אחרי המפגש עם נתניהו: טראמפ מניח הבעיה הפלסטינית בצד

הסכסוך בין קטאר לשכנותיה חשוב יותר לבית הלבן ■ נתניהו ינאם הערב באו"ם ■ נפגש לפנות בוקר עם נשיא מצרים ■ טראמפ ונתניהו לא הזכירו "פתרון של שתי מדינות" אפילו פעם אחת

נתניהו וטראמפ / צילום: קובי גדעון-לע"מ
נתניהו וטראמפ / צילום: קובי גדעון-לע"מ

בעקבות הפגישה אמש (ב') בין נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, מעריכים אנליסטים בוושינגטון כי הבית הלבן החליט למשוך ידיו מ"עיסוק אובססיבי" בסכסוך הישראלי-פלסטיני, הן בגלל ההכרה שהסכסוך רחוק עתה מפתרון בדיוק כפי שהיה בתקופת הנשיא הקודם, ברק אובמה, והן מפני שממשל טראמפ מזהה בעיות דחופות יותר באזור.

נתניהו ינאם הערב, בערך ב-8 לפי שעון ישראל, בעצרת הכללית של או"ם. עיקר נאומו יוקדש לביקורת על ההסכם הגרעיני עם איראן. רה"מ יקרא לתקן את הפגם המרכזי בהסכם - מועד התפוגה הקצר של המסמך, שיאפשר לאיראן לחדש את בניית הארסנל הגרעיני שלה בתום שנים ספורות. בהעדר תיקון כזה הוא יקרא לבטל את ההסכם כולו.

לפנות בוקר, שעון ישראל, נועד נתניהו עם נשיא מצרים, עבד אל פתח א-סיסי. זו הייתה הפגישה הפומבית הראשונה בין השניים, אם כי הם נפגשו פעמיים בעבר בחשאי, כפי שנחשף בתקשורת הישראלית.

מקור אמריקאי, שמודע לחשיבת הממשל בנושאי המזה"ת ושמקורב למנהיגים בישראל, אמר ל"גלובס", כי עוד לפני הפגישה בניו-יורק החלה להתגבש בממשל הערכה לא לחזור על "שגיאת אובמה" ולא לשקוע בביצה של "עיסוק אובססיבי" בסכסוך העתיק בין ישראל לפלסטינים. "דרוש לכך הון פוליטי רב מדי וכוח רצון גדול מדי להתמיד במשימה, שני דברים שהממשל לא מוכן, בשלב זה, להשקיע ביזמה", אמר המקור.

הוא ציין, שג'ארד קושנר, חתן הנשיא, וג'ייסון גרינבלאט, נציג טראמפ למשאים ומתנים בינלאומיים, חזרו למעשה בידיים ריקות משני ביקורים שערכו בירושלים וברמאללה בחודשים שחלפו, למרות שלכאורה שום צד אינו מעז לומר במפורש 'לא' לטראמפ. וכך, הנשיא לא ציפה שנתניהו יפגין לפתע גמישות בסוגיה הפלסטינית בפגישה בניו-יורק, וזה אכן לא קרה.

"טראמפ הוא איש עסקים, שיודע מתי להפסיק להשקיע במיזם זה או אחר", אמר המקור. "בכל זאת, הוא אינו מוכר שום דבר בשלב זה, אולי בציפיה שהתנאים בשוק ישתנו. הביטוי המדויק (לכוונת הממשל) הוא לשמור דברים על אש קטנה".

ואכן, "ניו-יורק טיימס" מדווח הבוקר (ג'), כי במקום לנסות להפיח רוח חיים במו"מ הגוסס בין ישראל לפלסטינים, כפי שניסה לעשות אובמה בעצרת הכללית של או"ם בשנתו הראשונה בבית הלבן, ישקיע ממשל טראמפ את מרצו ביישוב הסכסוך הבין קטאר לבין שכנותיה במפרץ הפרסי.

"החלטת טראמפ להתמקד במפרץ הפרסי... מעידה לא רק על המצב העלוב הכרוני שבו נמצאים המאמצים להשגת הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים, אלא גם על החשיבות הפוחתת והולכת של תהליך השלום בגיאופוליטקה של של המזה"ת ובעיניו של טראמפ עצמו", כותב ה"טיימס".

"השלום במזה"ת הוא מטרה נחשקת מפני שמדובר באמא של כל העסקות הדיפלומטיות", אמר לעיתון רוברט דנין, מהמועצה ליחסי חוץ ופקיד ממשל לשעבר. "אך הסכסוך שתוסס עתה במפרץ הפרסי פוגע באינטרסים של ארה"ב באופן מיידי יותר (מאשר הסכסוך הישראלי-פלסטיני".

וכך, פקידים אמריקאים עשו כל מאמץ כדי להנמיך ציפיות למאמץ לקדם מו"מ בין שני הצדדים, אומר ה"טיימס". הם אינם מתכננים לדחוף את שני הצדדים להיפגש או להעלות רעיונות חדשים בעצרת כדי להפשיר את הקיפאון. גם לא נעשה שום מאמץ לקיים פסגה משולשת בין טראמפ, נתניהו ועבאס, כפי שניסה אובמה לעשות ב-2009.

"אם יש רצון לפתור את הבעיה, צריך להתניע את המו"מ", אמר לעיתון מרטין אינדיק, שהיה שגריר ארה"ב בישראל ונציגו של אובמה במאמץ לקדם הסדר. "אם טראמפ אינו מוכן להטיח את ראשי הצדדים זה בזה, אין לו הרבה מה לעשות".

אך, כאמור, טראמפ רחוק מלתת גט לתהליך השלום. הוא מוסיף לשלם מס שפתיים לתקינות הפוליטית שמחייבת את המשך המאמצים למציאת הסדר בין ישראל לפלסטינים. אך הוא - ונתניהו - נמנעו אתמול, כמו בעבר, מאזכור המנטרה של אובמה, "פתרון של שתי מדינות", שבלעדיה, כך נדמה, אין כל סיכוי לגיבוש הסדר.

בהצהרה פומבית קצרה לפני תחילת השיחה עם נתניהו, אמר טראמפ שהוא מאמין בסיכוי לשלום בין ישראל לפלסטינים: "אני מאמין באמת ובתמים ששלום בין ישראל לפלסטינים יהיה הישג פנטסטי... הייתי רוצה לראות שזה יקרה. הרבה אנשים אומרים שאין לכך סיכוי אבל אני מאמין ביכולות של נתניהו ואני יודע שגם הפלסטינים רוצים לראות את השלום. וגם ממשל טראמפ רוצה בכך".

האם במלה "בכך" אתה מתכוון למדינה אחת או לשתי מדינות? - נשאל טראמפ.

הוא השיב: "אנו מדברים על כך הרבה".

גם נתניהו חמק מאזכור "שתי מדינות". בתשובה על שאלה כיצד הוא רואה שלום פוטנציאלי בין ישראל לפלסטינים, אמר רה"מ: "שלום הוא ביטחון, ביטחון הוא שלום". האם אתה מתכוון לפתרון של שתי מדינות? - הוא נשאל. נתניהו התעקש לא להעלות על דל שפתיו את צמד המילים הזה: "לא שיניתי את השקפתי (כנראה רמז לנאום בר אילן ב-2009 שבו הוא העלה בראשונה את הרעיון של מדינה פלסטינית מפורזת בצידה של ישראל)".

ושתי המילים נעדרו גם מההודעה הרשמית של הבית הלבן על הפגישה. ההודעה מדגישה, שהפגישה נועדה "לאשש את הקשר שאינו ניתן לביתוק" בין ישראל לארה"ב, ושהנשיא הדגיש את "המחויבות האיתנה" של וושינגטון לביטחון ישראל. ההודעה ציינה עוד ששני הצדדים דנו ב"אופטימיות" במזה"ת לגבי השגת שלום ועל הרחבת ההזדמנויות הכלכליות הכרוכות בהשגתו.

לפני תחילת הפגישה בין טראמפ לנתניהו נשאל הנשיא האם בכוונתו לבטל את ההסכם הגרעיני עם איראן. הוא השיב: "תראו בקרוב מאוד. תראו בקרוב מאוד. אנו מדברים על כך ללא הפסקה".

נתניהו מקווה להוביל למהלך ובו תוספות להסכם המעצמות (ארה״ב, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה) מול איראן: הארכת מועד התפוגה של ההסכם; קביעות נחרצות בנוגע לזרועות הטרור ששולחת איראן ואיסור על מחקר ופיתוח במתקנים נוספים לאלה המצויים בהסכם. יחד עם זאת, נדמה שהסיכוי לכך נמוך, שכן פתיחת ההסכם (או חיבור מסמך תוספת) תיתפס על ידי האיראנים כהפרה ועשויה להוביל לביטול ההסכם המקורי כולו. 

בשיחה עם כתבים אמר נתניהו, כי טראמפ עשוי לגלות נכונות לתקן את הסכם הגרעין, ברוח דרישות ישראל, וכי הציע לנשיא קווי פעולה למימוש התיקון. "בממשל מסתמן שינוי בגישה כלפי איראן; יש הבנה שמדובר בהסכם גרוע", הוא אמר.

למעשה, טראמפ מגנה את ההסכם מיומו הראשון בבית הלבן ומתח עליו ביקורת כבר במסע הבחירות לנשיאות. הוא התחייב אז לקרוע אותו לגזרים כבר ביומו הראשון כנשיא.