יצרני החשמל הפרטיים: לנתק ניגוד העניינים של חברת החשמל

הפורום דורש מוועדת הריכוזיות להוציא את אגפי התכנון, הפיתוח ומנהל המערכות מידי חברת החשמל לגוף עצמאי בלתי תלוי

עמודי חשמל / צילום: איל יצהר
עמודי חשמל / צילום: איל יצהר

פורום יצרני החשמל הפרטיים פנה אתמול לחברי ועדת הריכוזיות בבקשה להתנות את חידוש רישיון חברת החשמל בהוצאת אגפי התכנון, הפיתוח ומנהל המערכות לגוף עצמאי בלתי תלוי. זאת, במסגרת תיקון חוק משק החשמל. לטענת הפורום, הוצאת תפ"י ומנהל המערכת הכרחית לצמצום ניגוד העניינים של חח"י כיצרן החשמל המרכזי במשק וכמנהל בפועל של משק האנרגיה.

מנהל המערכת הינו גוף המנהל את מערך הסחר בחשמל וקובע את סדר הפעלתן של התחנות השונות בהתאם לביקוש. לטענת חברי הפורום, "העובדה שחח"י היא זו אשר מחליטה ממי לרכוש חשמל ומתי, שעה שבמקטע הייצור היא מתחרה בתחנות אחרות, יוצרת בהכרח מבנה אשר מאפשר לה להעדיף את עצמה על פני מתחריה. הדרך היחידה להסדיר את ניגוד העניינים המובנה היא להוציא את ניהול המערכת מחח"י ולנתק כל קשר מבני בין ניהול המערכת לבין ייצור או אספקת חשמל".

כמו כן, הפורום קורא להוציא מחברת החשמל גם את יחידות התפ"ט והמחלקה לסטטיסטיקה וחקר שווקים בחח"י. יחידת תפ"ט בוחנת צורך בתחנות כוח חדשות ואחראית על ביצוע סקרים לפני חיבור תחנות חדשות לרשת. "על מנת לקבל רישיון מותנה להקמת מתקן ייצור חשמל, חייב היזם להזמין סקר היתכנות מאותו גוף מונופוליסטי המחזיק באינטרסים מנוגדים. בנוסף, תחזית הביקוש לחשמל נסמכת ונקבעת על-פי נתוניה של מחלקת הסטטיסטיקה וחקר השווקים של חח"י, וזאת למרות שהיא פועלת בניגוד עניינים מובהק", נכתב בבקשת הפורום.

ברקע למכתב, חידוש רישיון חברת החשמל שאמור היה לפקוע ב-15 בנובמבר, עליו הודיע משרד האנרגיה לפני כמעט שבועיים. יצוין כי הארכה האחרונה ניתנה לתקופה של 9 חודשים ולא שנה כמו בדרך כלל - על פי מדובר בתקופה הנדרשת ליישום הרפורמה. בימים אלה מקיימת המדינה היוועצות עם נציגי עובדי חברת חשמל בכל הנוגע לרפורמה בחברת החשמל, זאת במסגרת הסכמה שגובשה בדיון בבג''צ ב-20 ביולי.

"הניסיונות לערוך שינויים בחברה במסגרת רפורמות שונות נכשלו, ובכל שנה נאלצת הממשלה להאריך את תוקף הרישיונות. יש להניח שגם השנה, במה שנהפך כבר לריטואל, תדחה הממשלה את יישום השינוי המבני בחברת החשמל ותפעל לתיקון החוק, זו הפעם ה-15 ברציפות", נכתב.

"חוק הריכוזיות, הקנה לוועדה לצמצום הריכוזיות ולממונה על הגבלים עסקיים את הסמכות לייעץ לרשות החשמל ביחס להקצאות של תשתיות חיוניות וזאת במטרה לצמצמם את הריכוזיות הכלל משקית ולקדם את התחרות. ב 4.5.17 קבעה הממונה כי בהקצאה של רישיונות ניהול המערכת, הולכה, חלוקה, ייצור ואספקה חלה על רשות החשמל חובת היוועצות. על כן, פונה הפורום לממונה בדרישה לממש את סמכותה ולהבהיר שקידום התחרות אינו מאפשר את המשך ניגוד העניינים האינהרנטי בו מצויה חח"י, אשר שולטת על משאבים חיוניים לחברות אשר מתחרות בה בייצור ואספקה", נכתב בבקשה.

עמוס לסקר, יו"ר פורום יצרני החשמל הפרטיים, מציין כי "חברת החשמל חובשת באותה העת כובעים מרובים, בכללם: כרגולטור להקמת תחנות חדשות, כספק שירותים בחיבורן של תחנות כוח לרשת החשמל, במתן שירותי תשתית ושירותי גיבוי שיאפשרו מכירת חשמל ללקוחות הקצה, כצרכן משמעותי של שירותים מהיצרן הפרטי (חלק מיצרני החשמל הפרטיים נשענים באופן מוחלט על מכירת השירותים לחברת החשמל ולא לצרכנים פרטיים), כמנהל הפעילות השוטפת של כלל יצרני החשמל במשק וכגורם המאפשר את גביית הכספים מהלקוחות".

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "הפתעה גדולה - הטייקונים, שכל מטרתם להרוויח עוד ועוד כסף על חשבון הציבור וקוראים לעצמם בכינוי 'פורום יצרני החשמל הפרטיים' - רוצים עוד כסף ועוד רווחים. המטרה שלהם היא לטרפד את הרפורמה במשק החשמל, כי המשמעות של הסדרת התחרות והמשק - תגרום להם להרוויח פחות כסף וכך לא יוכלו לבזוז את הענף".