלכן נחשד ניאו-נאצי ברצח צעירה בפיגוע דריסה - הודיעו רבנים אלה שיחרימו את שיחת הוועידה הטלפונית המסורתית שמקיים הנשיא עם רבנים לקראת ראש השנה (נוהג שיזם הנשיא הקודם, ברק אובמה). כגמול, החליט הבית הלבן למחוק מרשימת המוזמנים רבנים רפורמים ומתנועת היהדות המתחדשת. ראשת התנועה הקונסרבטיבית, הרבה ג'ולי שונפלד - הוזמנה להשתתף, אך היא החליטה להחרים את השיחה.

וכך, בשיחה לקראת ראש השנה שנערכה הערב (ליל שבת), השתתפו רק טראמפ, חתנו ג'ארד קושנר (שהציג את הנשיא) ורבנים אורתודוכסים. השיחה נמשכה 10 דקות, ובניגוד למה שהיה מקובל בשיחות קודמות, לא איפשר הבית הלבן לנוכחים להציג שאלות לטראמפ, אולי מחשש שמישהו יעלה את תגובת הנשיא להתפרעויות בשארלוטסוויל.

השיחה הייתה אמורה להיות אוף דה רקורד ופקידי הבית הלבן ביקשו מהרבנים האורתודוכסים לא למסור עליה מידע לעיתונאים. בכל זאת, מעט מידע דלף לתקשורת. לדברי משתתפים, לא התייחס טראמפ ישירות למהומות הניאו-נאציות בשארלוטסוויל והוא לא הזכיר את הקריאות האנטישמיות שהשמיעו הניאו-נאצים במהלך ההפגנות שלהם, לרבות "היהודים לא יחליפו אותנו", ו"הייל טראמפ". אך כמה מהמשתתפים אמרו שהם שואבים עידוד מהעובדה שטראמפ גינה אנטישמיות ודעות גזעניות בכל צורותיהן. הם ראו בכך ביקורת עקיפה על ההתפרעויות בשארלוטסוויל.

24 שעות קודם לכן, חתם טראמפ על הצעת חוק שהתקבלה פה אחד בני בתי הקונגרס. היא מגנה את התפרצויות האלימות של הניאו-נאצים, חברי קו-קלאקס-קלן וגזענים אחרים בשארלוטסוויל וקוראת לנשיא להרים קולו נגד ארגוני משטמה גזעניים. הצעת החוק נמנעת במודגש מגינוי אנטיפה (כינוי מקוצר של אנטי-פשיסטים, ארגון גג של קבוצות שנאבקות נגד תחיית הנאציזם בארה"ב), בעוד שטראמפ יצא בגלוי נגד ה"אלימות" של השמאל הקיצוני (alt-left), רמז עבה לאנטיפה, והשווה אותה לאלימות הניאו-נאצים.

אך למרות זאת, חזר אתמול טראמפ שוב על טענתו, כי "שני הצדדים" נושאים באחריות להתפרעויות בשארלוטסוויל, הצהרה שאינה עולה בקנה אחד עם הצעת החוק שהוא חתם עליה. הוא דיבר עם כתבים במטוסו בטיסה לוושינגטון, לאחר שסקר את נזקי הסופה בפלורידה.

בשיחתו עם הרבנים האורתודוכסיים, איחל טראמפ שנה טובה והביע תקווה שקושנר, יחד עם שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, יצליחו לרשום התקדמות עד סוף השנה לקראת השגת הסכם ישראל לפלסטינים.