מחירי הדבש לא יוזלו לקראת ראש השנה; "זה לעג לרש"

בכל הדוגמאות שנסקרו לא נמצאו ממצאים המעידים על זיוף דבש או מוצר שאיננו הפרשת דבורים כמו תערובת סוכרים בטעם דבש ■ ובאשר למחיר: "היינו יכולים למכור דבש ב-15-20 שקל לק"ג ולא ב-40 שקל לק"ג"

ראש השנה תפוח בדבש תפוחים / צלם: פוטוס טו גו
ראש השנה תפוח בדבש תפוחים / צלם: פוטוס טו גו

גם השנה לקראת ראש השנה, ערך שירות המזון במשרד הבריאות, בשיתוף עם מועצת הדבש, בדיקות מדגמיות של מוצרי הדבש הנמכרים בחנויות. הבשורה היא שבכל הדוגמאות שנסקרו לא נמצאו ממצאים המעידים על זיוף דבש או מוצר שאיננו הפרשת דבורים (למשל, תערובת סוכרים בטעם דבש) - כך עלה מ-35 דוגמאות דבש שנדגמו מדרכי השיווק ברחבי הארץ.

הדוגמאות נבדקו במעבדה לכימיה, בריאות וסביבה במכון התקנים הישראלי ובמעבדת INTERTEK בגרמניה, ונבחנו בהן פרמטרים צרכניים של איכות ושל אותנטיות (מקוריות).

בשתיים מהדוגמאות נמצאו חריגות מהתקן הישראלי לדבש (ת"י 373) בשתי המעבדות: במוצר "דבש פרחי בר, טבעי טהור, מכוורת ניר גלים, משקל: 1 ק"ג", תאריך אחרון לשיווק 11/12/2019, נמצאו חריגות מהתקן בפרמטרים של איכות: רמות HMF והאנזים דיאסטאז. במוצר אחר, "דבש Honey, Fogel's, תכולה: כ-20 גרם", נמצאו חריגות מהתקן המותר בפרמטרים של איכות: חריגה בריכוז הסוכרוז (סוכר) וחריגה ברמת האנזים דיאסטאז.

ומה בשורת המחיר? ענף הדבש מגלגל כ-150 מיליון שקל בשנה, כשבראש השנה נצרכת 40% מהצריכה השנתית. לפי נתוני דן אנד ברדסטריט, נכון לשנת 2017 מחיר הדבש (לצרכן) ברשתות ברוב ימות השנה עומד על כ-40 שקל לק"ג, פי שניים ממחיר הדבש ליצרן (המרווח נחלק בין המשווקים לרשתות השיווק). עם זאת, לקראת ראש השנה, המחיר הממוצע יורד הודות למבצעים. 

פערי מחיר של עשרות אחוזים

לפי נתוני הלמ"ס, מחיר הדבש לצרכן (בחישוב שנתי) עלה בשנת 2016 בכ-2.3%, בשינוי מגמה מהשנה הקודמת (בשנת 2015 ירד מחיר הדבש לצרכן בכ-3%). 

בבדיקת מחירים שפרסמה לאחרונה המועצה לצרכנות התגלו פערים של עשרות אחוזים במחירי הדבש ברשתות השונות, בין היתר כפועל יוצא של מבצעים נקודתיים, כך שבכל מקרה מומלץ לבדוק מחירים מראש.

לפי הערכת D&B לנתחי שוק בשוק המבורקד (המהווה כ-80% מהשוק הכללי), יד מרדכי מקבוצת שטראוס מחזיקה בכ-55% מהשוק המבורקד; אחריה מכוורת עמק חפר עם כ-20% (כולל מכירות המותג הפרטי של שופרסל המיוצר על-ידה); ומכוורת עין-חרוד עם כ-5%-10% מהשוק המבורקד. יתר השוק, כ-15% באופן מצרפי, מיוחס למשווקים הקטנים ולמכוורות בוטיק, בהם "דבש שלנו", "משק לין", "מכוורת גליל" (קיבוץ שמיר), "ברקו" (למגזר החרדי) ועוד. 

"לעג לרש"

נזכיר כי ב-6 בספטמבר, כשבועיים לפני ערב ראש השנה, חתם שר האוצר משה כחלון על צו ליבוא 560 טון דבש מכל העולם בפטור ממכס - cמועד שבו מדפי הדבש בחנויות כבר עמוסים בסחורה שיובאה מבעוד מועד לקראת החג.

"זה לעג לרש", אמר ל"גלובס" בשעתו אייל רביד, בעלי הרשת ויקטורי. "את הדבש הרי קנינו מזמן, וגם באוצר מודעים לזה. אם היו באמת רוצים שהצרכנים יקנו דבש במחיר זול יותר, היו יוצאים עם ההכרזה הזו חודשיים לפני החג ולא שבועיים לפני, ואז היינו מוכרים דבש ב-15-20 שקל לק"ג ולא ב-40 שקל לק"ג כפי שנמכור היום, וזה נכון לי ולכל המתחרים שלי וגם ליבואנים שכבר נערכו מזמן עם כמויות לחג. המס המגן עומד על 18.5 שקל לק"ג, ואנחנו קונים בחו"ל דבש ב-13 שקל לק"ג - אבל בתזמון הזה מדובר בהכרזה שאין מאחוריה כוונה אמיתית להוריד את המחירים, לפחות לא קונקרטית לחג הזה".