שנת תהפוכות בשוקי המט"ח

לקראת השנה החדשה ננסה לצפות לאן פני שוק המט"ח ונסכם את השנה החולפת ■ מדריך השקעה במט"ח

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

ראש השנה בפתח ולקראת השנה החדשה נסקור את התהפוכות הבולטות בשוק המט"ח בשנה החולפת וננסה לצפות לאן פנינו בשנה הקרובה.

ראשית האירו. עם עלייתו של טראמפ לשלטון, צפו רבים כי האירו והדולר יגיעו לשוויון. טענתי כאן מספר פעמים כי בניגוד להצהרותיו הלוחמניות של טראמפ, בנושא זה יסבירו לו יועציו מהר מאד כי דולר חזק טוב לאגו אולם דולר חלש ייטיב עם הכלכלה, ומכאן שהאירו צפוי להתחזק. המהלך אכן היה מרשים ביותר כשלאחרונה אף חצה האירו את מחסום 1.2 דולר לאירו, מחסום שהחזיק מעמד מספר שנים.

כפי שטענתי לפני שנה, כך גם היום אין מקום להתאוששות נוספת, אלא אם תהיינה התפתחויות שליליות מהותיות בכלכלת ארה"ב או חלילה במישור המדיני מול צפון קוריאה. במקרה השני יש לציין כי אף אחד לא יכול לחזות כיצד יגיבו המטבעות במקרה של עימות בקוריאה. אמנם הדיבורים על צמצום הקלה כמותית בבריטניה בשבוע שעבר הציתו את הדמיון לגבי מהלך דומה בגוש האירו אולם סביר יותר שהדולר ישוב להתחזק ויחזור להיסחר בטווח הנוח לכולם 1.10-1.15 דולר לאירו.

שנית הליש"ט. לאחר הברקזיט המפתיע מיהרו רבים להספיד את המטבע הבריטי. ההימור הגדול שלי אז היה שבסופו של דבר לא יהיה ברקזיט ושהליש"ט תהיה כוכבת השנה ותגיע לפחות ל 1.4 דולר לליש"ט. התהליך צולע ונראה כי גם אם יצא בסופו של דבר מיני ברקזיט, הוא יהיה ברקזיט של אגו בלבד ללא השלכות כלכליות ופיננסיות מרחיקות לכת. והליש"ט- היא כבר מתקרבת ליעד אותו הצבתי. מה יקרה בהמשך? שאלה מצוינת. סביר יותר שצמצום תכנית הרכישות ואולי אף העלאת ריבית יחזירו את הליש"ט לסביבת 1.50 דולר לליש"ט, אם כי יש לקחת בחשבון את תהליך העלאת הריבית בארה"ב שייצר תנועה הפוכה.

היין היפני ממשיך כהרגלו לספק את הסחורה כרכבת ההרים של השוק. בשנה האחרונה הספיק היין להיחלש בקרוב ל 20% לעומת הדולר ולהתחזק אחר כך ב 12%. אין ספק שלעימות עם צפון קוריאה יהיו השלכות מרחיקות לכת על המטבע היפני אולם גם ללא עימות שכזה, סביר יותר לראות היחלשות של המטבע היפני כלפי הדולר.

ולבסוף מה כבר לא נאמר על השקל. המטבע שלנו שבר השנה את כל השיאים לעומת סל המטבעות, הודות לפעילות ספקולטיבית מוגברת, שהפכה במהלך השנה למניפולציה בוטה, תוך ניצול חוסר האונים של הגורמים האחראים בירושלים להתנהלות נקייה של השוק שמשום מה נדמו. על כך נרחיב בשבוע הבא, שבוע הסליחות. אין לי צל של ספק שהשקל ייחלש בשנה הקרובה, בעיקר לעומת הדולר.
שנה טובה לכל עם ישראל.


יוסי פרנק- יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים
yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.