ממשל טראמפ: היועץ לביטחון לאומי צרח על ישראלים? - שקר

דובר המועצה לביטחון לאומי ל"גלובס": מדובר במסע של הימין להכפיש את היועץ, גנרל ה.ר. מקמאסטר ■ גם דובר שגרירות ישראל בארה"ב מכחיש ומוסיף: "ישראל מעריכה מאמצי מקמאסטר לחזק את יחסי ישראל-ארה"ב ■ מקור הידיעה - אתר ימני קטן

 הבית הלבן / צילום: רויטרס
הבית הלבן / צילום: רויטרס

ממשל טראמפ ושגרירות ישראל בוושינגטון יצאו בפומבי נגד מאמצים של גורמים בימין הקיצוני בארה"ב להציג את היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, גנרל ה.ר. מקמאסטר, כדמות עוינת לישראל בממשל האמריקאי. שתיים מהטענות העיקריות בקמפיין נגד מקמאסטר הן שהיועץ צרח על נציגים רשמיים של ישראל בפגישה באוגוסט ושהוא הביא עמו לאותה פגישה פקיד ממשל שמתואר כתומך בחיזבאללה, מוסטפה ג'וואד עלי שמו, למרות התנגדות הישראלים.

דובר במועצה לביטחון לאומי, מייקל אנטון, אמר אמש ל"גלובס" כי מדובר במידע כוזב לחלוטין. "לא היה ולא נברא", הוא אמר. פקיד הממשל שנטען עליו שהוא תומך בחיזבאללה, שכביכול נכח בפגישה, כלל לא היה בה ו"יש בידי תצלומים שיכולים להוכיח זאת". יתר על כן, "דיברתי עם ארבעה פקידי ממשל שהיו באותה פגישה וכולם הכחישו שמקמאסטר הרים קולו על הישראלים".

מדוע אפוא מקור השמועות? - שאלתי את הדובר.

"אינני יכול לדבר בשמם של מפיצי השמועות, אך מתנהל קמפיין עקבי של הימין נגד גנרל מקמאסטר, ואת הטענות על התנהלותו כלפי ישראל יש לראות בהקשר זה", אמר אנטון. הוא ציין, שהמקור הראשוני של הטענות הוא דיווח באתר PJ Media, שאחר-כך הועתק באתרים ימניים אחרים. לדבריו, "מסרתי לאתר הכחשה, אך העורכים שם סרבו לפרסמה מסיבות ששמורות עימן".

דובר שגרירות ישראל בוושינגטון, איתי ברדב, מסר ל"גלובס" את התגובה הבאה: "הטענות בדיווח שנוגעות בישראל כוזבות לחלוטין. ישראל מעולם לא ביקשה ממוסטפה עלי לא להשתתף בפגישה על חיזבאללה, סוריה או כל נושא אחר. ישראל אינה מודעת לכך שבממשל טראמפ עובד פקיד שאינו רואה בחיזבאללה ארגון טרור. גנרל מקמאסטר לא צרח על פקידים ישראליים. ישראל מעריכה את מאמציו של גנרל מקמאסטר לחזק את היחסים בין ישראל לארה"ב והיא מצפה להוסיף לפעול בשיתוף-פעולה הדוק עם ממשל טראמפ כדי לסכל את האיומים שנשקפים מאיראן ומעושה דברה בתחום הטרור, חיזבאללה".

על פי הדיווח ב-PJ Media, הפגישה בין הנציגים הישראליים לבין מקמאסטר ועמיתיו במועצה לביטחון לאומי התקיימה ב-27 באוגוסט ונועדה לדון באיום הנוכחי שנשקף לישראל מחיזבאללה. מקמאסטר הביא לפגישה את עלי, מנהל בכיר ללוחמה בטרור במועצה. "מקור בכיר בממשל" אמר ל-PJ , כי עלי - שמונה לתפקידו ע"י מקמאסטר - "מתנגד להכללת חיזבאללה ברשימה הרשמית האמריקאית של ארגוני טרור". האתר מונה בין המקורות שמסרו לו מידע גם "מקור ממשלתי ישראלי".

המשלחת הישראלית דרשה שמוסטפה עלי יעזוב את החדר, אם כי לכל חברי המשלחת היה ברור שעלי ילמד מאוחר יותר כל מה שנדון בפגישה, נאמר בדיווח של PJ. האתר מצטט ניחוש של כמה ממקורותיו, שלפיו הישראלים העלו את הדרישה לסילוק עלי כדי שהיא תשמש מסר שיגיע לאוזניו של טראמפ עצמו. ומהו המסר? שהתנהלותו של מקמאסטר מהווה חתירה תחת יסודות המדיניות המזרח-תיכונית של טראמפ. אף לא אחד ממקורות האתר היה יכול לדווח שהמסר המקווה אכן הגיע לאזני טראמפ.

בכך לא התפוגגה המתיחות בין מקמאסטר לבין הנציגים הישראליים, טוען PJ. לדבריו, היועץ לביטחון לאומי דחה במפורש את החששות הספציפיים מחיזבאללה שהביעו הנציגים הישראליים. הנציגים הביעו דאגה מיוחדת מהאפשרות שאזור הביטחון שנקבע עתה בדרום סוריה ייהפך מיד לאזור ביטחון שבו יוכלו אנשי חיזבאללה לפעול בין מפריע. איראן מביעה תמיכה נלהבת בכינון אזור הביטחון. על פי הדיווח באתר, מקמאסטר "נפנף" את הטיעון הזה ובמהלך הפגישה הוא צרח על הישראלים.

כתב "גלובס" מציין, כי בתקשורת הישראלית פורסמו דיווחים מירושלים על מחלוקת בין ישראל לארה"ב בסוגיית אזור הביטחון בסוריה. כך, למשל, ב"הארץ" מ-17 ביולי נאמר: "המחלוקת בין ישראל לממשל האמריקאי על הסכם הקמתו של אזור ביטחון בדרום סוריה, נשענת על שתי טענות: שארה"ב ורוסיה לא התחשבו באינטרסים הביטחוניים של ישראל וכי ההסכם מקבע את מעמדה של איראן בסוריה. מכאן, על פי נתניהו, ההסכם הזה רע לישראל ויש לבטלו".

אך ממשל טראמפ מכחיש זאת. בנוסף לראיון שנתן ל"גלובס", אמר אנטון, מהמועצה לביטחון לאומי, לאתר "וושינגטון פרי ביקון", כי לא זו בלבד שמקמאסטר אינו מתעלם מדאגות ישראל, אלא שהוא הורה לצוות המועצה לביטחון לאומי לבדוק את הדרכים שבהן יכולה ארה"ב לנקוט עמדה תוקפנית יותר כלפי חיזבאללה. לדבריו, המאמץ להדוף את חיזבאללה הוא "רכיב מרכזי באסטרטגיה שלנו כלפי איראן". הוא הדגיש, כי האסטרטגיה הזו מכוונת למנוע מאיראן ושלוחיה, ארגוני הטרור כחיזבאללה, להחזיק בבסיסי קבע בסוריה, שבהם הם יהוו איום על גבולות ישראל.

"פרי ביקון" מציין, כי רשימה רשמית של פקידי הממשל שהשתתפו בפגישה עם הישראלים, ובהם ראש CIA, מייק פומפיאו, וג'ייסון גרינבלאט, הממונה על ניהול משאים ומתנים בינלאומיים, לרבות המו"מ הפוטנציאלי בין ישראל לפלסטינים, אינה כוללת את השם מוסטפה ג'וואד עלי.

מה, אם כן, מסתתר מאחורי הקמפיין נגד היועץ לביטחון לאומי? קרוב לוודאי שהוא נובע מהמאבק לחיים ולמוות שהתנהל בין מקמאסטר לבין סטיב בנון, שהיה "היועץ האסטרטגי הראשי" בבית הלבן עד שפוטר, בחודש שעבר. בנון ייצג - ומייצג - את הימין הקיצוני והוא רואה את עצמו כשופר ומגן של התומכים השרופים של טראמפ וכמנתץ הממסד.

מקמאסטר נחשב כקול ממתן, שפוי, שנקרא להשכין סדר במועצה לביטחון לאומי, כפי שג'ון קלי, ראש מטה הבית הלבן, נקרא לעשות סדר בכאוס הראשוני בממשל טראמפ. בנון לא שכח ולא סלח. עתה, לאחר שחזר לשמש כמו"ל של ברייטבארט, אתר של הימין הקיצוני, הוא מוסיף לנהל את מלחמותיו נגד הממסד, ובעיניו - מקמאסטר הוא חלק בלתי נפרד מהממסד הזה.

החטא הגדול ביותר של מקמאסטר, בעיני הימין הקיצוני, הוא פיטוריהם של שלושה חברים בצוות המועצה לביטחון לאומי: עזרא כהן ווטניק, שהיה מנהל בכיר לתוכניות מודיעיניות במועצה; ריץ' היגינס, שהיה מנהל התכנון האסטרטגי במועצה; ודרק הארווי, מנהל בכיר למזה"ת. שלושתם היו נאמני מייקל פלין, שפוטר ממשרת היועץ לביטחון לאומי אחרי כמה שבועות כהונה לאחר שנתפס בשקרים לבכירי הממשל. הכותרת בברייטבארט מעל הידיעה על הפיטורים הייתה: "טיהור במועצה לביטחון לאומי: מקמאסטר מגלה עוינות עמוקה לישראל ולטראמפ".

קרולין גליק, בעלת טור ימני ב"ג'רוזלם פוסט", כתבה שכל שלושת המפוטרים היו פרו-ישראליים והתנגדו להסכם הגרעיני עם איראן. היא האשימה את מקמאסטר במאמץ למנוע ביקור של טראמפ בישראל במאי ולחתור תחת מדיניות החוץ של טראמפ בכלל. "אם מקמאסטר לא יפוטר אחרי כל מה שעשה וכל מה שהוא יעשה, כולנו נצטרך לבחון מחדש את מדיניות החוץ של טראמפ", היא כתבה.

עוצמת ההתקפות על מקמאסטר גברה כל כך עד שטראמפ בעצמו נאלץ להתייצב לימין היועץ לביטחון לאומי. בציוץ ב4 באוגוסט הוא כתב: "גנרל מקמאסטר ואנוכי פועלים היטב יחדיו. הוא אדם טוב ופרו-ישראלי מאוד. אני אסיר תודה על העבודה שהוא מוסיף לעשות למען ארצנו". (סוף)