הסתיים הדיון בנושא מאבק הנכים: "אנחנו לא ג'וקים על הקיר"

(עדכון) - לפיד וליצמן התנגחו: "לפני ראש השנה נהוג לשקר פחות" ■ הצעת החוק לתקן את העוול כלפי הנכים טרם הונחה על שולחן הממשלה, למרות הבטחות חברי הקואליציה ובראשם ח"כ ביטן

פחות ממחצית חברי הכנסת התייצבו היום (ב') לדון במאבק הנכים והדרישות שלהם להעלאת קצבותיהם מ 2,343 שקל לסכום של כ-4,000 שקל, תוך הצמדת הסכום להעלאות שיבוצעו בשכר המינימום (העומד כיום על 5,300 שקל).

מספר קבוצות נכים מקיימות מזה חודשים ארוכים מאבק, הכולל חסימות כבישים והפגנות, וגם היום בבוקר לקראת הדיון בכנסת חסמו עשרות נכים את כביש מספר 1, ולאחר מכן קיימו הפגנה בסמוך לבניין הכנסת. במהלך הדיון במליאה התפרצו חלק מן הנכים וקראו קריאות לעבר המליאה. אחד מהם, דוד מזרחי, אף הוצא מן המליאה.

מוקדם יותר השתתפו חלק מן המוחים בישיבת סיעת המחנה הציוני. יו״ר העבודה אבי גבאי, שאינו יכול לנאום במליאה כיוון שאינו חבר כנסת אמר: "את בעיית הנכים אפשר לפתור, אבל אנחנו עוסקים בממשלה שהעיסוק שלה הוא תמונות. בתמונות לא פותרים בעיות. מצטלמים בדרום תל אביב, מצטלמים עם המשפחה של אברה מנגיסטו. לא פותרים בעיות. הפתרון במקרה הזה פשוט - צריך להגיע לשכר מינימום״.

עילית שמואלי, נכה המשתתפת בהפגנות, פרצה בבכי במהלך הדיון ואמרה: "נלחמתי כל השנים למען ילדתי הנכה.. לפני שנה וחצי יצאתי מן הבית וחטפתי שבץ ואני מוצאת את עצמי נאבקת על מצבי.

"אני במאבק הזה כל כך הרבה שנים . המדינה הזו פשוט לא סופרת אותנו. יש לנו ראש ממשלה שחי ביקום מקביל, כי לבוא ולומר כמה המדינה עשירה בלי לראות רבע מיליון אנשים עם מוגבלות ומיליון אנשים בדרגה ראשונה שהם קרובי משפחה שלנו. אי אפשר להעלים אותנו. אנחנו לא ג'וקים על הקיר״.

במהלך הדיון עלה להשיב מטעם הממשלה שר הבריאות  יעקב ליצמן ותקף בדבריו את שר האוצר הקודם יאיר לפיד. בין השניים התפתח שיח האשמות. ליצמן האשים את לפיד בכך שלא רצה בתקופתו להעביר תקציב לנכים, ולפיד השיב לו ״אתה יודע שלא היה כסף, היה בור תקציבי. לפני ראש השנה נהוג לשקר פחות״.

בסיום הדיון הבטיח יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני שהוא יעכב דברים בוועדת הכספים ״אם לא יקודם מתווה הנכים״. אולם כשמדברים על מתווה הנכים, קיים כיום ויכוח שאף מפלג את הקואליציה.

ל"גלובס" נודע ש שר הרווחה היה אמור להיות השר המשיב מטעם הממשלה , אך כיוון שהוא תומך במתווה המעלה את קצבאות הנכים עד לגובה שכר מינימום ותוך הצמדה - יצאה הוראה מלשכת ראש הממשלה שלא חיים כץ יהיה המשיב. הצעת החוק הממשלתית לתקן את העוול כלפי הנכים טרם הונחה על שולחן הממשלה, למרות הבטחות של חברי הקואליציה, וח״כ ביטן בראשם, שהנושא יובא מיד בפתיחת כנס החורף ויתוקן כך שחלק מן הנכים יתחילו לקבל קצבאות בגובה 4,000 שקל החל מה-1 בינואר 2018.

יש כיום פערים בין חלק מארגוני הנכים המבקשים קצבה בגובה שכר מינימום, והצמדת הקצבה להעלאות שכר מינימום. חלק מארגוני הנכים גם מתנגדים להצעת יו״ר המועצה הכלכלית פרופ׳ אבי שמחון לתשלום קצבאות דיפרנציאלי לפי סוג הנכות.

ח״כ ביטן הבטיח היום במליאה שראש הממשלה תומך במהלך שסוכם בין ביטן לבין ח״כ אילן גילאון (מרצ) לפני מספר חודשים, אך דבריו סותרים את המסקנות של מתווה שמחון שהן כאמור, תשלום דיפרנציאלי, העלאת מקסימלית עד ל 4,000 שקל, והעדר מנגנון הצמדה.

מיד אחרי סיום הדיון במליאה, יצאו ארגוני הנכים להמשך ההפגנות וחסימות הכבישים.

המליאה התכנסה לדיון פגרה מיוחד לבקשת 25 חברי כנסת, על מנת לדון במאבקם של הנכים להצמדת קצבת הנכות לשכר המינימום. מדובר במאבק ממושך אשר בחלקו מתנהל בכבישי הארץ, כאשר קבוצות של נכים חוסמים כבישים ראשיים וגורמים עומס תנועה כבדים.

ל"גלובס" נודע הבוקר שהשר שאמור היה להשיב לטענות המועלות במליאה, הוא שר הרווחה חיים כץ. אך כיוון שהשר כץ תומך בהעלאת קצבת הנכות כך שתוצמד לשכר המינימום - נושא אליו יש התנגדות של ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר משה כחלון - התבקש כץ שלא להתייצב בדיון. כ-55 ח"כים הגיעו לדיונים במליאה, תוך שיציעי אולם הכנסת מלאים בנציגי ארגוני הנכים.