שלמה אליהו גייס 1.3 מיליארד שקל - בריבית נמוכה מהמקסימום

אליהו הנפקות גייסה באג"ח פרטית בריבית של 3.85% - לעומת ריבית המקסימום של 5% ■ ביקושי יתר של כ-2.2 מיליארד שקל נרשמו בהנפקה

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

היום יצאה לפועל הנפקת האג"ח הפרטית רחבת-ההיקף שמקדם שלמה אליהו באמצעות החברה הפרטית אליהו הנפקות - ונרשמו בה ביקושי יתר ערים. בסיום אליהו הנפקות גייסה 1.3 מיליארד שקל בריבית של 3.85% - הרבה מתחת לריבית המקסימום. בהנפקה נרשמו ביקושי יתר של 2.2 מיליארד שקל.

אליהו ציין כי רמת הביקושים הגבוהה בהנפקה הפרטית מהווה הבעת אמון חזקה ביותר של שוק ההון בחברה ובכיוונים שאליהם היא צועדת. לדבריו, הביקושים זרמו מצד כל השחקנים הגדולים בשוק.

החברה ביקשה לגייס כ-1.3 מיליארד שקל, כדי להחליף את רוב האשראי הבנקאי של אליהו, שככל הידוע עומד על כ-1.7 מיליארד שקל, ואשר אותו הוא מתקשה להשיב לבנקים בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו בעבר. עיקר החוב משויך לרכישת מגדל, שאותה ביצע אליהו בשלהי 2012. עבור אליהו זוהי הנפקת האג"ח הראשונה אי פעם.

סדרת האג"ח (שלא תהיה סחירה) במח"מ של קרוב לשש שנים, קיבלה לקראת ההנפקה דירוג A פלוס בתחזית יציבה מחברת מידרוג, והיא הוצעה למשקיעים בריבית מקסימום של כ-5%, וכן יחד עם אופציות לשלוש שנים לרכישת כ-15% ממניות קבוצת מגדל מאליהו. כאמור, הגופים המוסדיים הגדולים החליטו לקחת חלק בהנפקה, והיא נסגרה בריבית נמוכה משמעותית מריבית המקסימום.

את ההנפקה מובילות חברות החיתום של שני הבנקים הגדולים - לאומי פרטנרס של בנק לאומי ופועלים אי.בי.אי שבנק הפועלים נמנה עם בעלי המניות בה (יחד עם בית ההשקעות אי.בי.אי).

לפי עדכונים שסיפקה קבוצת מגדל טרם ההנפקה, מניות מגדל שבידי אליהו (68.5%) יועברו לרשות החברה הייעודית, שתנפיק את האג"ח מידי חברה אחרת שבבעלות אליהו.

אליהו הנפקות, שהוקמה לצורך ההנפקה, מנוהלת על-ידי רו"ח בני גבאי - בעבר מבכירי משרד ארנסט אנד יאנג בישראל.

מחזיקי האג"ח של אליהו הנפקות יקבלו בטוחות בדמות שעבוד על 38.5% ממניות מגדל, ולגבי יתרת ההחזקות של אליהו (30%), המהוות את גרעין השליטה בחברת הביטוח. יינתן למחזיקים שעבוד שלילי (כלומר, אליהו לא יורשה לשעבד את המניות האלה לצד שלישי ללא אישור המחזיקים).

מגדל נסחרת היום בבורסה לפי שווי של כ-3.75 מיליארד שקל, אחרי קפיצה של כ-55% בשוויה בשנה האחרונה.

זה זמן רב ששלמה אליהו מתקשה להחזיר את חובותיו למערכת הבנקאית, בשל קשיי נזילות הנובעים בעיקר מחוסר יכולתו למשוך דיבידנדים מקופת מגדל, בשל דרישות הרגולציה.

באחרונה ניסה אליהו, ללא הצלחה, למכור נתח של 8%-9% מהחזקותיו במגדל תמורת כ-330 מיליון שקל. מכירת המניות שקידם אליהו ירדה מהפרק, בשל חילוקי דעות על המחיר - וביוזמתו. למרות זאת, הוא מכר באחרונה כ-0.8% ממניות קבוצת הביטוח בכ-30 מיליון שקל.

החוב הבנקאי של אליהו, דרך החברות הפרטיות שבבעלותו, נחלק בין כמה בנקים, ובראשם הבנקים לאומי, הפועלים, דיסקונט ומזרחי טפחות. בניגוד לבעלי הון אחרים שנקלעו לקשיים מול הבנקים, אליהו לא נתפס כלווה שנמצא בבעיה של ממש, מכיוון שסך נכסיו עולה בהרבה על סך חובותיו - מה גם שבידיו נכסים סחירים מאוד, בדמות מניות מגדל.

נוסף על מניות מגדל, מחזיק אליהו ב-27.1% ממניות בנק אגוד, ששוויין בבורסה כ-350 מיליון שקל. בימים אלה מתקיים משא ומתן למכירת מניות השליטה באגוד, ובכללן מניותיו של אליהו, לבנק מזרחי טפחות.

נוסף על כך, לאליהו שורה של החזקות נדל"ן, ובהן קניון ומגדל גן העיר בתל אביב, מלון הר ציון בירושלים ופרויקט דירות היוקרה "ירושלים של זהב" שבעיר הבירה. אליהו מקיים זה זמן מגעים למכירת ההחזקות האלה, ולפי הערכות, מגעים כאלה מתקיימים גם כעת, אבל אינם בשלב קונקרטי.