"יש הכרה שבתים חכמים לקשישים זה העתיד"

חברת אסנס כבשה רבע משוק האזעקות האלחוטיות באירופה, וכעת היא מתרחבת לתחום הרפואי: "רק 10% מהמבוגרים בני 65 ומעלה משתמשים בלחצן מצוקה"

אסנס, חברת תעשייה ותיקה בתחום המיגון הביתי, מתרחבת בשנים האחרונות לתחום הבית החכם ולתחום הרפואי. אסנס היא אחת מ-50 היצואניות הגדולות בישראל, היא פועלת כבר 24 שנים, מעסיקה כ-750 עובדים ומכרה עד היום 20 מיליון מערכות שרובן יוצרו במפעלי החברה ליד אופקים.

הצלחתה של החברה הגיעה כאמור מתחום מערכות חישה והתראה לתחום ביטחון הפנים (כלומר מערכות מיגון ואזעקה), לתחום הבית החכם וגם לתחום הרפואי. בשנים הקרובות, מקווה אסנס להתרחב בשוק הרפואי, בעיקר בתחום של בתים בטוחים עבור בני הגיל השלישי, אשר מאפשרים להמשיך לגור בבית במשך שנים ארוכות ולעכב את הכניסה לדיור מוגן.

"אנחנו מהווים היום רבע משוק מערכות האזעקה האלחוטיות באירופה, דרך לקוח גדול שלנו בספרד שמשווק לרוב אירופה, וזה החלק הגדול של הפעילות שלנו היום", אומר יוסי גרף, ראש תחום האסטרטגיה והפיתוח העסקי בחברה. "אנחנו משרתים מעל 2 מיליון בתי אב וחנויות באירופה. אנחנו נותנים את כל הפתרון של חישה, אנליטיקה ותמיכה 24 שעות, אבל לא את המוקד. הלקוחות שלנו הן חברות המוקד, בין אם אלה מוקדים של ביטחון ובין אם בתחום הרפואי". החברה פעילה מאוד בישראל, אך גם בארה"ב, יפן, אוסטרליה, צ'ילה, רוסיה ומדינות רבות נוספות.

אסנס התרחבה מתחום המיגון לתחום הבית החכם והבריאות. "בתחום הבית החכם, אנחנו מנהלים את הבית בהקשר של אנרגיה - תאורה חכמה", אומר גרף, "התחלנו בתחום הזה ב-2003 בשיתוף פעולה גדול עם נוקיה בזמנו. לנוקיה קרה מה שקרה אבל אנחנו נשארנו בתחום, והמוצר נמכר היום באירופה ומאפשר פעולות כמו לפתוח את הדלת מרחוק אם הגיע טכנאי ולסגור אזורים אחרים בבית כשנכנס אורח, לכבות ולהדליק אורות מרחוק, לראות את הילדים בבית מרחוק דרך מצלמה. אנחנו מאפשרים חיבור עם מכשירים שונים באמצעות מערכות תוכנה לניהול הבית כמו אלקסה, נסט ואפל ווטש. היה חשוב לנו לאפשר חיבור למכשירים רבים ומערכות רבות, אם כי המערכת שלנו עובדת בתקשורת RF, שמותאמת ספציפית לתחום הביטחון והיא מאוד מוגנת".

לחצני המצוקה שוכבים במגירה

הבייבי של החברה, אומר גרף, הוא התחום הרפואי. "העולם הזה מאופיין ב-30 השנה האחרונות בלחצני מצוקה בודדים, לרוב בצורת שעון, שמחוברים למוקד חירום. לרוב, המוצרים האלה שכבו במגירה".

- מדוע?

שרון דיין, אחראית תחום השיווק הגלובלי בחברה: "אנשים שוכחים או שלא נעים להם שיראו את הלחצן על הגוף שלהם, או שהם לא יודעים איפה שמו אותו. בישראל רק 10% מהמבוגרים בני 65 ומעלה משתמשים במכשיר המאותת על מצוקה, למרות שרבים מהם חיים לבד".

אסנס נכנסה לתחום הבריאות ב-2009. גרף: "ידענו שהיתרון היחסי שלנו הוא בתחום החיישנים, ופיתחנו מערכת שיכולה להצביע על מצבים של סטרס על בסיס איתור שינוי בהתנהגות, מבלי שהמבוגר צריך ללחוץ על משהו, ומבלי שהוא צריך ללבוש משהו על הגוף. בעוד מערכות אחרות דורשות בקרה על ידי בן משפחה, אשר מגדיר בעצמו באילו מקרים הוא רוצה לקבל התראה (נניח 'אם אבא לא קם מהמיטה אחרי 8:00 בבוקר' או 'אם אמא מבלה יותר מרבע שעה בשירותים') הרי שאצלנו, כבר ב-2009, בן המשפחה לא נדרש להגדיר שום דבר. המערכת לומדת בעצמה את ההתנהגות של המבוגר ואת החריגות ממנה". בנוסף, אם המבוגר צועק משפט קבוע מראש כמו 'הצילו', נשלחת התראה גם אם אין שום סימן מצוקה במערכת הלומדת, אך זאת מבלי ללחוץ על דבר ומבלי ללבוש דבר.

גרף מציין כי החברה משתדלת להבין לעומק את צרכי בני הגיל השלישי, לפני שהיא מפתחת עבורם מוצר. "אנחנו עובדים מול מערך של ארבעה דורות, כאשר לכל דור יש תפקיד. הדור הראשון הוא הקשיש אותו אנחנו מנטרים. הדור השני, הילדים של הקשישים, לפעמים עדיין עובדים ויש להם ילדים ונכדים משלהם. הנכדים מעורבים במערך הטיפול מעת לעת, אך לא באופן שוטף וקשה לרתום אותם, והנינים רוצים לתקשר עם סבא רבא או סבתא רבתא, אך יש ביניהם פער טכנולוגי עצום. אנחנו צריכים לנהל את המערכת שלנו כך שתתממשק לכל אחד מן הגורמים הללו, אבל מבלי להטריד".

דיין: "השימוש במוצרים הקיימים נמוך למרות שהצורך הוא בוער. אחד מבין שלושה קשישים נופל בכל שנה. הנפילה מסכנת חיים ומובילה לנפילות נוספות. הפחד מנפילה נוספת יוצר חששות גדולים אשר גורמים למבוגרים להימנע מפעילויות מהם נהנו עד אותו רגע. עם זאת, ככל שמאתרים את הנפילה יותר מהר, כך ההשפעות שלה פחות חמורות. בנוסף, 50% מהנפילות הקלות יותר כלל לא מדווחות למשפחה או לרופאים, וחשוב כן לדווח כי זה משפיע על הטיפול בהמשך ועל האופן שבו נפעל כדי להגן על המבוגרים המועדים לנפילה נוספת".

לקוח נוסף עקיף של המוצר, אבל מי שלפעמים קרובות הוא המשלם עבורה, הוא מערכת הבריאות. "מבחינת המערכת, כל מבוגר שמתבגר בבית ולא במוסד סיעודי, הוא חיסכון של אלפי אירו בחודש. אנחנו רואים במערכת שלנו שירות של 'דיור מוגן בבית'. המבוגרים עצמם מעוניינים להתבגר בבית. 25% מצליחים להתבגר בבית - וכמעט 100% רוצים בכך".

השניים מציינים עוד שני מאפיינים חשובים במערכת. האחד הוא שהחיישנים יהיו ללא מצלמה, ונוכחותם תהיה כמה שיותר בולטת למשתמש. "המבוגרים נוטים לכבות או לכסות מצלמות שדרכן בני המשפחה יכולים לראות אותם. זה לא נעים. לעומת זאת חיישן מגנטי של פתיחה וסגירה של דלת השירותים או דלת המקרר, לא עושים רעש או אור ואין תחושה של 'אח גדול'. המשפחה לא תקבל דיווח שוטף על כל מעשיך אלא רק אם יש התנהגות שעלולה להעיד על בעיה".

"שוק מאוד שמרני - 95% לחצנים"

- האם איתות על מצוקה הוא הדבר העיקרי שמאפשר הישארות בבית? פגשנו חברות שציינו את הבדידות ואת הקושי הפיזי לנהל את הבית כגורמים חשובים.

"בשוליים של שוק הטיפול במבוגרים יש הרבה מאוד סטארט-אפים, אבל המרכז שלו הוא מאוד שמרני. לחצני מצוקה עדיין מהווים 95% ממנו. השוק קצת נפתח ללחצני מצוקה ניידים, שמתקשרים עם הטלפון הסלולרי ועל גביהם ניתן להתקין אפליקציות נוספות. זה באמת מוצר רלוונטי לאנשים מבוגרים שהם עדיין פעילים, וישנם לא מעט כאלה.

"גם לנו יש מוצר כזה, שמעוצב כמו שרשרת כדי לא לשדר תדמית 'רפואית' או מבוגרת מדי, והוא כולל בנוסף ללחצן מצוקה, גם ג'י פי אס לאיתור המקום. בנוסף המכשיר מזהה נפילות אם המשתמש לא לוחץ על הלחצן ויש בו גם מד צעדים. ככל שעוברות השנים, כך יותר מן המבוגרים נמצאים במעגל משתמשי הסלולר וזה מאוד מקל על הטמעת האפליקציות האלה. מה שמעכב את התפתחות השוק הזה הוא זמן חיי הסוללה והצורך בטעינה ייעודית של המוצר, מעבר לטעינת הטלפון. המוצר שלנו נבנה כך שאורך חיי הסוללה שלו הוא לא פחות משנתיים".

- ביטוח לאומי הוציא לפני כשנה מכרז שבמסגרתו יתמוך בחיבור בתים לרשת כדי להתריע על מצוקת מבוגרים. זה רלוונטי לכם?

"המכרז של ביטוח לאומי מראה לנו שהדרך שלנו נכונה. יש צורך ויש הכרה בכך שזה העולם העתידי. מי שניגש למכרז אינו אנחנו אלא הלקוחות שלנו, ואנחנו לא יודעים מי מלקוחותינו ייגש. ביטוח לאומי מציעים את המערכות הללו על חשבון שעות סיעוד, ואנחנו תוהים עד כמה זה יצליח כי המבוגרים לא בהכרח יוותרו במהירות על שעות הסיעוד שלהם.

"באירופה חלק נכבד מן הרוכשות הן העיריות, שנותנות את השירות דרך פרוייקטי 'העיר החכמה' שלהן. גם מולן אנחנו לא עובדים ישירות, אלא דרך הלקוחות שלנו. גורם שלישי שמציע את השירות הוא הביטוחים הרפואיים. המוצרים מוטמעים לא רק בבתים פרטיים, אלא גם בדיור מוגן, אבל פחות מתאימים לבית אבות סיעודי או בית חולים".

- מי המתחרים שלכם?

"אנחנו לא חוששים מסטארט-אפים כי המערכת שלנו מבוססת על מערכת תקשורת פנים ביתית על גבי תדרי RF, שפותחה לתחום האבטחה, ושיש לה תקנים מחמירים בעולם. סטארט-אפ יצטרך מיליוני דולרים כדי לעמוד בסטנדרטים הללו, שהם חיוניים למוצר שמיועד לחירום, צריכת החשמל שלהם נמוכה, הם לא מבוססים על רשת האינטרנט ולא מופעלים מאזעקות שווא".

- תאפשרו לאפליקציות נוספות לקשישים להתממשק למערכת שלכם?

"אנחנו פתוחים להצעות. בתחום הבית החכם, אנחנו מאפשרים ללקוח לעשות את החיבור שלו. במערכת הזו לא נאפשר זאת משום שזו מערכת חירום, אבל אנחנו יכולים ליצור שיתופי פעולה. בינתיים מי שמתעניין בנו אלה לאו דווקא סטארט-אפים אלא מערכות מידע רפואי גדולות, משום שהמוצרים שלנו מפיקים הרבה מאוד מידע. אפילו IBM שוחחו איתנו".